Anlägga ett land

Ajda

Trådstartare
Vi har en yta på baksidan vi funderar på att göra ett lite större trädgårdsland av. Kanske 20kvm.
Det är gräsmatta där nu. Skulle vilja ha det lite upphöjt med för jag tycker det är fint.
Tanken är att gå med en jordfräs först. Men sen då? Räcker det med att beställa matjord? Eller behöver vi beställa gödsel också?
 
Att gå med jordfräs stör mikrolivet under jordytan och är bara onödigt jobb.

Det mest effektiva och som dessutom är allra smidigast, är att täcka ytan med t ex kartong och sedan dumpar man jord, mull, gödsel etc ovanpå det. Då kvävs gräs och eventuellt ogräs samtidigt som mikrolivet bibehålls. Kartongen kommer sedan att förmultna ner.

Anlägg utifrån vad ni kommer att odla och gärna också så att ni kan variera typ av gröda år efter år så att man inte har samma gröda på samma plats konstant. Kom ihåg att ha gångarna med i planeringen också.

Min erfarenhet av beställd matjord med lastbil är att kvaliteten kan vara "sisådär". Måste ni beställa gödsel, eller kan ni ta från ett stall i närheten? Brunnen gödsel kan ni blanda i direkt, icke-brunnen får gärna ligga en tid först.
 
Vi har en yta på baksidan vi funderar på att göra ett lite större trädgårdsland av. Kanske 20kvm.
Det är gräsmatta där nu. Skulle vilja ha det lite upphöjt med för jag tycker det är fint.
Tanken är att gå med en jordfräs först. Men sen då? Räcker det med att beställa matjord? Eller behöver vi beställa gödsel också?
Ska du ha det upphöjt i pallkragar eller i större "lådor"? Hur högt är det tänkt? Är det mer än 30 cm hade jag valt att inte köra med jordfräs utan bara täcka och sen hälla jord i lådorna. Jag fyller mina lådor till hälften med hästbajs och halm. Sen jord ovanpå det. Det tar ett år eller två så är jorden skitfin i lådorna och jag behöver bara gödsla vissa plantor, tex pumpa och tomater. Zucchinin har jag aldrig gödslat och får hur stora som helst.
 
Jag hade nog skalat bort det översta lagret av gräs/gräsrötter. Förutom kirskål är nog gräs det besvärligaste att hålla undan i trädgården. Tycker jag. Om du inte tänker lägga på ett rejält lager upphöjd jord vill säga.
 
Jag tänker i samma banor som @Fruentimber. Fräs inte! Bara onödigt arbete som förstör mikrolivet. Det blir automatiskt upphöjda bäddar också om du gör så. Det går tom att anlägga bäddar med bara obrunnen hästgödsel (om det är vad ni har tillgängligt) på kartongen, men då får ni odla sådant som tål det första säsongen, tex tomat, gurkväxter, kål samt undvika rotgrönsaker första året och kanske göra små rännor av jord som ni sår eller planterar i.

En smart sak är att anpassa bredden på bäddarna efter hur långa ens armar är, så att det är lätt att både så, rensa och skörda. Bäddar som det går att nå från båda sidor kan vara två armar breda. Bäddar som bara nås från ena sidan passar att ha en arm breda.

Jag skulle också täcka gräsmattan så mycket att det blir gång runt hela ytan också, för att undvika att gräset kryper in i bäddarna. (Annars går det att gräva bort grässvålen bara 5 cm runt alldeles i kanten.)

Vanliga sätt för växelbruk med växtföljd där grödor roteras över olika land, vilket håller jorden frisk, är att rotera så att samma gröda är på samma plats antingen var fjärde eller var sjätte år. Jag gissar att det på 20 kvm är lättast att göra 4 land och har en 4-årig växtföljd.

Kul projekt!
 
Vi har en yta på baksidan vi funderar på att göra ett lite större trädgårdsland av. Kanske 20kvm.
Det är gräsmatta där nu. Skulle vilja ha det lite upphöjt med för jag tycker det är fint.
Tanken är att gå med en jordfräs först. Men sen då? Räcker det med att beställa matjord? Eller behöver vi beställa gödsel också?
Ingen fräsning behövs, grässvålen behöver inte skalas av heller, precis som flera ovan säger.

Har ni hästgödsel? Har ni halm och/eller torv?

Dela helst upp ytan i ett några långa strängar max 100 cm breda eller i odlingskvarter så man når att rensa och skörda utan att kliva i landet

Gör som de ovanstående förslag, täck ytan med kartong, eller för den delen dagstidningar, eller en blandning av kartong/papper.

