Sv: Anledningar till avlivning
Jag tror nog också att du innerst inne vet vad du behöver göra och vad som är rätt. Det är tufft som fan att ta beslutet, men vi måste göra det för deras skull eftersom dom inte kan välja själva.
Men sen tycker jag inte du ska vara så rädd för spruta, jag tänkte precis som du när min gamling avlivades för 2 år sedan. Dock valde jag spruta efter att ha pratat med min hovlsagare som jag litar blint på och även en veterinär jag litar på.
Och jag ångrar det inte en sekund! Det gick precis lika snabbt som med bult, från det att veterinären började ge medlet tills hästen låg på marken tog bara ett par sekunder och jag såg att hästen var död redan innan han träffa marken. Han somnade inte in långsamt, utan han föll pladask ner, precis som med bult.
Med risk att jag tar över tråden, men jag behövde läsa detta!
Läser och gråter!
Jag har en häst, min första som jag nu haft i 4 år.
Hästen är 19 år.
Han har från början haft dåliga leder, artros i bakknän, gammal senskada på ett framben.
Vintrarna är svåra, är det kallt blir han stel trots täcken, glukosamin, lösdrift och motion. Han är relativt svårfödd och han har ett enormt matkonto!
Nu har han fått tandfickor, sätter i halsen och lederna är som sagt dåliga. Vissa dagar känns beslutet nära, vissa dagar är det bättre.
Det var skönt att få läsa tråden!!
Är det dags? Hur f*n ska jag kunna ta beslutet?!?
Han och min andra häst går inte tillsammans längre eftersom den yngre tar över och är lite hårdhänt! Ett visst pysslande för att få ihop det.
Det är en ständig orosrynka i pannan! Trots att många tycker han ser pigg och fräsch ut, ser jag att han fungerar sämre och jag är orolig för vintern.
Funderat mycket på avlivning och är ganska säker på att jag vill att han bultas och begravs här hemma.
Bult eftersom jag hört mycket skräckhistorier om spruta!
Det ska gå fort, och han ska slippa åka härifrån, vilket jag lovat honom.
Jag tror nog också att du innerst inne vet vad du behöver göra och vad som är rätt. Det är tufft som fan att ta beslutet, men vi måste göra det för deras skull eftersom dom inte kan välja själva.
Men sen tycker jag inte du ska vara så rädd för spruta, jag tänkte precis som du när min gamling avlivades för 2 år sedan. Dock valde jag spruta efter att ha pratat med min hovlsagare som jag litar blint på och även en veterinär jag litar på.
Och jag ångrar det inte en sekund! Det gick precis lika snabbt som med bult, från det att veterinären började ge medlet tills hästen låg på marken tog bara ett par sekunder och jag såg att hästen var död redan innan han träffa marken. Han somnade inte in långsamt, utan han föll pladask ner, precis som med bult.