Anis/timjan-kur till hosthäst - spara eller slänga kryddorna?

• Hästvård
  • Trådstartare Trådstartare Skuggabaldur
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 7
  • Visningar Visningar 1 459
S

Skuggabaldur

Har lagat till ett anis och timjan-avkok (efter tips här) till bronkithästen. Nu undrar jag bara hur jag ska göra med kryddorna som blir över?
Förra gången jag gjorde detta sparade jag bara vätskan och slängde resten, men så såg jag att nån skrev att man kan ge även det till hästen. Nån som vet om det stämmer? Om det går, hur mycket ska man ge i taget, hur förvaras det osv?

Sv: Anis/timjan-kur till hosthäst - spara eller slänga kryddorna?

Hjälpte kuren förra gången ?

Tyvärr vet jag inte vad du ska göra med resterna.
Blev bara lite nyfiken !

Hej från en nyfiken hambo

Ja, jag tror att det var den som hjälpte lite sist. Har gett henne två gånger om jag minns rätt. Det kan ju ha varit andra omständigheter som påverkat, men ja, vi får se denna gången!

Men VARFÖR hostar hon ?
Hej från hambo

Hon har kronisk bronkit, därför hostar hon:idea:. Just nu går hon på lösdrift och äter hö. Hon har klarat det tills de började ge lite av ett annat sorts hö. Tror att det är dammigt tyvärr eller så är det så att hon är extra känslig bara. Tack och lov ska vi flytta väldigt, väldigt snart. Annars hade det varit katastrof...
Men vill ge nåt som hjälper nu tills flytten iaf, då jag inte har möjlighet att låta henne slippa det höet de sista dagarna nu.

I vanliga fall är hon helt symptomfri förutom att näsan rinner lite. Tror som sagt att det är det nya höet som ställer till det (inte så konstigt). I förra stallet kunde hon t.o.m. stå inne om hon åt hösilage, mådde hur bra som helst.

Centaur: Va bra, då gör jag det:)!

Okey, då e´ja me´
Hoppas du kan flytta henne snart !
Hej från hambo

Ja, det är inte långt kvar nu!

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Jag hyr ett hus där det står ett stall, stallet hyrs ut av hyresvärden och jag hjälper till med skötseln av hästarna mot lägre...
Svar
19
· Visningar
5 702
Senast: Glimra
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Skrev visst inget om ridningen förra veckan. Red först en lektion på min fina gamla favorit Dell, den kantiga flugskimmeln. När jag...
Svar
0
· Visningar
2 442
Senast: cassiopeja
·
Skola & Jobb Jag avundas människor som bara "vet" vad de ska göra i resten av livet från stunden de lämnat gymnasiet. När jag själv slutade gymnasiet...
Svar
6
· Visningar
2 480
Senast: Wonna
·
S
Foder & Strö Min häst har troligtvis kronisk bronkit. Hon fick en massa olika mediciner i vintras och blev till slut jättemycket bättre och gick att...
Svar
12
· Visningar
5 657
Senast: LisaPL
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 31
  • Akvarietråden V
  • Malignt melanom?