Anlägga travbana?! Trav-inackordering?...

• Trav
  • Trådstartare Trådstartare Witzippa
  • Startdatum Startdatum
W

Witzippa

Hejsan!:)
Finns det någon här som anlagt en egen travbana?
Inte en elit bana utan mer för vardaglig träning?
Måste en travbana luta så som de stora banorna gör?
Hur lång/stor bör en travbana för vardaglig träning vara och hur ska underlaget vara? (hårt/medelhårt/svikt eller ej osv):confused:

Ni som är aktiva travkuskar på amatörnivå eller bara kör som hobby, har ni travbana där ni står inackorderade?
Vilka fler krav/önskemål finns om man är travkusk och söker stallplats?:d

Vill man t ex ha vanliga grusvägar intill stallet att köra på också?:confused:

Ni som är kunniga får ursäkta mina konstiga frågor men jag själv är hoppryttare och kan absolut inget om trav så jag är lite nyfiken på detta område med travbana. :)

Jag får ibland förfrågningar från travfolk om stallplats hos oss och en "travbana" skulle ju inte direkt vara negativt att träna på för ryttarekipage heller så ge mig gärna tips och råd kring detta eller om det kanske redan finns en tråd om detta, vet inte om tråden ligger på rätt ställe heller men då hoppas jag den flyttas...:bump:

Sv: Anlägga travbana?! Trav-inackordering?...

Ingen som har något tips om att anlägga travbana?? =)

putt...putt

Ja du , att anlägga en bana som håller mått för snabbjobb är ju knappast billigt, men att anlägga en ren träningsbana kan ju bli billigare, beroende på vad för underlag du har hemma. "slinga" eller bana för motionsskörning skall ju vara MINST 800 m iallafall, och det är ju också tråkigt att bara köra runt runt...
dosering behövs bara för snabbare tempon och inte alls i det syfte du har ( tror jag)

Där jag är har vi tallhedsslingor på ca 8 km och en anlagd rakbana , till stora banan på färjestad har vi bara 7 km och det tar drygt 7 minuter att åka dit.

Ja du , att anlägga en bana som håller mått för snabbjobb är ju knappast billigt, men att anlägga en ren träningsbana kan ju bli billigare, beroende på vad för underlag du har hemma. "slinga" eller bana för motionsskörning skall ju vara MINST 800 m iallafall, och det är ju också tråkigt att bara köra runt runt...
dosering behövs bara för snabbare tempon och inte alls i det syfte du har ( tror jag)

Där jag är har vi tallhedsslingor på ca 8 km och en anlagd rakbana , till stora banan på färjestad har vi bara 7 km och det tar drygt 7 minuter att åka dit.

Tack för ditt svar:bump:
eeh.. jag är inte så bra på detta, vad är dosering i detta sammanhang?:confused:är det lutningen?
Hur bred bör en körslinga vara då? Och bredd på en "hemma travbana"?
vet du något om underlag som är lämpligt?

Jag är ju medveten om vad saker och ting kostar inom branschen så det är ju klart att inte blir det billigt att anlägga vare sig körslinga, travbana/galoppbana hur man än gör men jag är iaf lite nyfiken på området och tänkte höra mig för, kul att lära sig lite nytt också:)

Det ni har vid ert stall, anser du att det är mycket goda förutsättningar eller bara ok vad gäller träning?

Det är väl så antar jag inom denna bransch att majoriteten åker till en profesionell bana och tränar en del och att det är en ganska självklar grej då jag antar att majoriteten inte har så avancerade banor hemma, eller?

där jag står(jag den enda amatören med häst i träning) har jag en rundbana på ca 1500 meter(tror jag) halva banan är av vanlig travbane material, och andra halvan är litedjupare sand bana. har även sandrakbana på ca 500 meter.
långa grusvägar att köra på oxå!har ca ca 20 min in till jägersro!

där jag står(jag den enda amatören med häst i träning) har jag en rundbana på ca 1500 meter(tror jag) halva banan är av vanlig travbane material, och andra halvan är litedjupare sand bana. har även sandrakbana på ca 500 meter.
långa grusvägar att köra på oxå!har ca ca 20 min in till jägersro!

Ok, det låter ju som väldigt bra förutsättningar.:)
Är det ett rent travstall du står i då? eller är det blandat med ryttare också?

Antar att det är lika viktigt med underlag för travhästar som för ridhästar, du skriver vanligt travbanematerial - vad är det?:confused:
Hårt? Grus/sand?

Jo, en grej jag kom att tänka på, är det vanligt att man står uppstallad med helinackordering om man har travhäst?

Anser ni som har insikt i detta att det finns bättre ekonomi för en kusk att betala för stallplats och en fins anläggning än en ryttare?
Låter kanske knasigt uttryckt men jag undrade mest om det är någon skillnad då jag antar att man tjänar en slant även om man inte kör elitlopp, eller? *nyfiken*

han som äger stallet är oxå amatör. men tränar inte travhästar förtillfälligt. dom andra som står i stallet är ridmänniskor.

Jo, en grej jag kom att tänka på, är det vanligt att man står uppstallad med helinackordering om man har travhäst?

Anser ni som har insikt i detta att det finns bättre ekonomi för en kusk att betala för stallplats och en fins anläggning än en ryttare?
Låter kanske knasigt uttryckt men jag undrade mest om det är någon skillnad då jag antar att man tjänar en slant även om man inte kör elitlopp, eller? *nyfiken*

de hästar som står i träning är det helinackordering på, dom tränas ju också...amatörer, ja...det beror ju på hur mycket dom jobbar. Om jag jobbade mycket ( nu har jag mina hästar som jobb) skulle jag gärna betala extra för fodring, utsläpp o mockning så jag bara kan komma ut o träna.

Materialet i banan bör ju inte vara varken för löst eller för hårt. hur långt har du till närmaste travbana ?

Fö så har vi kanonförutsättningar där jag är....det finns väl alltid nåt att önska överallt, men tallhedarna när hästarna "smyger" omkring bland tallarna är helt outstanding....:love:
Sen att det är nära till både hästklinik och travbana..

Jag skulle gärna betala för all runtomkring service, jobbar mycket och har mer pengar än tid...

Finns du i västra Skåne? :D

Jag står helinackorderad vid en travcamp här i Stockholm, och det innebär alltså att mockning, in- och utsläpp, fodringar, täcke på och av, foder osv ingår. Jag behöver precis som martha säger bara vara där och träna och sköta om min häst. Jag tycker att detta är helt outstanding och skulle inte kunna ha det på ett annat vis eftersom jag jobbar heltid.

Där jag står har vi tillgång till en 1000 meter lång och bred rakbana, en 1000-meters rundbana med dosering, en väldigt kuperad backslinga och en travslinga på ca 3 km.

martha: Blev det inget Heby för dig?

Nu kör jag visserligen ponny och skulle aldrig ha råd att ha mina hästar inackoderade, men jag svarar ändå.

Jag, som har minst 45 min. till travbanan, hade gärna haft ett sådant ställe i närheten att få åka och träna på mot att jag betalar en summa. Jämför med ett ridhuskort, där man betalar en summa och får rida där en termin eller ett år utan att ha hästen på anläggningen.

En upplyst rakbana är ju inte fel i höstmökret ;P

Det ger ju ändå en viss inkomst som kan gå till kostnader för banan.

Nej, jag flyttade till karlstad istället, Julmyra är det bara krångel o jag har fortfarande inte fått min insats tillbaka :mad:

Hm... ja, jag undrar nog rent krasst efter att ha hört era svar om det inte krävs rätt så mycket när det gäller travinackordering även om det är på amatörnivå.

Jag är lite fundersam kring det ekonomiska fortfarande, någon som kan uttala sig eller gissa om det är så att det finns mer pengar att hämat hem för mig som stallägare om jag satsar på travinackordering för amatör/hobby än ryttarekipage?

Vad tror ni om det??

Är det amatör/hobby kanske det inte inbringar några pengar i alla fall till den som då ska betala stallkostnader??

Hm... ja, jag undrar nog rent krasst efter att ha hört era svar om det inte krävs rätt så mycket när det gäller travinackordering även om det är på amatörnivå.

Jag är lite fundersam kring det ekonomiska fortfarande, någon som kan uttala sig eller gissa om det är så att det finns mer pengar att hämat hem för mig som stallägare om jag satsar på travinackordering för amatör/hobby än ryttarekipage?

Vad tror ni om det??

Är det amatör/hobby kanske det inte inbringar några pengar i alla fall till den som då ska betala stallkostnader??

Nej, jag kan inte råda dig att bygga en bana för att ha inackorderingar, men vi nöjer oss också med naturliga slingor, grusvägar som inte är "asfalt" ....alla har inte banor/slingor att köra på heller, men det är ju mycket lättare om det finns

Tack för ditt svar:bump:
eeh.. jag är inte så bra på detta, vad är dosering i detta sammanhang?:confused:är det lutningen?
Hur bred bör en körslinga vara då? Och bredd på en "hemma travbana"?
vet du något om underlag som är lämpligt?

Jag är ju medveten om vad saker och ting kostar inom branschen så det är ju klart att inte blir det billigt att anlägga vare sig körslinga, travbana/galoppbana hur man än gör men jag är iaf lite nyfiken på området och tänkte höra mig för, kul att lära sig lite nytt också:)

Att anlägga en "riktig" travbana med riktigt underlag, underarbete, dränering, dosering etc etc skulle kosta långt över miljonen.
Den ska ju inte bara anläggas, utan även skötas vilket ju också kostar pengar.
Vill man göra en variant hemma där man gör en bana på några hundra meter som dessutom inte är doserad eller dränerad eller så så kanske man kommer undan med 150.000-300.000 helt beroende på hur underlaget är sedan innan. (och hur tjockt/brett man vill ha)
Det lättaste är att ringa någon leverantör av underlag och hör hur mkt de tar per kubik.

Vill man anlägga en rakbana på en redan befintlig grusväg. Dvs - man vill få underlaget mer träningsanpassat så kan man bara slänga på underlaget och då kommer man ju undan med kanske 5000-10000 istället.

Underlaget som man har är stenmjöl, och detta finns i olika millimetrar (grovlekar).

Vi anlade nyligen en ridbana med stenmjöl som underlag. Då gick själva gruset på 60.000 ca. Vi grävde endast ur först då marken redan var dränerad. Minns inte riktigt hur tjockt vi hade, måtten på ridbanan är jag också osäker på huruvida det var 60x40 eller inte....
Men iaf...där har du lite riktmärken....

De rakbanor vi sen har är redan befintliga vägar som vi slängt på stenmjöl på. Det får man sedan underhålla med underlag om man vill hålla den fräsch.

Att anlägga en "riktig" travbana med riktigt underlag, underarbete, dränering, dosering etc etc skulle kosta långt över miljonen.
Den ska ju inte bara anläggas, utan även skötas vilket ju också kostar pengar.
Vill man göra en variant hemma där man gör en bana på några hundra meter som dessutom inte är doserad eller dränerad eller så så kanske man kommer undan med 150.000-300.000 helt beroende på hur underlaget är sedan innan. (och hur tjockt/brett man vill ha)
Det lättaste är att ringa någon leverantör av underlag och hör hur mkt de tar per kubik.

Vill man anlägga en rakbana på en redan befintlig grusväg. Dvs - man vill få underlaget mer träningsanpassat så kan man bara slänga på underlaget och då kommer man ju undan med kanske 5000-10000 istället.

Underlaget som man har är stenmjöl, och detta finns i olika millimetrar (grovlekar).

Vi anlade nyligen en ridbana med stenmjöl som underlag. Då gick själva gruset på 60.000 ca. Vi grävde endast ur först då marken redan var dränerad. Minns inte riktigt hur tjockt vi hade, måtten på ridbanan är jag också osäker på huruvida det var 60x40 eller inte....
Men iaf...där har du lite riktmärken....

De rakbanor vi sen har är redan befintliga vägar som vi slängt på stenmjöl på. Det får man sedan underhålla med underlag om man vill hålla den fräsch.

Tack!:bump:
Det var bra tips och råd att ha i åtanke!
Jag förstår att det kostar massor att göra en riktigt bra bana, min tanke var väl något mellanting som man kunde ha till både körning och ridning om man ska tänka i ett lite vidare perspektiv, ska fundera vidare på vad som är smartast att göra.

"körslinga" vad innebär det egentligen, vilken bredd menar man då och kan det vara mjukare underlag då?

En körslinga kan säkerligen ha en mängd olika underlag men det vanligaste är nog ändå sand på dessa. Stenmjöl är ju även där ett alternativ men det blir "hårdare" än sand och måste underhållas på ett annat sätt.
Bredden vet jag inte, men man bör nog iaf tänka på att man ska kunna mötas på ett smidigt sätt. :laugh:

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Bästa ledtillskottet?
  • Intressanta uppfostringsmetoder?
  • Uppdateringstråd 30

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka