Vi har en yta på baksidan vi funderar på att göra ett lite större trädgårdsland av. Kanske 20kvm.
Det är gräsmatta där nu. Skulle vilja ha det lite upphöjt med för jag tycker det är fint.
Tanken är att gå med en jordfräs först. Men sen då? Räcker det med att beställa matjord? Eller behöver vi beställa gödsel också?
Ingen fräsning behövs, grässvålen behöver inte skalas av heller, precis som flera ovan säger.
Har ni hästgödsel? Har ni halm och/eller torv?
Dela helst upp ytan i ett några långa strängar max 100 cm breda eller i odlingskvarter så man når att rensa och skörda utan att kliva i landet
Gör som de ovanstående förslag, täck ytan med kartong, eller för den delen dagstidningar, eller en blandning av kartong/papper.
Ös på hästgödsel, gärna blandat med halm eller torv. Har man ensilagerester kan även det användas.
Peta ner potatis ovanpå pappret/kartongen, och istället för att kupa potatisen, lägg på mer gödsel/halm/torv/ensilage.
Gräv upp potatisen med grep, och vänd jorden försiktigt med grep för att ta sönder eventuella kokor och ta bort härvor med kvickrot, om man har mycket sådant.
Under kommande vinter, lägg på mer måttliga mängder gödsel/halm/torv ovanpå odlingsbädden. Jag kör ut lagom många skottkärror direkt från stallet, och dumpar på odlingsbäddarna årligen. Materialet blir sådär lagom nerbrutet under vintern. Hur mycket som är lagom att lägga på varje år, beror på hurdan jord man har.
På våren så vänder jag ner det utlagda i ytskiktet av odlingsbäddarna.
Efter två år, så har man med de här metoderna en finfin och lucker odlingsjord med mycket lite fleråriga ogräs.