Anläggningsregler

Sv: Anläggningsregler

Men om ryttaren betalar anläggningsavgift ser inte jag heller problemet.
 
Sv: Anläggningsregler

Var går gränsen för organiserad träning? Är det begränsning i antalet ryttare, att det är en sammantagen dag eller var går gränsen?

gränsen går vid att en extern tränare som inte är kopplad till anläggningen skall bedriva verksamhet på en privat anläggning.

inga konstigheter.
individuella ekipage som vill boka en träning individuellt på en timma på de externa träningstider som finns erbjudna, inga problem. finns i våra bokningsdirektiv att det är ok, och då enligt reglerna ska flera ekipage kunna rida oavsett bokad träning samtidigt. däremot är det en stor skillnad mellan det och extern tränare som vill boka upp träningar annat än ngn timma här och där och här och där så handlar det om samma upplägg som regelverket i sig säger utifrån oss på externa tider dvs då och då.

nolltolerans mot att ngn extern tränare skulle ha regelbundet bokade tider och ta upp tid för att bedriva extern verksamhet i fråga om träning som sagt.

jag tycker inte det är så mkt konstigheter runt skillnaden organiserad träning eller icke organiserad träning i sig?

Nu har vi ju privat anläggning i sig, och jag tycker nog att utifrån det så just att det är privat så har vi större möjligheter att välja vad vi själva valt för regler. Men just i det sammanhanget och min insatthet i de som har större anläggningar och inkl att själv ha stått på sådana så i min värld har såna större anläggningar ytterligare restriktioner än vi har just i fråga om att ta dit ngn tränare eller hålla träningar i sig på ngn annans anläggning. jag vet inga större anläggningar i min storstad med omnejd med klubbverksamhet osv som ngnsin hade tolererat eller vad man ska säga, att ngn extern ryttare som vill bedriva träningsverksamhet så att säga, skulle få ha etablerade träningar på den anläggningen bara sådär.
 
Senast ändrad:
Sv: Anläggningsregler

Jag tänker att om jag betalar avgift vill jag veta att det inte är träningar den tiden jag tänker rida. Dessutom tror jag det är sällan anläggningsavgiften täcker de egentliga kostnaderna. Problemet blir ju att enskilda tränare tjänar pengar på någon annans bekostnad.
 
Sv: Anläggningsregler

Du förstår inte att en person/tränare som lagt ner hurmktpengarsomhelst på sin privata anläggning och ständigt betalar underhåll och slitage för denne inte vill sponsra andra tränare att glida in och tjäna pengar utan att betala en spänn i omkostnader för det?

Det kan faktiskt jag förstå, till fullo!

Du måste ju oftast inte träna för just den tränaren, som sagt vill man träna för andra får man åka iväg, inte konstigare än så!

ja verkligen.... i kombo med att självklart med privat anläggning så vill man inte att ngn extern tränare dessutom ska bedriva egen verksamhet samtidigt som det bekostar tillgängligheten i fråga om ridbarhet i ridhuset för de inackorderade som betalar för att stå just på privat anläggning med de resurser det tillför och innebär.


Lavinia: du verkar se det ur privatperspektiv och inte förstå riktigt perspektivet runt de som bedriver verksamheten och vad det innebär att tillåta träningar obegränsat för vad som än de inackorderade skulle föredra för stunden osv?
 
Senast ändrad:
Sv: Anläggningsregler

Vi håller ju till i samma stad tror jag, och nej jag vet heller inget ställe. Hos oss får vi visserligen ta in externa tränare men måste då boka och får lägga såna tider som typ sö morgon el fre kväll. Jag åker hellre och har inga problem med de reglerna. Har hellre fritt ridhus stor del resten av tiden.
 
Sv: Anläggningsregler

+Shudde

Håller helt med er om att träningar inte ska inkräkta på tider då det är mycket folk i ridhuset samtidigt. Det vinner heller ingen på öht. Köper också helt och hållet på att det på privata anläggningar inte får lov att tas in externa tränare öht. När jag stod på sådan anläggning var all annan träningsverksamhet förutom av de som ägde stället förbjuden. En självklarhet förstås.

I det uppkomna fallet som fick mig att starta tråden handlar det om en liten ryttarförening helt utan någon organiserad träningsverksamhet förutom ridskolan. Det finns mycket utrymme med en liten bana plus en stor ridbana där det får plats tre dressyrbanor. De träningar jag nu förbjudits att ha har aldrig varit på tider då det varit mycket folk, alltid med ryttare som betalt anläggningsavgift och helt utan att konkurrera med bedriven verksamhet av föreningen. Jag är heller inte ensam extern tränare som har elever här. Som det är nu är jag den enda externa tränaren som förbjudits ha träningar.
 
Sv: Anläggningsregler

jamen i just det sammanhanget så hör det ju till saken oerhört relevant hur du kommit i konflikt med styrelsen allmänt osv enligt tidigare redogörelser osv? det blir ju tokrelevant i sammanhanget om folk ska svara osv ?:(
 
Senast ändrad:
Sv: Anläggningsregler

Är nyfiken: de tränare som är godkända att hålla lektioner på anläggningen, tjänar då inte de på att nyttja anläggningen? Eller får de betala anläggningsavgift?
 
Sv: Anläggningsregler

De tränare som är godkända är godkända för att interna ryttare vill träna för dem. Dvs interna ryttare premieras givetvis eftersom anläggningen är privat. Så att de tränarna "tjänar" är inga konstigheter självklart.

förstår nog inte riktigt hur du menar? vi vill självklart inte ha organiserade träningar i vårt privata ridhus, som är riktade till externa ryttare och tar upp tid och plats i ridhuset.
 
Sv: Anläggningsregler

Men hur blir det om man som extern ryttare håller träning samtidigt som det är andra i ridhuset och man håller sig ur vägen för övriga i ridhuset? Då t ex dressyrträning med hörsel snäcka så inte tränaren behöver ropa och kan stå i ett hörn/ på läktaren.

Man tar inte upp mer plats än ifall man rider själv och har medhjälparen på läktaren.
 
Sv: Anläggningsregler

Jag började fundera varför den av anläggningen godkända tränaren ska ha fördelar, men inte den tränare som jag hade velat ta dit och rida för? Och jag kan inte se att jag tar upp mer tid eller tex sliter mer på ridanläggningen för att jag rider för en annan tränare. Om jag alltid måste åka iväg och träna, får jag rabatt då eftersom då nyttjar jag inte anläggningen lika mycket?

Kommer såklart aldrig stå på en anläggning med sådana regler, men försöker förstå resonemanget.
 
Sv: Anläggningsregler

Anläggningen kan ju ha avtal med de tränare som kommer dit. När det har varit så så där jag har stått så har man haft några tränare knutna till anläggningen som fått hålla träningar där.

Jag valde då att vara med på en hopptränares lektioner (fanns två eller tre hopptränare att välja mellan) men åkte iväg till min dressyrtränare.

Tycker inte det var så konstigt.
 
Sv: Anläggningsregler

Men alltså har du läst mina inlägg?
Om du inte står på anläggningen: Du FÅR ju träna för egen tränare hos oss om det gäller enskild träning. Men din externa tränare får inte bedriva organiserad verksamhet på vår privata anläggning, dvs blocka upp träningstillfällen eller ha träningar mer än en timme åt gången osv.
Om du står på anläggningen så väljer du ju tränare.

vad är det du missat i min text????
 
Sv: Anläggningsregler

Hej!

Jag håller med dig, jag förstår inte upplägget och kommer nogsamt kontrollera eventuella framtida stall hur reglerna ser ut för externa tränare (eftersom jag vill kunna välja mina tränare själv och inte tvingas använda den som ägaren gillar).

Jag kan ju däremot förstå att man inte kan ta in en hopptränare på vilka tider som helst om man inte är ett par stycken som hänger med och det är ok med de som inte vill vara med, dressyrträning är ju generellt mindre ivägen.

/Lavinia, som står i stall med liten ridvolt och inte haft några större problem med bokning av ridvolten.
 
Senast ändrad:
Sv: Anläggningsregler

Min fundering gällde de anläggningar som förbjuder en att rida för valfri tränare på anläggningen när man står uppstallad på anläggningen. Delar av din tråd ledde till mina funderingar så därav att jag skrev ett svar till ditt svar istället för ett svar på trådstarten. Sånt som hände, men alltså inget du behöver ta åt dig personligen av eftersom, som sagt var, min tanke gällde "begränsade" anläggningar.
 
Sv: Anläggningsregler

då hänger jag med, trodde givetvis du riktade dig till mig när du frågade mig osv :D
 
Sv: Anläggningsregler

Ja dom anläggningarna ägs ju av tränarna själva, är det då konstigt tycker du att det är dom som ska få fördelarna? Man bygger liksom inte en egen anläggning till andra tränare som ska driva verksamhet där.. fattar inte hur svårt det är att förstå det??

Vad det gäller ridklubbarna så är det ju de licensierade medlemmarna som valt in tränarna som ska få fördelarna och som sagt så får man även där ta in egna tränare, fast då inte i organiserad form.
 
Sv: Anläggningsregler

Vad intressant att man tolkar in så mycket av något som inte ens står skrivet : )

I min del av världen finns det olika typer av anläggningar. Det kanske det inte finns hos dig. En del hålls av tränare, en del av ridskolor/föreningar och en del av privatpersoner som inte själva är tränare.

Att en tränare har en anläggning och inte vill att andra tränare ska utnyttja anläggningen har jag förståelse för. Det jag blir brydd över är privata anläggningar som inte drivs av en tränare och som har regler att bara vissa tränare får komma dit och dra fördel av deras anläggning. Det är där jag inte hänger med på logiken.

Att om min tränare kommer regelbundet till min stad så får jag inte träna där jag har hästen uppstallad utan måste åka till min tränares stad. Det känns lite osmidigt i mitt tycke. Och inte så miljövänligt heller : )
 
Sv: Anläggningsregler

Jag tänker fortfarande att det har att göra med att man vill vara mån om sin tillgänglighet för sina inackorderade. Till oss kommer en dressyrtränare som flera i stallet vill rida för och en hopptränare samt att vi har fri hoppning 2 halvdagar i veckan. Samt att stallägaren har lektioner ibland (ej utbildad). Skulle även jag då komma dragandes med en dressyrtränare skulle ytterligare en timme bli uppbokad. Nu har vi en hög tillgänglighet och skulle jag vilja ta dit en tränare skulle det vara ok, men inte på vardagkvällar.
Skulle alla helt plötsligt vilja göra det skulle stallägarna nog sätta stopp.

Jag tycker inte det är det minsta konstigt, det finns ju ingen annan idrott där man obokad kan gå in och träna, inte ens kommunägda (folkägda dvs) fotbollsplaner eller idrottshallar går att använda hursomhelst.
 
Sv: Anläggningsregler

Hej!

Fast en dressyrlektion är ju oftast inte bokande av hela ridbanan/ridhuset. Vi bokar för att andra ska veta, men de kan ju självklart rida där under pågående lektion. Då är trickträning/frihetsdressyr/hoppning klart med "ivägen", då har man ju verkligen inte plats att rida som man vill :-)

/Lavinia
 

Liknande trådar

Övr. Hund Personligen tycker jag att det allmänna debatt-klimatet börjar bli riktigt ruggigt, det har varit det ett tag också. Nu pratar jag...
2 3
Svar
49
· Visningar
7 237
Senast: IngelaH
·
Träning Hej! Jag köpte i mars -18, min första häst. En riktig rallyräka som jag främst tänkt tävla hoppning men även dressyr med. Han står nu på...
2
Svar
22
· Visningar
3 566
Senast: mackan
·
Relationer Vad är hemligheten bakom att lyckas i långa relationer? Alltså inte att bara vara i en långvarig relation utan att faktiskt trivas i...
13 14 15
Svar
287
· Visningar
37 043
Senast: monster1
·
Ridning Jag har ett 7- årigt sto som jag ägt sen hon föddes. Hon har en del åsikter, humör och integritet och testar andra som ska hantera henne...
2
Svar
22
· Visningar
4 824
Senast: Exotizc
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Vd
  • Hiss och diss del 5
  • Väder

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp