F
Fruentimber
Jag är med i jordfräsens vänner
Med skröpelkropp och stort land är det stört omöjligt att bereda land utan att fräsa upp det. En modern mindre jordfräs far inte runt som en bålgeting. Den vänder lugnt och stilla upp jorden.
Jag har anlagt flera land direkt på gräsmatta. Har fräst upp jorden oh krattat bort alla rötter. Har man dessutom kvickrot där är det omöjligt att odla utan att riva bort kvickrot. Räkna med att täckmaterial för med sig massor av ogräsfrö...
Öser på rejält med stallgödsel och fräser (vänder) ner det med. Sen sår jag.
Räkna med att första året blir det inte så bra. Jorden behöver "komma till sig". Mina land har blivit riktigt bra först andra-tredje året. Först då reder sig jorden om vårarna som den ska. Ogräsen ändrar sig också. En gräsmatta jag vände upp täcktes av gatkamomill första odlingsåret. Efter några år kommer naten
Som sjukling skulle jag aldrig orka med att täckodla och rensa ogräs ur täckmaterialet.
Ogräs blir du ju aldrig fri eftersom ogräs även kommer uppifrån, oavsett om du har täckmaterial eller ej. Man behöver inte heller köra med täckmaterial bara för att man kör med no-dig, det är två olika saker. Ett bra täckmaterial skyddar mot både ogräs och vattendunstning, om vi ska diskutera det också. Jag har förresten kvickrot och odlar ändå med no-dig. Det är ju det du har kartongen till, att hindra rotogräs nedifrån.