Sv: Anlagsbärare PRA
Om mamman är anlagsbärare och pappan är fri är din valp ur denna synvinkel helt ok för avel. Det man får göra är att testa före parning. Resultatet kan bara bli anlagsbärare (som då måste paras med fritestad hund) eller fri.
Det behövs två anlag för att sjukdomen skall bryta ut, så en hund som är anlagsbärare kommer aldrig att drabbas av sjukdomen.
Viktigt att tänka på när det gäller cocker är att det även finns andra saker som bör vara gjorda. Förutom att det är krav på hd-röntgen för att få registrera valpar (dock ej krav på att föräldrarna skall vara friröntgade) så bör (enligt mig) föräldrarna vara testade för den mycket ovanliga men dödliga njursjukdomen FN. Vidare bör de vara ögonlysta. Tidigare var det krav på detta, men det togs bort i och med att DNA-test infördes. Dock finns det fler ögonsjukdomar i rasen (och ingen är speciellt vanlig, det skall tillägas!).
Om du har uppfödarplaner rekommenderar jag dig att från början lära dig så mycket om rasen som det bara går. Cockern är från början en jakthund, även om rasen varit delad i hundra år finns en hel del av de ursprungliga egenskaperna kvar även i utställningspopulationen. Att gå och titta på jaktprov (arrangeras genom SSRK) är ett bra sätt att få förståelse för rasens grundtemperament.
Att ställa ut cocker är svårt. Konkurrensen är väldigt stor och trimning och visning spelar stor roll (kvaliteten på detta inom rasen är hög). Det är bra om uppfödaren kan hjälpa dig. Vill man ställa ut är det därför bra om även uppfödaren är intresserad av detta, eller om man har annan backup.
Men jag måste fråga - du skriver att det "efter lite efterforskningar" kom fram hur det var på PRA-testsidan. Berättade inte uppfödaren det själv? I så fall hade jag backat direkt.