Anlagsbärare PRA

Sockerbit

Trådstartare
Är i valpköpartagen och har sett ut en valp. Efter lite efterforskning visar det sig att mamman är PRA-anlagsbärare. Pappan är testad fri.

Hur allvarligt är detta? Det är en tikvalp jag har valt ut med tanken att ställa ut och förhoppningsvis i framtiden ta valpar på (om hon visar sig lämplig). Det rör sig om cocker spaniel.

Alla tankar och info är välkommen!

Sv: Anlagsbärare PRA

Åh tack! Läsvärt :) Enligt dem så är det alltså 50% chans att min valp är anlagsbärare och 50% chans att den är fri.

Om mamman är anlagsbärare och pappan är fri är din valp ur denna synvinkel helt ok för avel. Det man får göra är att testa före parning. Resultatet kan bara bli anlagsbärare (som då måste paras med fritestad hund) eller fri.

Det behövs två anlag för att sjukdomen skall bryta ut, så en hund som är anlagsbärare kommer aldrig att drabbas av sjukdomen.

Viktigt att tänka på när det gäller cocker är att det även finns andra saker som bör vara gjorda. Förutom att det är krav på hd-röntgen för att få registrera valpar (dock ej krav på att föräldrarna skall vara friröntgade) så bör (enligt mig) föräldrarna vara testade för den mycket ovanliga men dödliga njursjukdomen FN. Vidare bör de vara ögonlysta. Tidigare var det krav på detta, men det togs bort i och med att DNA-test infördes. Dock finns det fler ögonsjukdomar i rasen (och ingen är speciellt vanlig, det skall tillägas!).

Om du har uppfödarplaner rekommenderar jag dig att från början lära dig så mycket om rasen som det bara går. Cockern är från början en jakthund, även om rasen varit delad i hundra år finns en hel del av de ursprungliga egenskaperna kvar även i utställningspopulationen. Att gå och titta på jaktprov (arrangeras genom SSRK) är ett bra sätt att få förståelse för rasens grundtemperament.

Att ställa ut cocker är svårt. Konkurrensen är väldigt stor och trimning och visning spelar stor roll (kvaliteten på detta inom rasen är hög). Det är bra om uppfödaren kan hjälpa dig. Vill man ställa ut är det därför bra om även uppfödaren är intresserad av detta, eller om man har annan backup.

Men jag måste fråga - du skriver att det "efter lite efterforskningar" kom fram hur det var på PRA-testsidan. Berättade inte uppfödaren det själv? I så fall hade jag backat direkt.

Föräldrarhundarna är testade för allt som man bör och skall testa för med bra resultat, om man bortser från mamman var PRA-bärare. Det framkom efter att jag gått in och läst på rasdata på föräldrardjuren, och nämndes alltså inte av uppfödaren själv. Just nu lutar det STARKT mot att vi väljer bort denna kennel men tänkte ta upp det hela med kennelägaren för att höra hennes åsikt om det hela och varför hon ej nämnt.

Vad gäller cockern så är det inte min första. Har sedan innan en 9-årig chokladfärgad cockertik, så cocker är inget nytt :) Det här med uppfödning är såklart en dröm än så länge. Det återstår att se om min kommande hund har de kvalitéer som krävs :)

Jag är rätt rabiat när det gäller att vara öppen så att uppfödaren inte nämner något som kan kollas på hunddata skulle få mig att fundera vad hen "glömt" som inte kan kollas:crazy:. Men så finns det olika sidor av allt, så jag tycker du gör rätt som inväntar uppfödarens svar.

Sålde för några år sedan en fyramånaders hanvalp som jag själv testat anlagsbärare (mamma fri, pappa anlagsbärare) och då naturligtvis med resultatet registrerat i hunddata, originalintyg från labbet i fråga och med en klausul i kontraktet att hunden var testad anlagsbärare och vid eventuell avel endast fick användas på fria tikar. Det är naturligtvis inget som jag kan styra över när hunden inte längre är min, men jag har kopian på kontraktet så ingen kan säga att jag inte informerat (nu hade jag redan från början starkt förtroende för denna valpköpare och det var en korrekt bedömning. Hen delar mina värderingar i dessa frågor.). När jag berättade om hur jag gått till väga fick jag reaktionen från flera personer i "cocker-världen" i stil med: "Vad? Varför gjorde du så? Det är ju "bara" en sällskapshund och då spelar det ju ingen roll!" De tyckte alltså att jag borde mörkat resultatet och inte sagt att valpen var anlagsbärare!

Mörker...

Det du gjorde låter bara vettigt i min värld! Alla korten på bordet på en gång. Måste fråga, du håller på med cocker?

Vad gäller uppfödaren så kommer dennes svar inte spela någon roll, men det är mest för att jag tycker det är intressant som jag skall se vad hon har att säga. Tycker det är trist när jag varit så öppen med vad jag vill ha för hund och vad den ska användas till i framtiden, och så tror hon att hon kan pracka på mig en hund som kanske inte lämpar sig för det syftet... :grin:

Liknande trådar

Hundavel & Ras Dags för ännu en rastråd. Om två-tre år planerar jag att skaffa en till hund, då min äldsta hund då börjar bli lite äldre (jag har två...
5 6 7
Svar
126
· Visningar
13 960
Senast: linnsan
·
Övr. Hund Jag och min sambo har länge pratat om att skaffa en hundvalp och nu har båda våra liv gjort det möjligt. Det lär inte ske förrän till...
Svar
11
· Visningar
2 111
Senast: Aningsfull
·
P
Övr. Hund men jag har tyvärr spätt på ryktet om att dom är livsfarliga hundar:( Jag har en liten kille på 6 månader. Dom här senaste dagarna har...
11 12 13
Svar
243
· Visningar
19 678
Senast: Calazirya
·
  • Låst
Hundavel & Ras Chansar och skriver in detta här och ser vilken respons jag får (misstänker dock att tråden inte ens får vara kvar men tänkte prova)...
2
Svar
29
· Visningar
5 861
Senast: Fetaost
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Snabbmat?
  • Vad gör vi? Del CCVIII
  • Mens