Anlägga bädd?

M

Muffe

Har alltid haft halm i mina boxar men eftersom vi inte får tag på bra halm i år så byter vi till spån.

Någon erfaren hästmänniska som kan förklara för mig hur man på bästa sätt anlägger en spånbädd, antar att man måste kalka osv? Vad köper man för kalk i så fall och vad kostar det på ett ungefär?

Snälla kom med era tips och råd!

Sv: Anlägga bädd?

Spån och bädd är inte alltid det bästa valet.. Vill du ha bädd så vore torv bättre..

Man köper gummimattor och har spån ovanpå :idea:

Isolerande och varmt, lätt att mocka, låg ströåtgång! Lätt bästa investeringen!

NÄR man har halm och tänker göra bädd då?

HAr köp hem kalk jag tänkte använda mej av.

NÄR man har halm och tänker göra bädd då?

HAr köp hem kalk jag tänkte använda mej av.

Om du har betonggolv
Töm ut hela boxen, skura rent, kalka, strö ut ett lager (typ 1-1½ bal beroende på storlek på box och bal) spån/torv för att suga upp det värsta kisset. Sedan in med en massa halm hellre för mycket än för lite då det mesta bara är luft och trycks ihop när hästen kommer in.

Jag tycker att spånbädd är det bästa valet. ;) Det är fräscht, ljust och väldigt lättmockat.

Jag har aldrig använt kalk eller annat under spånbädd och det gjorde ingen annan i det stall där jag hade min häst installad heller. Har endast använt kalk under halm vid ngt tillfälle men upplevde inte att det gjorde varken från eller till. Men det gör man ju som man vill själv.

När du anlägger en spånbädd är det de första 2 veckorna som du ska vara försiktigast med att inte röra bädden. Innan bädden börjat brinna luktar den lätt och ju mer du rör den desto större är risken för dålig lukt. Se till att du har ordentligt med spån, att du lägger in nytt spån dagligen om det behövs under de första 1-2 veckorna så att bädden inte kommer upp till ytan. När bädden väl börjat brinna ordentligt så gör det inte längre ngt om den kommer upp till ytan, men såklart ska man försöka hålla ett lager på 5-10cm ovanpå bädden.

Det går åt mest spån första veckorna, sen behöver man inte lägga in mkt. Om bädden blir för tjock på vissa ställen i boxen kan man tvingas ta bort ett lager men man ska som sagt undvika att göra detta för ofta. Jag tycker dock att det brukar behövas just under de första 2 veckorna vid ngt tillfälle, för att processen inte ska bli för långvarig men det beror ju helt på. Om bädden blir för tjock så ta bort halva (på höjden).

Allt kan ju bli till en vetenskap om man vill. Men jag tycker att spånbädd är jätteenkelt och absolut ett bra alternativ. Dessutom luktfritt om man sköter den. :)

Liknande trådar

Foder & Strö Jag funderar på att byta från vanlig halmbädd där hela boxen mockas igenom varje dag till permanentbädd. Står i kallstall, så jag vill...
Svar
3
· Visningar
762
Senast: tanten
·
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 108
Senast: Lavinia
·
R
Relationer Konstig rubrik kanske men jag ska förklara. Jag har iprincip alltid varit väldigt blyg och så. Och ända från jag var liten så um gicks...
2
Svar
35
· Visningar
1 817
Hästmänniskan Hej, Jag vet att det finns många trådar om detta men av de som jag hittat är det många inaktiva och jag önskar verkligen stöd just nu...
Svar
10
· Visningar
2 930

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka