ångstyrig unghäst

Netted

Trådstartare
min unghäst går inte att rida ut själv på, han bara vänder hem hela tiden, har prövat det mesta och han vänder sig oftast obehindrat.. ibland kan han till och med gå emot bettet. när jag rider på ridbanan hemma är han likadan, då drar han sig åt "hem-hållet"..

han har haft en medryttare som inte var spc bestämd & han har nu stått ett tag..

vad ska man göra? :confused:

// Malin

Sv: ångstyrig unghäst

Hur gammal är den och hur länge har du haft den? Kanske den inte känner förtroende....jag har själv en fyraåring som jag ridit ut själv på och det har gått bra, har inte ridit honom på länge nu pga händelsen i min gamla tråd så jag kommer att gå tillbaka till att rida med sällskap ett tag. När du har sällskap med dig så vill den väl inte vända hem? Nu är jag verkligen inte bra på det här med unghästar men bara en tanke.....

Läste en NH artikel om en häst som betedde sig så, tror det var i Hästfocus eller nått.

Den snubben gjorde så att han red iväg, när hästen tvärvände i galopp så lätt han den springa hela vägen hem sedan band han upp den vid en uppbindningsplats ute (det kräver ju att hästen är van att stå uppbunden) så fick den stå där tills den hade lugnat ner sig. Han tog inte av sadeln ens. När hästen var lugn satt han upp och red iväg igen, samma procedur. Efter några vändor blir hästen trött så då drev han på den på hemvägen så att den skulle fortsätta galoppera hela vägen. När han hade gjort den här turen några ggr så stannade hästen upp och tänkte till lite innan den vände.

Tillsist hade hästen tröttnat och fortsatte fram där den annars hade brukat vända, då red han bara några meter till och vände sedan hem i skritt.

För att använda den här metoden måste man ju ha en bra väg utan bilar osv och det är ju en fördel om hästen brukar vända ganska nära hemmet annars får man rida låångt. :D

Malu

läste den oxå, verkade jättesmart... tänkte jag skulle låna den erfarenheten men nu har min unghäst slutat vända hemmåt o stegra sig... :banana:

det var smart ! :D

skulle nog vara riskfyllt bara, är en del bilar här ibland.
han vänder nästan efter bara 50-100 meter.

han är 4 år .. det brukar gå bra med sällskap, men det kan hända även då att han tex slänger sig åt sidan..

Netted skrev:
det var smart ! :D

skulle nog vara riskfyllt bara, är en del bilar här ibland.
han vänder nästan efter bara 50-100 meter.

Finns det inte nån liten väg som inte är så trafikerad som du kan använda då? Eller ta ridturen väldigt tidigt/sent då det nästan inte är några bilar ute?

Jag tycker att sättet verkar smart i alla fall...

Malu

faktum är det att han växte ifrån det, han är 6 nu o han var ca 3,5- 4 år när han började.

okey.. problemet är väl mest att man kommer ju ingen vart i utbildningen under ett bra tag.. han kanske inte är mogen? protesterar mot det?

Jag har åxå haft en bångstyrig bestämd liten häst som åxå drog iväg hem, han bet tag i betet så han lyssnade ju inte till det.
Så jag höjde upp betet ett snäpp och sedan efter det så fick jag jätte fint gehör ifrån honom.
Han var ju åxå en miss skött häst som jag tog hand om så det var ju en del jobb med att han skulle få förtroende igen..

okey kan ju alltid testa ^^

har ju inte hanterat han så mycket på en längre tid, då jag inte vart hemma osv.

Jag bara måste...
det här m ångan - hur visar sig det - kommer det ur öronen...

jahaaa.. du menar rubriken? blev lite orolig.. skrev fel, det gick inte att ändra :smirk:

Jo jag förstår att det blev ett snubbelfel - jag har läst i tråden flera gånger och samtidigt småfnissat när jag ser en motsträvig pålle med ångmoln runt sig....

Vad menar du med att han vänder hem obehindrat?
Låter du hästen vända hem när den gör det?

Hej!

Nej det gör jag inte, dock brukar det ta tid, tålamod och mycket envishet att få han att inte vända.
Men jag har aldrig låtit han "vinna" genom att bara släppa allt och vända hem. Jag avslutar aldrig en ridtur genom att han vänder hem, utan försöker han det, övertalar jag honom att fortsätta. gör han det och går en bit så belönar jag honom jättemycket och vänder därefter.

för jag vet att om han vinner och får övertaget - kommer jag inte kunna hantera hästen då han är stor, stark och envis.

dock börjar jag tvivla på om jag själv är tillräckligt envis..

Liknande trådar

Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
Svar
19
· Visningar
1 619
Senast: Freazer
·
Hästhantering För cirka 5 månader sen köpte vi dotterns första ponny, "världens tryggaste och snällaste barnponny". Provridningen gick ok, dottern var...
Svar
13
· Visningar
3 887
Senast: Mabuse
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
15 114
Senast: Juli0a
·
Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
3 725
Senast: Anonymisten
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Valet i USA
  • Vad gör vi? Del CCIV
  • Scenföreställningar