Ös på hästgödsel, gärna blandat med halm eller torv. Har man ensilagerester kan även det användas.

Peta ner potatis ovanpå pappret/kartongen, och istället för att kupa potatisen, lägg på mer gödsel/halm/torv/ensilage.

Gräv upp potatisen med grep, och vänd jorden försiktigt med grep för att ta sönder eventuella kokor och ta bort härvor med kvickrot, om man har mycket sådant.

Under kommande vinter, lägg på mer måttliga mängder gödsel/halm/torv ovanpå odlingsbädden. Jag kör ut lagom många skottkärror direkt från stallet, och dumpar på odlingsbäddarna årligen. Materialet blir sådär lagom nerbrutet under vintern. Hur mycket som är lagom att lägga på varje år, beror på hurdan jord man har.

På våren så vänder jag ner det utlagda i ytskiktet av odlingsbäddarna.

Efter två år, så har man med de här metoderna en finfin och lucker odlingsjord med mycket lite fleråriga ogräs.
 
Vi har en yta på baksidan vi funderar på att göra ett lite större trädgårdsland av. Kanske 20kvm.
Det är gräsmatta där nu. Skulle vilja ha det lite upphöjt med för jag tycker det är fint.
Tanken är att gå med en jordfräs först. Men sen då? Räcker det med att beställa matjord? Eller behöver vi beställa gödsel också?
Sara Bäckmo har väldigt mycket bra tips på sin blogg, insta och framförallt på Youtube. Jag har även valt att köpa två av hennes böcker.

Som de andra säger, bygg på höjden istället för ner i jorden. "No dig" kallas det för och ihop med täckodling har du ett vinnande och relativt enkelt koncept.
 
Jg håller med om detmesta ovan.

Med en liten invändning. Jag omvandlade en bit gräsmatta till land. Det såg ut som helt vanlig gräsmatta. Landet invaderas från gräsmattan varje år av stora mängder kvickrot. Jag lyfter ur stora härvor av rötter varje vår.

Skulle jag göra om det nu skulle jag lyfta bort grässvålen och avgränsa landet med nån form av barriär mot ogräset.

Min egen erfarenhet är dessutom att det tar ett par år innan man fått bra jord. Första åren blir skörden inte så bra som senare. Men så har jag mest jobbat med brunnen gödsel och inte haft tillgång till halm, hö eller gräsklipp.
 
Jg håller med om detmesta ovan.

Med en liten invändning. Jag omvandlade en bit gräsmatta till land. Det såg ut som helt vanlig gräsmatta. Landet invaderas från gräsmattan varje år av stora mängder kvickrot. Jag lyfter ur stora härvor av rötter varje vår.

Skulle jag göra om det nu skulle jag lyfta bort grässvålen och avgränsa landet med nån form av barriär mot ogräset.

Min egen erfarenhet är dessutom att det tar ett par år innan man fått bra jord. Första åren blir skörden inte så bra som senare. Men så har jag mest jobbat med brunnen gödsel och inte haft tillgång till halm, hö eller gräsklipp.

Ja, bra jord tar tid! Det ska ju "kickas igång" av en himla massa maskar och organismer. Är inne på tredje året med mitt land och det märks ju vilka lådor som är nyanlagda när man utökar.

Ang kvickrot är ju det överjävligt men vet inte om det hade hjälpt med just svålen. Deras rötter går ju ganska djupt. Där jag har fått kvickrot så är det från icke-täckt gångväg. Överlag vill jag verkligen inte ha gräsmatta bredvid, av just den anledningen. Täckta gångar är betydligt bättre.
 
Värt att veta om kvickrot är att rizomet (rötterna) inte överlever/kan föröka sig djupare än 20 cm ned. Om bäddarna görs högre än så (efter att materialet blivit jord) kommer ingen kvickrot underifrån. Om landen omges av täckta gångar kommer inget heller den vägen. De enstaka som ev tar sig igenom (eller behöver rensas från gångar), är lätta och roliga att dra upp för att jorden är så lucker i en täckodlad, ej kompakterad, bädd. Att bygga bädd grävfritt ovanpå kvickrot är guld, eftersom rötterna är så näringsrika. Den näringen bryts ner när de kvävs och blir så småningom tillgänglig för odlingarna.

Angående dålig jord första åren, så tror jag nyckeln till att undvika det är att få till rätt kol-kvävebalans i bädden, dvs bra förhållande mellan grönmaterial (gräsklipp, silage, urin, färsk gödsel) och brunt (kvistar, fjolårslöv, halm). Ett riktmärke är hälften-hälften. När balansen är rätt går nedbrytningen fort! Att odla i en bädd som fortfarande komposterar kan kräva mer vattning än att odla i jord, men det är bara första året (och inte ens det om bädden anläggs på vintern eller tidig vår och är en bra blandning av brunt och grönt. Det kan också kräva mer kväve eftersom själva komposteringen gör av med kväve, som annars växterna skulle använda för att växa. Det är lätt att lösa med kissekatten. För den nördiga går det att googla c:n ratio (list). Det finns också massa kul och kanske mindre komplicerad läsning om lasagnebäddar.

Edit: men det är ändå inte så noga. Första året brukar jag tänka att jag odlar jord och att all skörd är bonus. Då blir jag alltid nöjd och glad även om jag inte haft material att göra perfekt lasagnebädd av.
 
Värt att veta om kvickrot är att rizomet (rötterna) inte överlever/kan föröka sig djupare än 20 cm ned. Om bäddarna görs högre än så (efter att materialet blivit jord) kommer ingen kvickrot underifrån. Om landen omges av täckta gångar kommer inget heller den vägen. De enstaka som ev tar sig igenom (eller behöver rensas från gångar), är lätta och roliga att dra upp för att jorden är så lucker i en täckodlad, ej kompakterad, bädd. Att bygga bädd grävfritt ovanpå kvickrot är guld, eftersom rötterna är så näringsrika. Den näringen bryts ner när de kvävs och blir så småningom tillgänglig för odlingarna.

Angående dålig jord första åren, så tror jag nyckeln till att undvika det är att få till rätt kol-kvävebalans i bädden, dvs bra förhållande mellan grönmaterial (gräsklipp, silage, urin, färsk gödsel) och brunt (kvistar, fjolårslöv, halm). Ett riktmärke är hälften-hälften. När balansen är rätt går nedbrytningen fort! Att odla i en bädd som fortfarande komposterar kan kräva mer vattning än att odla i jord, men det är bara första året (och inte ens det om bädden anläggs på vintern eller tidig vår och är en bra blandning av brunt och grönt. Det kan också kräva mer kväve eftersom själva komposteringen gör av med kväve, som annars växterna skulle använda för att växa. Det är lätt att lösa med kissekatten. För den nördiga går det att googla c:n ratio (list). Det finns också massa kul och kanske mindre komplicerad läsning om lasagnebäddar.

Edit: men det är ändå inte så noga. Första året brukar jag tänka att jag odlar jord och att all skörd är bonus. Då blir jag alltid nöjd och glad även om jag inte haft material att göra perfekt lasagnebädd av.
Vet du om detsamma gäller kirskål? 20 cm? Det vore underbart!
 
Vet du om detsamma gäller kirskål? 20 cm? Det vore underbart!
Tyvärr inte. Deras rotsystem går drygt 40 cm ned och flera meter åt sidorna. Jag vet inget säkert om hur de beter sig vid täckning med organiskt material. Jag tror de klarar högre täcke än kvickrot. Problemet med att täcka bort kirskålsbestånd blir främst att ha tillräckligt stor marginal åt sidorna och tillräckligt kvävande täcke (dubbel markduk?). Det ser tråkigt ut under tiden. Är det gräsmatta där nu så skulle jag testa att trötta ut under några år genom att alltid ta bort dem (tex varje vecka). Det blir jättebra täckmaterial till odlingarna. Kirskålen är näringsrik. Och god! (Eller i ärlighetens namn skulle jag lägga landet någon annanstans och glädjas åt min kirskålsodling, skörda ofta och aldrig låta den gå i blom.)
 

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
49
· Visningar
4 730
Kropp & Själ Jag opererade bort ett diskbråck i ländryggen i januari, och funderar nu över hur jag ska agera i framtiden. Enligt anteckningar från...
Svar
3
· Visningar
562
Senast: __sofia__
·
Kropp & Själ Finns det någon här som har koll på hur det går till när man byter förnamn? Är det en krånglig process, hur lång tid tar det, behöver...
Svar
19
· Visningar
2 069
Senast: MML
·
Hemmet Mina tankar går bara runt just nu när det gäller boende. Jag har sålt min villa och ska flytta i årsskiftet. Jag har en hyreslägenhet...
2
Svar
35
· Visningar
4 719
Senast: kolblakkur
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Kattsnack 11 🐈‍⬛🐈
  • Avels fråga
  • Valp 2025

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp