Anläggningsregler

Sv: Anläggningsregler

Men åter igen: om jag rider en timme för den lokala tränaren eller en timme för min egen tränare, hur kan det göra skillnad på tillgängligheten? Det tar lika lång tid och tar lika mycket plats.
 
Sv: Anläggningsregler

Hej!

Fast en dressyrlektion är ju oftast inte bokande av hela ridbanan/ridhuset. Vi bokar för att andra ska veta, men de kan ju självklart rida där under pågående lektion. Då är trickträning/frihetsdressyr/hoppning klart med "ivägen", då har man ju verkligen inte plats att rida som man vill :-)

/Lavinia

fast resonerar du så har du missat hela poängen. Det ÄR ett störningsmoment för inackorderade man månar om och vill premiera, om träning pågår ALLTID och man ska samsas/akta sig för att den som tränar är den som har premium tillträde pga träning för tränare osv vilket faktiskt blir per automatik att det är så. Som Shudde, Fio med flera även varit inne på så är ju det inga större konstigheter alls, att möjligheter att ta in hur mycket tränare som helst faktiskt regleras. Prova att stå på en anläggning med 30+ hästar där det är träningar hela tiden jämt och ständigt, finns många här som kan vittna om hur det är, och även om det är ngt man isåfall får leva med om det är regelverket som gäller i just det stallet att det är OK, så resonerar långt ifrån alla stall så, och därför reglerar man antalet tränare som får hålla träningar på anläggningen och är tydlig med det och försöker dessutom strukturera upp träningarna så att de tex sker på specifika dagar och tider i veckan osv osv. Jag kan inte förstå att det öht är några konstigheter öht.

Men som vanligt med hästfolk så hur en stallägare än vänder sig och vilka tjänster den försöker erbjuda för allas bästa ur ett helhetsperspektiv, så har den tydligen ars-t bak ändå. Jisses.....
gillar man inte upplägget/uppläggen så nejmen då ska man ju inte stå på såna anläggningar. Konstigare än så är det faktiskt inte. Dock lär det bli rätt sällsynt att hitta stall med total fri tillgång att ta in varenda egen tränare varje inack ev vill rida för om stallet är stort.

vi har som sagt en liten privat anläggning och därför är vi flexibla runt vem folk tränar för både internt och externt, sålänge det som sagt inte handlar om organiserade träningar av externa tränare vilket inte är tillåtet. Men som sagt, vi har en liten anläggning och därav råd med större flexibilitet i den bemärkelsen och ändå lyckas ha nöjda inackar som är de som premieras i första hand som sagt. Vi har ett 20x40 ridhus, så prova att rida därinne ett par stycken samtidigt som ytterligare en tredje rider för tränare, så förstår du snabbt att ridningen för de 2 som inte bokat träning, självklart påverkas en hel massa del.
Kan ju även säga som så att även om vi har nöjda inackar som har ganska premierat lyxigt med tex reserverade tider för endast inackorderade på de "bästa tiderna" dvs prime-time eftermiddag och kväll 7 dagar i veckan, och ingen extern ridning utifrån tillåten på de tiderna, så vågar jag lova att hade inackarna själva fått bestämma trots det ganska generösa upplägget, så hade det suttit ett hänglås på ridhusdörren och inga externa hade fått rida öht. Så är det alltid, folk vill ha mer än de har, och är sällan helt nöjda oavsett hur upplägget ser ut, verkar höra till mänsklig natur på ngt fascinerande sätt.
 
Senast ändrad:
Sv: Anläggningsregler

Det är uppenbart att regler för träningar måste sättas utifrån anläggningens förutsättningar vad gäller tillgänglighet och utrymmen. På en anläggning med enbart ett 20×40 ridhus och 30 hästar blir det naturligtvis helt omöjligt att ha en tränare i varje hörn kvällstid. På en anläggning med dubbla banor och på dagtid hamnar tränarfrågan dock i annat ljus just pga förutsättningarna.

Vad gäller "min" anläggning och min historia där är ironin i det hela som så att det är det forna ridskolechefen (som också har träningar där i viss mån) som stöttar mig att jag också ska få ha mina träningar. Hennes är inte stoppade trots att det inte finns ngn särskild deal med styrelsen. Det hela här har blivit en väldigt konstig situation och det verkar som om det är mitt gnäll ang ridhuset som troligen biter mig där bak nu:p.
 
Sv: Anläggningsregler

Bara en tanke: måste allt alltid vara så svartvitt? Varför måste valfri tränare betyda att man har träningar veckans alla dagar? Rent teoretiskt kan man ju bestämma att vissa dagar är träningsdagar då man får rida för tränare. Om det sedan är en eller flera olika tränare må vara hänt. Man kan ju ha ett schema på samma vis som när det bara är en tränare.

Det kunde rent av vara en fördel för då skulle det inte vara lika lätt att dra över på tiden hur mycket som helst som gärna händer när är det bara är en tränare.

Alla stallägare tänker inte lika i den här frågan så på så vis löser det sig med stallplats även för mig : )

Jag avstår från att kommentera något om vilka intressanta exemplar till stallägare man kan träffa på för det tycker jag är helt ot : )
 
Sv: Anläggningsregler

fast jag avsåg inte med mitt exempel att ngn 30 hästars anläggning skulle ha ett 20x40 ridhus, det var inte direkt grejen öht, långt därifrån, jag tycker jag illustrerat rätt bra olika scenarion och anledningar till resonemang hos olika anläggningar generellt. Mitt svar var ju heller inte riktat till dig i det avseendet utan till de som inte för sitt liv kunde förstå varför man inte får ta in tränare efter eget tycke precis när man vill osv.

I ditt fall så tror jag att du skulle må bättre av att släppa hur och varför osv, för uppenbarligen har det surat till sig runt dig vad nu anledningarna är i sig rätt rejält, och jag tror inte ditt argument att du stör ingen, ni har dubbla eller trippla banor osv, har ngt med saken att göra öht, det är inte din tolkning som spelar roll i det sammanhang du befinner dig i öht. Som väl Fio eller ngn vem det var skrev endera i denna eller i den andra tråden när du tog upp och utvecklade det hela osv, så rättvisa eller politiska lagstadgar lika för alla osv, gäller faktiskt inte på samma sätt när det gäller stall, föreningar eller verksamheter vi pratar om i denna bemärkelse, utan styrelsen/klubben kan faktiskt, på helt egna premisser/tyckanden/beslut osv särskilja och göra bedömningar utifrån enskilda individer de endera av ngn anledning inte vill ha på anläggningen öht, eller som de anser på ngt sätt "missskött sig".

hade jag varit du hade jag som sagt lagt mig platt och släppt det och inte gjort princip av det hela utan snarare, eftersom det låter som du väldigt gärna vill kunna fortsätta nyttja anläggningen, backat av och accepterat ev. beslut/förkunnanden som gjorts gällande dig och dina träningar av elever i detta skede. Jag ser inte hur du på ngt sätt skulle lyckas/tjäna på att fortsätta strida/ifrågasätta/debattera med de individerna som tagit beslut/kommunicerat vad som gäller till dig. Det skulle lika gärna kunna leda till att du blir portad helt och hållet, hur inkonseventa eller personliga motiveringarna än torde kunna vara osv. Förstår du vad jag försöker illlustrera?
 
Senast ändrad:
Sv: Anläggningsregler

om du inte avser att rikta dig till just mig med dina frågeställningar, vilket du konstaterade att du inte avsåg tidigare idag i tråden, så skriv KL = knapplån så förstår folk att din fråga är allmän.

jag förstår nämligen inte detta inlägg som återigen verkar vara till just mig, eftersom jag enligt redogörelse öht inte har en anläggning som inte erbjuder fritt val ang. vilken tränare man vill rida för.
 
Sv: Anläggningsregler

Jag står på en stor anläggning med 40+ inackorderingar och säkert 20 med ridhuskort. jag är helt fascinerad över hur bra det funkar och jag aldrig varit med om fler än 6 ekipage i ridhuset samtidigt, inte ens på primetime. Obegripligt men sant. Anläggningen drivs privat. Det finns en klubb som huserar där men de måste alltid fråga om lov för att få nyttja faciliteterna.

Vi har 2 hopptränare som kommer regelbundet, den ena en kväll i veckan (18-21) och så är det bara hoppgrupperna som rider i ridhuset, inga andra. Sen är det en som kommer ungefär vare 6:e vecka och träningar, halvdagar på helgen eller fredag kväll lördag morgon. Inga andra i ridhuset då heller. I första hand får anläggningens egna inackorderingar vara med i andra hand de med permanent ridhuskort i tredje hand de som betalar en engångsumma för att nyttja ridhuset på just den träningen.

När det gäller dressyrträning så får man ta dit sin egen tränare som kanske har 1-2 ekipage i taget. Det får bara förekomma EN tränare i ridhuset samtidigt, men andra får rida "fritt".

Ska det organiseras träningar med flera ekipage samtidigt alternativt att tränaren har många ekipage under tex en halv dag så måste detta stämmas av med stallägaren och då får inga andra vara i ridhuset samtidigt.

Generella regeln är att om man av någon anledning vill begränsa tillgången till ridhus för andra så måste det stämmas av med stallägaren.

Det finns speciella tider avsedda för tömkörning och det är tidiga mornar. Man får inte tömköra eller longera samtidigt med några andra ekipage. Däremot så får man om det är tomt longera/tömköra på andra tider och flytta sig om det kommer ridekipage.

Detta funkar mycket bra.
 
Sv: Anläggningsregler

Jag responderade på ditt svar till Lavinia. Det var dina reflektioner i de två första styckena som avsågs. Inte konstigare än så : )
 
Sv: Anläggningsregler

blev lite svårt att gissa utifrån att du tidigare avsåg dina inlägg som allmänna.

din reflektion är väl intressant i sig, svartvitt tycker jag om ngt att jag just illustrerat att det inte är rent allmänt, har redovisat en hel del scenarion som sagt med motivering varför folk väljer att ha de olika uppläggen. Jag är ju knappast ensam om att redovisa de uppläggen då samtliga varianter är standard och ditt förslag nog inte går att hitta vad jag vet, med anledning, skulle jag gissa, att det lätt blir rörigt/konkurrens om tiderna osv osv. Jag vet nog heller inte så många tränare som är intresserade av att ha träning samtidigt som flera andra tränare har det, och inte heller så många elever som skulle tycka det var någon hit, på en och samma bana/ridhus . De flesta som tränar dressyr vill inte sitta på en volt och mala hela passet, de vill kunna höra sin instruktör och kunna fokusera utan att ytterligare tränare och elever försöker göra detsamma. som exempel.

jag förstår dock fortfarande inte varför du svarat till mig eftersom jag som sagt, har ett stall där valet av tränare står helt fritt. det är ju just det du eftersöker enligt dina inlägg, och jag har det upplägget så jag förstår inte vad du vill ha sagt eller frågar efter?
 
Senast ändrad:
Sv: Anläggningsregler

Fast nej. Faktiskt får inte en styrelse eller förening bete sig hursomhelst och stänga av en individ och särbehandla denna. Det är hederlig gammal diskriminering vilket förstås är anmälningsbart. Detta är inte en privat anläggning det handlar om utan en förening som bla får kommunala pengar. En privat anläggning får naturligtvis göra hur dom vill, men inte en offentlig.

Hursomhelst i mitt fall så kommer inte jag behöva ta striden. Detta har retat upp såpass många i föreningen att det är tveksamt om de kommer undan med denna regel. Att lägga sig platt anser jag inte heller vara en vettig lösning.
 
Senast ändrad:
Sv: Anläggningsregler

Därför att den organiserade träningen är bokad och håller sig till specifika dagar /tider så man kan planera utifrån det.
 
Sv: Anläggningsregler

Men jag föredrar ändå att inte rida samtidigt som lektion för allas skull. Knappast som att någon håller på med frihetsdressyr under prime time heller. Eller att det för den delen är tillåtet när det är fler än 1 häst i ridhuset/ridbanan. Om dressyrlektioner oxå upphörde när häst nr 2 kom in på banan finns ju inget problem, men det är ju inte så kul för den som rider..
 
Sv: Anläggningsregler

Fast det får de väl visst det, om det anses finnas belägg för det.

Det kanske det definitivt inte finns i ditt fall, men likväl var min poäng att DIN bedömning av huruvida du stör eller inte, blir orelevant i sammanhanget. Dessutom väger faktumet att du varken står uppstallad på klubben eller tävlar för dem, ganska tungt om de vill begränsa att du håller träningar där.
 
Sv: Anläggningsregler

Fast då är det konkreta argument. Att det ska finnas krav att tränare ska vara uppstallade/tävlande för klubben/ha utbildning/F-skattsedel mm. Allt det är helt relevanta krav vilket jag köper! Men att säga att jag inte får ha träningar på samma premisser som andra tränare som inte heller uppfyller dessa krav, det är då det blir fel och utpekande personligt genetmot mig.
 
Sv: Anläggningsregler

Här är det så, vad jag vet, att anläggningen är privat men hyrs ut till en klubb. Vill någon ha bokade tider/lektioner kostar det 10 000 kr per år. Då får du bedriva lektionsverksamhet på anläggningen (ett stort ridhus, en hoppbana ute samt en dressyrbana ute finns att tillgå). Om det är visst antal timmar eller sånt vet jag inte.
 
Sv: Anläggningsregler

Förvisso kan det ju ses som det/verkligen vara så, men sålänge de kan klämma fram ett argument så tror jag inte hävdandet av särskiljning/diskriminering nödvändigtvis behöver gälla så enkelt som det brukar uttryckas på papper så att säga. Det tex handlar om hur mkt du gnällt/tjatat/kritiserat/haft synpunkter på ridhuset som ännu inte är färdigbyggt osv genom hela processen, så skulle de ju om de ville kunna motivera det med att du stör föreningens processer och pågående arbeten, och rör upp stämningen i föreningen genom att alliera dig med andra i dina synpunkter osv. Bara för att komplicera det hela lite. Jag tror faktiskt att du skulle behöva bjuda till lite själv istället för att bara strida och hävda diskriminering osv. Jag tolkar din rapport som att du orsakat ett smärre världskrig och har ett gäng andra medlemmar nu som håller på dig i frågan osv. För mig, oavsett vem som har rätt i sak eller inte, är inte det ett sätt att lösa en konflikt, särskilt inte om du vill vistas på anläggningen och nyttja den osv? Jag skulle därför som jag skrev när jag kallar det att "lägga dig platt", bjuda till och försöka möta dem med att du inser att du gått för långt i ditt klagande och med synpunkter osv, och be om ursäkt för det och fråga om ni kan gå vidare. Jag upplever - men det är ju bara utifrån det du delgett i trådarna om just denna förening och din relation till dem, att du har väldigt svårt att släppa en "princip" och se din del i sammanhanget som orsakat konflikten? Jag har väldigt svårt att tro att du annars skulle blivit måltavla för föreningens irritation till den nivån det verkar ligga på liksom? vad skulle en förening ha för intresse av en sån konflikt ö.h.t annars?
 
Sv: Anläggningsregler

Nej nej, det är inget världskrig här. Du verkar ha fått intrycket av att jag står och skriker hur värdelösa dom är på stallplan, så är det inte:D. Jag är förstås lite obekväm som ifrågasatt vissa saker kring ridhusbygget, men det handlar om en ganska kort mailkonversation med hela styrelsen. Denna resulterade i större öppenhet från styrelsens sida om bygget då det lades ut info på hemsidan. Något som mao gynnat alla nyfikna medlemmar.

Som medlem anser jag att man har rätt att ifrågasätta, på ett sakligt sätt natjrligtvis, om vad som händer i föreningen och vilka beslut som tas. Det är väl ändå bättre attgöra det dkrekt till styrelsen ist för att göra som dom flesta och gnälla bakom ryggen?

Ärligt talat tror jag nästan att det som retat flest människor är att jag faktiskt ordnat diverse samarbeten som generar klubben en hel del pengar och möjligheter. Samarbeten som funnits mitt framför näsan på gammalt föreningsfolk men som de inte tagit tag i.

Jag är verkligen inte ute efter bråk, jag gillar lugn och ro! Men jag vill samtidigt bli rättvist behandlad.

Klubben här har ett ganska stort problem med att de tappar tävlingsryttare. Det har tydligen under många år funnits märkliga idéer och stridigheter mellan ryttare och styrelse. Långt innan jag ens bodde här. Tex är det ingen i mitt stall (tvärs över vägen från klubben) som nånsin tävlat för dom. Detta är alltså intet nytt eller endast orsakat av mig med denna typen av dispyter.

Denna tråden startade jag för att ta reda på andra anläggningars vedertagna regler för att med hjälp av den nytillsatta kommittén komma med förslag på hur det kan göras här. Det är också intressant att höra hur andra föreingar gör, det finns verkligen alla varianter! Gemensamt är dock konkreta regler och inte godtycklighet.
 
Sv: Anläggningsregler

Ja då förstår jag lite bättre. Blir ju jättesvårt som sagt utifrån det du skrivit tidigare (du har skrivit rätt mycket) och man tolkar lite utifrån hur det då låter eller hur man läser det. Som jag läst det har du varit svinjobbig ang. ett ridhusbygge du inte direkt är så insatt i själv hur man bygger osv :D Hade du varit hos mig (privat regi som sagt) tror jag att jag hade blivit skogstokig och slängt ut dig, haha. att ifrågasätta är väl en sak som du lägger fram det här och jag förstår bättre, men jag hade nog som sagt blivit otroligt störd och förbannad av att ha ngn klubbmedlem som öht aldrig varit insatt i att bygga ridhus som tjatar och har synpunkter osv, mitt medans man står där och sliter ars-et av sig för att bygga ett ridhus stött i regi av en förening till gynnande för sina medlemmar osv. ;)

klart man får ifrågasätta, det är inte det jag för en sekund ifrågasätter. Jag tror dock att du som sagt trampat dem på tårna rejält oavsett vad det egentligen rör sig om i grunden och om det är en stor eller liten grej osv. Någonstans har det ju blivit fel och det är sällan en parts verk att sånt sker. ;) därför tyckte jag väl att det kanske om du som sagt har intresse av att vara verksam där, borde möta dem på ett vettigt sett.
Hade förövrigt blivit oxtokig om jag som styrelse hittat dina trådar på sociala media eftersom du inte är så anonym vilket du påtalat själv tidigare, haha ;) Utskick till organiserad träning till dina elever verkar ha varit spik 2 i kistan, från ridhusspiken som kanske var del 1?

I övrigt köper jag dina motiveringar och håller med om att det om det är en nyinsatt kommitee låter positivt med en översyn och omtag på verksamhetens policies och regler eftersom det låter som det inte fungerat tidigare, varit luddigt på vissa ställen osv. Hoppas det löser sig till det bästa för alla parter, verkligen.
 
Senast ändrad:
Sv: Anläggningsregler

Har faktiskt inte haft en enda byggteknisk åsikt eftersom jag inte kan ett jota om det. Därför har jag frågat här om hur det funkar och tidsplaner osv. Det jag ifrågasatte till styrelsen i höstas var tidsplanen och egentligen inget annat. Det som brast var öppenheten från deras sida, men den blev som sagt bättre. Sen låter det förstås mycket värre när jag skriver om det här på Buke eftersom jag själv beskriver mig som rätt jla skitjobbig:p. Naturligtvis med viss självinsikt, för precis som du säger krävs det två för att oenigheter ska uppstå.

Det är lite lurigt det här med sociala medier. Det är uppenbart sen tidigare att min gräns för vad som är okej att skriva och redogöra om är skild från många andras. Jag skriver inget här som jag inte står för eller tagit upp med vederbörande, därför tycker jag inte heller att det är ett problem att skriva vad som hänt på ett öppet forum. Å andra sidan har jag överlag mycket svårt små slutna sällskap där öppenheten är obefintlig.

I efterhand inser jag verkligen hur onödigt utskicket var. Ja ja man lär så länge man lever.
 
Sv: Anläggningsregler

Hej!

Fast en dressyrlektion är ju oftast inte bokande av hela ridbanan/ridhuset. Vi bokar för att andra ska veta, men de kan ju självklart rida där under pågående lektion. Då är trickträning/frihetsdressyr/hoppning klart med "ivägen", då har man ju verkligen inte plats att rida som man vill :-)

/Lavinia
OT, men fick en Flashback när TVÅ st.for runt i lina i HELA ridhuset o orange svingande långpisk o dessutom la ner hästarna. Det gick möjligen att rida på fyrkanten om hästen inte svimmade av förvåning;)
Även att TRE st longerar:banghead:
För privata som själv tränar ekipage kan själv välja om de vill ha främmande ockupanter. En förenings styrelse beslutar om regler o tar ofta en avgift för utomstående tränare som inte bjudits in av klubben- ej organiserad träning
 

Liknande trådar

Övr. Hund Personligen tycker jag att det allmänna debatt-klimatet börjar bli riktigt ruggigt, det har varit det ett tag också. Nu pratar jag...
2 3
Svar
49
· Visningar
7 237
Senast: IngelaH
·
Träning Hej! Jag köpte i mars -18, min första häst. En riktig rallyräka som jag främst tänkt tävla hoppning men även dressyr med. Han står nu på...
2
Svar
22
· Visningar
3 566
Senast: mackan
·
Relationer Vad är hemligheten bakom att lyckas i långa relationer? Alltså inte att bara vara i en långvarig relation utan att faktiskt trivas i...
13 14 15
Svar
287
· Visningar
37 043
Senast: monster1
·
Ridning Jag har ett 7- årigt sto som jag ägt sen hon föddes. Hon har en del åsikter, humör och integritet och testar andra som ska hantera henne...
2
Svar
22
· Visningar
4 824
Senast: Exotizc
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp