Anledningar till avlivning

Sv: Anledningar till avlivning

Avlivade finaste guldhästen 18 år gammal (2011) efter att bakdelen plötsligt slutat fungera.
Saknar honom så det gör ont fortfarande.

Första ponnyn avlivades pga ålder, 35 år och hade för lite tänder kvar men frisk i övrigt. Andra pga cancer i inre organ, blev akut sjuk på några dagar. Han var 21 och vi hade hängt ihop sen jag var 6 och han 4 :(

Jag har inte behövt avliva någon egen häst, men har varit med om ett par avlivningar.
-På äldre hästar tycker jag att det är dags när de får dåliga tänder och/eller om de tunnar ur väldigt trots bra foder
-Skadade och sjuka hästar när man känner att man gjort det man kunnat och har råd med. Och om man ser att de lider. Jag skulle också kunna ta bort en häst om det är för lång konvalicens och beroende på häst. Mitt sto som jag äger idag skulle nog kunna ha boxvila på 6mån utan att få större men.. medan min förra häst skulle må riktigt psykiskt dåligt efter bara några få veckor på boxvila.

Det är alltid en avvägning mellan pengar (tyvärr), ork/lust, typ av häst och vad den klarar av, typ av skada/sjukdom ..

Jag tycker inte du ska ha dåligt samvete. Hästen har varit dålig till och från i 10år, jag är nog ganska säker på att du gjort det du kunnat.

Tack för att ni delar med er, jag läser allt.

Det är väl kanske något av en sorgebearbetning för mig att få läsa era berättelser.

Jag beklagar verkligen alla era förluster :(

Jag själv tog bort min själsfrände i januari. MIN häst, DEN hästen. Han hade en historia med fång, sen bronkit, jag hade tänkt sätta igång och ge honom våren för att sen utvärdera. Så blev det inte, något brast och vi fick akut avliva honom.
Två dagar tidigare var vi ute och skrittade barbacka i snön, vi fick se en älg på nära håll som sprang över vägen och senare blev han så himla pigg att jag fick hoppa av. Det är så jag vill minnas honom, mitt älskade pigga busfrö. One in a million-horse.

Sen togs min foderponny bort för någon månad sedan, också fd fånghäst men som haft en toppensommar men där tänderna börja ge upp. Där fanns det egentligen inte heller så mycket att fundera över.

Men det är värre med mitt sto. Jag vet ju att hon KAN fungera OK som sällskapshäst om hon får de bästa förutsättningar. Dyra förutsättningar och ändå så kommer hon få bakslag och behandlingar, jag tror inte det kommer förändras.
Men ändå... det här blir inget akut beslut. Det är verkligen mitt beslut, och fan vad jobbigt det är att känna att det enbart är upp till mig.

Asch vad jag snurrar, ber om ursäkt om det är svårläst.

Senast ändrad:

Jag har tagit bort två hästar. Den första var vår gamla ponny. Hon blev 24 eller 25 år och var visserligen pigg men blev halt av ridning på slutet och hon var verkligen ingen lämplig "gå i hagen-häst". Hon fick somna in medans hon fortfarande var ganska fräsch och det kändes bra, hon hade haft ett fantastiskt liv! Den andra var en yngre häst, skadade sig på ett elstaket som sjuåring och under konvalecensen visade det sig att han hade spatt = blev superdålig av att stå på box. Vi kämpade på i ett och ett halvt år med försök till igångsättning men tog sedan bort honom som 8-åring, det var riktigt tråkigt! Hade inte staket-olyckan skett hade han kanske kunnat fungera med spatten, men i efterhand insåg jag ändå att han haft en del symtom av den redan tidigare.

Sen hade jag en häst som självdog av en penicillinchock men det är ju inte riktigt samma sak.

Mitt gotlandsruss, även min första häst fick fång för snart 2 år sedan då hon var på betäckning, de gick hur bra som helst med sjukdomen så länge hon hade ett föl vid sidan men jag hade varken tid, lust eller råd att ta fler föl på henne och det var riktigt svårt att sälja ett 18 årigt gammalt russ som dessutom var sjuk. Så jag tog beslutet att låta henne somna in istället för att hon skulle hamna på något tokigt ställe om jag väl fick tag i någon ..

Första hästen pga kronisk kotledsinflammation.
Andra hästen pga akut fång.
Tredje hästen pga kraftig kissing spines.
Jag har fått hjälp av vetrinär att ta beslutet varje gång, och jag vet att det varit rätt beslut alla gångerna, men jag undrar fortfarande om det fanns något mer jag kunnat göra för var och en av dem.
Även om jag varje gång kommer fram till att det inte fanns det.

Min första egna häst som jag köpte 1mån gammal ihop med sin mamma. Som jag sedan red in och började träna. Hösten när hon var fyra år lekte hon i hagen och gick omkull, såg inte farligt ut och hon skutta glatt vidare. Sedan några mån efter blev hon halt, kotledsinflammation i båda fram, behandlades men svarade inte på behandling, in till klinik igen där de hittade att hon hade ont i ryggen, behandlades i ryggen och båda fam, ingen förbättring, nästa besök hittades pålagringar på 4 kotor i ryggen, atros, och att hennes bäcken var stött. Då kopplade allt.. Hon hade stött till sitt bäcken när hon ramlade i hagen, fått ont i ryggen och belastade frambenen - fick inflammation i kotorna - ryggen blev värre.. Hon blev bara 5 år :(

Hon var så snäll, bråkade aldrig trots att hon hade ont.. Innan vi upptäckte att hon var halt reds hon dagligen och protesterade aldrig.. Usch vad jag saknar henne!!

Du gör rätt, du har gjort allt och lite till för den hästen..
**styrkekramar**
image_zpsf9063304.jpg
[/URL][/IMG]

Tack.

Kl
Idag är det dags. Min Stjärna ska få somna in.
Det känns så konstigt, som att det inte är på riktigt.

Igår tog vi en promenad, hon var så pigg och glad. Trampade på med långa steg.
Känner att jag borde ha börjat ångra mig då, men istället var jag glad över att hon var på så bra humör. Splittrade och förvirrade känslor..

Men visst funderar jag hela tiden på om det är rätt. Men sambon sa en sak igår som jag försöker hålla fast vid. Han berättade om hur han upplevde situationen, hur han som 'utomstående' sett under många många år hur jag kämpat, behandlat, gråtit, brutit ihop och sen provat nästa sak gång på gång.
Det hjälper att få höra hans syn på saken, jag är så emotionellt påverkad av hästen så jag har inte kunnat se lika nyktert på det hela.

Mitt rationella jag säger att det är rätt beslut. Mitt emotionella är inte lika säker .
Jag kommer sakna hästen, individen . Men jag kommer inte sakna skadorna och den ständiga oron.

Nu finns hon inte mer. Avlidningen gick bra, hästen var lugn och allt gick snabbt.

Min fina snälla häst som älskade att arbeta och vara till lags.

Min älskade stjärna, jag hoppas du har det bra nu.
Saknar dig redan :love: :cry:

Jag tror alltid man funderar på om det är rätt, och har dåligt samvete efteråt. Jag fick ta bort en som bröt benet, och kunde ändå inte låta bli efteråt att tänka att jag borde försökt i alla fall, på något sätt....
Beklagar, skönt att det gick "bra" idag.

Beklagar sorgen :( Du gjorde rätt och du fanns med henne hela vägen, ett bättre avslut går nog inte att få. Skickar massor med styrkekramar till dig!

Jag har tagit beslutet tre gånger.

Första gången, 2008, var med min första ponny som jag hade haft i lite mer än sju år. Jag var nitton, han sjutton, och han dog i galopperande cancer, på tre veckor gick han från frisk till död. Det fanns inte så mycket att välja på i det fallet, han skulle dö i vilket fall, så det jag hade att välja på var hur snabbt han skulle få slippa lida. Det kom ganska chockartat, och det tog lång tid innan jag återhämtade mig, men det har alltid känts som rätt beslut. Han avlivades hemma på gården, med spruta och begravdes också där. Jag var inte med just när det hände, men före och efter. Det gjorde jättemycket att se honom efteråt.

Andra hästen kom bara ett halvår senare, 2009. Det var "sällskapshästen" jag skaffade för att min kvarvarande häst inte skulle bli ensam. Jag/vi gjorde det idiotiska misstaget att skaffa vad vi då trodde var en "billig" häst (en f.d. travare som gått som ridhäst några år), men travet och den före detta ägaren hade skadat hästen så mycket både fysiskt och psykiskt att vi efter ett halvårs behandlingar med veterinärer, equiterapeuter, specialskor och sadelutprovare tog beslutet att låta henne somna in. Det kändes aldrig hemskt, det var bara en lättnad för både hennes egen och vår skull. Avlivades på klinik, jag var inte med.

Tredje hästen var i september i år. Det är med lätthet det vidrigaste jag har gjort i mitt liv. Trots att hon var 26 år, och hade varit svårt sjuk i fång flera gånger de senaste åren, kom det som en blixt från en klar himmel, jag har ridit henne fram till i våras och hon har varit still going strong. Men nu på sensommaren började hon falla ur trots stödfodring, och började halta upprepade gånger utan direkt anledning. Jag hade haft henne i elva år, och att ta beslutet att nu får hon inte leva längre, det är omänskligt. Jag tog beslutet att min bästa vän i världen skulle få slippa lida och få sluta sina dagar innan hon hann bli för dålig, och äntligen få återförenas med sin kompis som hon saknat i fem år, och beslutet var rätt för henne, absolut. Men jag har inte alls tagit det bra. Sista veckan hon levde grät jag bara jag såg henne, och efteråt har jag vägrat inse att hon verkligen är död. Hon bultades, och jag såg henne inte efteråt, mitt sista minne av henne är att hon levde, och det är det hjärnan har så svårt att förstå. Jag letar fortfarande mer eller mindre omedvetet efter henne i hagen när jag kommer till stallet, och det känns så fel att det inte står en liten vit ponny tillsammans med de andra längre.

Men man får försöka bortse från sina egna känslor. Du har gjort det rätta valet för hästens skull, och det är det viktigaste. Jag beklagar verkligen sorgen.

Hade en häst som kunde fått leva längre under rätt förutsättningar, men jag kände att jag inte kunde ge henne dem och att jag inte vågade lita på att någon annan skulle göra det tillräckligt bra. Hon hade hosta pga dålig stallmiljö och hennes kondition försämrades stadigt. Troligen lungemfysem. Fick bihåleinflammation under sista vintern och led väldigt av den.

Alla åtgärder som förbättrade hennes miljö och symtom var gjorda. Lösdrift, blött hö eller hösilage, behandlingar mot slem och hosta. Hon behövde regelbunden motion för att få upp slem och hållas igång, men började få så dålig kondition att det blev en motsägelse i sig själv.

När hon visade själv att livet inte var roligt längre tog jag beslutet, i slutet av en fin sommar med hästkompis. Det var mycket sorgligt men kändes rätt.

Kram till dig efter ditt beslut och genomförande.

Min älskade häst ska oxå få somna in, nu på torsdag. Han har haft problem med återkommande hornhinnesår och har bara haft några få veckor helt sårfri sedan midsommar i år. Jag velar och tvekar för jag tänker att det kanske kan bli bättre...ser faktiskt ut så just nu. Men så säger mitt förnuft att det är väl skönt att han ska slippa ha ont sina sista dagar. Men ändå vill jag inte att han ska försvinna. Att detta beslut ska vara så himla svårt och jobbigt. Skönt att du har en sambo som kunnat och kan stötta dig i ditt beslut och din sorg efter din häst.

Usch, det här är bland det absolut jobbigaste jag har varit med om någonsin. Hoppas bara att jag tar rätt beslut när jag låter honom somna in. Enligt veterinären och andra som känner hästen så är det så men jag kan ändå inte låta bli att vela och fundera...

Vad skönt att avlivningen gick bra även om det såklart är väldigt sorgligt :(

Men jag är helt övertygad om att du gjorde helt rätt för både din och hästens skull.
Hästen har mått mer eller mindre dåligt väldigt länge och det är fruktansvärt jobbigt att vara skadad/sjuk länge och ofta ha ont.
Lika jobbigt och tråkigt som det varit för dig att ta hand om henne och ha konstant oro.
Jag tror det här var bäst för er båda, jag hoppas att du kan känna dig lite lättad mitt i den stora sorgen iaf och tänka på att hon har det underbart på de evigt gröna ängarna numera.

*Många tröstkramar*

Med risk att jag tar över tråden, men jag behövde läsa detta!
Läser och gråter!
Jag har en häst, min första som jag nu haft i 4 år.
Hästen är 19 år.
Han har från början haft dåliga leder, artros i bakknän, gammal senskada på ett framben.
Vintrarna är svåra, är det kallt blir han stel trots täcken, glukosamin, lösdrift och motion. Han är relativt svårfödd och han har ett enormt matkonto!

Nu har han fått tandfickor, sätter i halsen och lederna är som sagt dåliga. Vissa dagar känns beslutet nära, vissa dagar är det bättre.
Det var skönt att få läsa tråden!!

Är det dags? Hur f*n ska jag kunna ta beslutet?!?

Han och min andra häst går inte tillsammans längre eftersom den yngre tar över och är lite hårdhänt! Ett visst pysslande för att få ihop det.
Det är en ständig orosrynka i pannan! Trots att många tycker han ser pigg och fräsch ut, ser jag att han fungerar sämre och jag är orolig för vintern.
Funderat mycket på avlivning och är ganska säker på att jag vill att han bultas och begravs här hemma.
Bult eftersom jag hört mycket skräckhistorier om spruta!
Det ska gå fort, och han ska slippa åka härifrån, vilket jag lovat honom.

Bara att du läser denna tråden betyder nog att du innerst inne har bestämt dig.
Man känner på sig när det är dax sen är det bara det svåraste kvar...

Själv har jag avlivat:
16årigt sto med pålagringar i rygg och bakben efter fall olycka som ung
ett tungt och jobbigt beslut som fick gro i månader men när det väl var dags (hade föl vid sidan) så visste hon innan jag visste och hon visade att det var ok.
2år senare
fick jag ta bort hennes son 2,5år gammal, sticksår i kotsenskidan 52% chans att någonsin bli ridhäst igen, ju mindre hälta desto bättre prognos och han hoppade på 3ben.

Hej!

Min älskade Ry avlivades pga en gaffelbandsskada. Ja eller det var den akuta skadan, på den hade hon ett längre tag känts ofräsch "till och från" i den has hon blivit sparkad på några år tidigare. Hon åt även kortison pga komplikationer från mugg. Hon var överviktig, skulle bara kunna gå i hage de närmaste ca 6 månaderna och det var sommar och gräs överallt. Hon tyckte inte längre det var kul att bara vila och som grädde på moset tålde hennes ben inte sol så hon var alltid lindad.

Allt det samnantaget gjorde att jag valde att låta henne somna in. Hon hade inte ont, hon bara trivdes inte med slapparlivet.

Jag är säker på att du gör rätt, har man kämpat länge försvinner allt det roliga med att ha häst.

/lavinia

Liknande trådar

• Artikel Artikel
Dagbok Himlen är stjärnklar, det har blivit februari. Snart är det vår. Som så oändligt många gånger förut är det dags att släppa in hästarna...
Svar
16
· Visningar
956
Senast: Nepenthe
·
Övr. Hund Hej, suttit i dagar och läst här på forumet om avlivning av hundar. Och skriver därför jag vill få era tankar om mitt case. Jag har en...
Svar
14
· Visningar
3 107
Senast: Otherside
·
Hundhälsa Jag måste börja nysta i om och när det blir dags för mitt hjärta att vandra vidare. Har några delar jag skulle vilja bolla med den som...
2 3
Svar
41
· Visningar
4 935
Senast: Lipperta
·
Hästvård Jaha då var det dags för nästa häst att bli dålig. Jag kanske inte ska ha häst :( Nu är jag gnällig och deppig men hoppas att jag kan...
2 3
Svar
44
· Visningar
6 087

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka