Anlagsprov i viltspår

tessiem

Trådstartare
Jag vill göra anlagsprovet i viltspår med min Basset. Som jag förstår det så kan man göra det genom vilken rasklubb som helst? Taxklubben anordnar en del i närområdet.

Men hur går det till? Vad är skillnaden på rörligt viltspår och ordinarie viltspår?

Kan någon som gjort anlagsprovet berätta hur det gick till och saker man bör tänka på? Är helt lost inom detta känner jag...:o

Sv: Anlagsprov i viltspår

Ingen orsak! De kan vara lite svåra att hitta eftersom de ligger på SKK's sida och inte SBK som andra grenar.

Jag har gått anlagsprov med min ena hund. Det gick till så att jag ringde upp en domare, bestämde tid, fyllde i blanketten som han mejlade mig och skickade tillbaks till honom.

Åkte dit på utsatt tid, pratade lite och sedan gick vi ut i skogen. Han visade spårstarten, och sen var det bara att sätta hunden i arbete. När spåret var klart så gick vi tillbaks till hans hus, han bjöd på saft och så pratade vi igenom protokollet och sen pratade vi om annat i ytterligare 3 timmar!

Sen var det klart! Förra veckan fick jag hem ett diplom för godkänt anlagsprov vid älghundklubben! :D

Man kan gå viltspår genom en jakthundsklubb som har anslutna domare.

Rörligt prov innebär att du bokar en enskild tid med domaren, ordinarie prov är när man deltar på en organiserad tävling.

Du kan dels kolla med jakthundsklubbarna om de har några prov inbokade, annars får du ringa en viltspårsdomare och boka tid för rörligt prov. Du kan hitta domare via jakthundsklubbarnas hemsidor eller genom att kontakta någon klubb.

Ni bokar alltså en tid, du kommer dit och ni tar er tillsammans till spårstarten. I anlagsspåret är fortfarande starten uppmärkt så ni bli anvisade vart spåret börjar. Visa hunden på spåret och låt sen hunden sköta sitt jobb :)

Domaren är tyst under spårningen och säger bara till om ni hamnar helt fel (vill minnas att det är om man går mer än 100 meter från spåret i någon riktning).

Efteråt går ni igenom hur det gick och man får fylla i en massa papper som ska skickas in.

:)

Liknande trådar

R
Övr. Hund Dethär är kanske en dum och pinsam fråga. Och jag känner mig redan o kunnig och som en dålig matte för att det hände och för att jag...
Svar
13
· Visningar
1 261
Senast: Red_Chili
·
Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
4 923
Senast: Anonymisten
·
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
35 700
Senast: Snurrfian
·
Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad...
3 4 5
Svar
88
· Visningar
14 603

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka