Ångrar mitt hästköp!

Sv: Ångrar mitt hästköp!

Det finns ingen garanti att hästen är hos dig som den är på hemmaplan. Det är nog rätt ovanligt att hästen kan flytta från ett ställe till ett annat utan att själv förändras en smula. En del är lugna den första tiden, men testar efter några månader. En del testar direkt, särskilt om de märker att de får utrymme till det.

Jag tror inte säljaren har lurat dig, jag är rätt övertygad om att det har med flytten att göra, alltså inget säljaren har ansvar för.

Det kan jag skriva under på. När jag fick hem min polla var hon dem första månaderna super trevlig och lugn. Sedan blev hon ett monster, och nu börja hon lugna ner sig. Jag tänkte inte ens tanken på att det var förra ägarens fel, utan att det var test och lite dålig ledarskap. (:angel:). Men efter har krabbat i 1-2månader har hon blivit supersnäll igen :D. Så kanske det funkar att ge tid? Men om du så gärna vill lämna tillbaka, kontakta ägaren, sedan advokat.

Jag hade forskat lite innan jag agerat.

Se till att prata med den gamla ägaren, luska ut hur hon har varit och be om helt ärliga svar. Visar det sig att hennes beteende är på det här sättet, ja då kan du göra något, tex be om att köpet går tillbaka.
Men jag tycker att hela historien beskriver en otrygg häst, ett sto, som kommit till en helt ny miljö och behöver lite tid för att anpassa sig. Det är dock en fin gräns mellan de båda skillnaderna och just därför tycker jag att du ska forska lite bakom hästen. Ta kontakt med människor som i sin tur varit i kontakt med henne innan dig!

Fy så tråkigt! :cry:

Jag var i en liknande sits för några år sedan. Hästen som jag köpte kom från ett försäljningsstall och var mycket mager. Efter några månader hade den ätit upp sig och visade ett fruktansvärt temperament. Som tur var kunde jag lämna tillbaka hästen, vilket jag är mycket glad för i dag. Jag tycker inte att det låter som vanliga samarbetsproblem efter flytt. Och börjar man bli rädd för hästen är det ofta kört.
Om du känner att du inte vill ha hästen är det naturligtvis bara en sak att göra; lämna tillbaka så fort som möjligt och se till att du har ett kontrakt skrivet på att få pengarna tillbaka, alternativt får pengarna direkt vid återlämnandet. Det ska kännas bra att ha häst! :D

Jag har inte tänkt ringa till ägaren och säga att jag känner mig lurad. Jag berättade bara hur jag känner mig!
Jag tänker säga ungefär så som bobo skrev, dvs. att jag har svårt att hantera hästen och att jag vill att hästköpet ska hävas.

om hästen är van att gå flera gånger i veckan och nu på sista tiden inte blivit riden alls så förstår jag om den är pigg och busig. För den skull behöver det inte vara något fel på den. Om den var helt oriden och ohanterad så borde du märkt det vid provridningen.

Börja med att vinna hästens förtroende och jobba den på marken så att den känner sig trygg med dig och får göra av med lite energi. En häst som inte känner sig trygg med varken den nya miljön eller nya människan kan reagera så som din gör. Kan ju även tillägga att jag inte tycker att det är smart att rida ut själv på en nyinköpt häst. Se till att ha annat hästsällskap när du rider ut eller håll dig på banan till att börja med. Tömkör det är en bra övning både gällande ledarskap och träning för hästen.

Red du ut på hästen innan du köpte den? Borstade/hanterade du hästen innan du köpte den? Jag har väldigt svårt att tro att du har laglig rätt att häva köpet. Har förra ägaren sagt att hon nafsar har hon ju upplyst dig om detta. Att en häst reser sig när den blir skärrad är inte helt ovanligt. Det är förmodligen mkt nytt hos dig, du hanterar henne på ett annat vis, annat foder m.m. Många hästar kräver starka ledare och du kanske inte är en sådan.
Många hästar testar första gången man ska lämna gårdsplan tex för att rida ut. Förstår din obehagskänsla om du blir rädd för henne då är ni nog inte rätt för varandra. Men jag har svårt att se hästen som en problemhäst jag tror utifrån det du berättat att hon kommer funka ypperligt hos ngn som vågar stå emot det värsta testandet. Känner du att du inte vill ta de dusterna hade jag kontaktat ett försäljningstall.

Jag hade forskat lite innan jag agerat.

Se till att prata med den gamla ägaren, luska ut hur hon har varit och be om helt ärliga svar. Visar det sig att hennes beteende är på det här sättet, ja då kan du göra något, tex be om att köpet går tillbaka.
Men jag tycker att hela historien beskriver en otrygg häst, ett sto, som kommit till en helt ny miljö och behöver lite tid för att anpassa sig. Det är dock en fin gräns mellan de båda skillnaderna och just därför tycker jag att du ska forska lite bakom hästen. Ta kontakt med människor som i sin tur varit i kontakt med henne innan dig!

Precis.

TS. Jag tror inte att du kan reklamera om det kommer till en tvist. Det är svårt att bevisa att felet fanns före riskens övergång. Då måste du ha vittnen som kan bevisa att beteendet fanns innan. Sen beror det naturligtvis på hur hästen annonserades. Om det var "jättesnäll läromästare" eller "häst som kräver rutinerad ryttare".

Personligen är min erfarenhet att vuxna, stabila hästar inte ändrar beteende totalt när de flyttar. En häst går inte från stabil och snäll till bockande, stegrande monster.

När en häst reagerar så starkt på flytt så är det beteenden som funnits tidigare. Troligen har hästen reagerat så tidigare i livet. Osäker, rädd, dominant, trotsig... Hästen kan funka rätt bra hos säljaren efter en viss tid, och en viss kamp. Men när den säljs så kommer de tidigare beteendena tillbaka - och kanske förstärks de lite.

En stabil, trygg vuxen häst reagerar lite på flytt, blir lite orolig ett tag. Men den blir inte helt plötsligt ett bockande, stegrande monster. Har den inte haft tendens till bockning och stegring tidigare i livet, så börjar den inte vid flytt heller.

Jag tror att du, ts, har blivit lite lurad. Troligen har säljaren inte varit helt ärlig i hur hästen beter sig. De beteenden du ser har troligen funnits tidigare. Jag tror inte att man kan förstöra en vuxen trygg häst på två veckor.

Ts - försök forska bakåt om hästen. Kanske kommer det fram saker som bekräftar det du upplever med hästen.

Norrland

Hejsan.

Nu har jag bara skummat igenom tråden men läst dina inlägg ordentligt.

Jag har haft samma problem med min "nya" häst (har haft henne fem månader) nu. Hon va förjävlig att hålla på med rida ja allt i princip. Jag tog ut vetrinärer och massörer. Försökte helt enkelt med det mesta. Ingenting funka!

Men nu har jag gett henne tid plus att vi har bytt stall till världens bästa stall båda jag och mina hästar trivs kanon. Nu säger jag inte att det är lösningen på dina problem men se över hennes "hem" kolla om du kan göra något för att hon ska känna sig tryggare.

Jag släpper dessutom min dam en gång i veckan i ridhus/ridbana så hon får springa av sig all överskottsenergi som tycks samla på sig oavsett hur hårt jag rider :).

Kan även tillägga att jag bara haft valacker förut och vissa grejer som min tjej gör har jag fått förklararat för mig är typiskt "ston". Hehehe...

Lycka till!!!

Håller med de som skriver om omställningsproblem och testning och att hästen måste få ro att acklimatisera sig.

Köpte själv en häst som jag känt i flera år som vart förändrad och testade mig en hel del när jag flyttade henne från hennes tidigare hem. Idag kan hon gå lös bredvid mig som en hund och lyder röstkommandon.

Bygg upp en relation med hästen, få henne att känna sig trygg med dig, ha inte för bråttom.

om hästen är van att gå flera gånger i veckan och nu på sista tiden inte blivit riden alls så förstår jag om den är pigg och busig. För den skull behöver det inte vara något fel på den. Om den var helt oriden och ohanterad så borde du märkt det vid provridningen.

Definierar du hästens beteende som piggt och busigt?

Jag har inte tänkt ringa till ägaren och säga att jag känner mig lurad. Jag berättade bara hur jag känner mig!
Jag tänker säga ungefär så som bobo skrev, dvs. att jag har svårt att hantera hästen och att jag vill att hästköpet ska hävas.

Jag tycker du gör rätt i det. Precis som andra i tråden tror jag inte det är något "konstigare" än att hästen har nytt hem, känt av sin nya ägare och insett att du inte har det som krävs för att hon ska acceptera vad du säger.

Därför gör du rätt. Det är en häst som är för svår för dej, med de önskemål du har på en häst, och med den erfarenhet du har.(jag tror att du har utifrån vad du skriver) Du vill ha en trygg häst att rida och den här kommer kanske att bli det med tiden, men kan också bli så att den här första tiden alltid kommer att sitta kvar i ditt huvud och finnas mellan dej och hästen. De vet du inte. Du har inte haft den så länge, så varför lägga ner massor av tid på den?

Hitta en häst som känns trygg från start. En äldre läromästare. Och fråga om du kan ha den på prov.

Är det din första häst? Vad är det för slags häst? Tävlingshäst? Ras, ålder?

wow, sa manga svar och all sager lika dant.. mer eller mindre.

visst behover hasten ha tid pa sig i ett nytt stall med nya folk runt. och andra hastar ocksa.
MEN, nar problemen startade skulle du kanske ringt saljaren direkt i stallet for att fraga folk som inte kanner till hast eller omstandigheter.. Jag far den uppfattningen att manga skriver har pa Bukefalos istallet for att "face the problem" och gora ngt at det..
Bortsett fran det, jag hoppas du ringer till saljaren som du sa du skulle, och talar precis om hur du kanner det, men inte namna att du vill hava kopet .. i alla fall inte i forsta meningen.. OM du kanner att du aldrig kan bli van med hasten ar det ingen ide att ha henne kvar.. Men igen, flytt kan vara stor del av hennes problem just nu.

Nu sager jag inte mer, men ring saljaren.. klockan ar efter 9am...

kat

*kl*
Innan man kan säga det ena eller andra som många gjort i tråden här så måste man veta i vilken lagstiftning som den här affären har gjorts. Om det är mellan två privatpersoner så ligger lika mycket ansvar på både köpare och säljare. Så om TS bara har provridit hästen någon enstaka gång i dess vanliga miljö och säljaren sagt att den kan göra lite tester m m. Så finns inte en chans i världen att rent juridiskt lämna tillbaka hästen. Vill TS bli av den så får TS sälja den själv till någon som vill köpa.
Är det däremot så att TS köpt av en näringsidkare och skrivit ett avtal eller även klart uppgett muntligt att hästen ska användas till något den inte går att använda till idag. Då är lagen på TS sida om att få åtgärdat felet. Inte nödvändigtvis häva köpet. Säljaren kan byta ut varan (hästen i det här fallet) mot en som fungerar eller "laga" den gamla så att den fungerar. Det är tyvärr så att lagstiftningen inte tar hänsyn till att hästar är levende varelser utan det gäller samma regler för hästaffärer som för andra varor.

Så man får istället tänka på hur man skulle ha gjort om man köpt t ex en jacka. Finns inga affärer som låter dig lämna igen en jacka efter så långtid som TS haft hästen, bara för att man inte trivs med jackan. Har blixtlåsen gått sönder på den så får man antingen en ny jacka eller ett nytt blixtlås isatt i den gamla jackan. Men ingen affär kommer att ta tillbaka jackan för den är för varm när det blir vår.

Jag lider med dig och känner igen det. Köpte själv häst i augusti, som var hur lugn som helst på provridning, och första månaden hemma hos mig. Sen började det, förmodligen med ökad kondition, han var ganska mager när jag fick hem honom, testperiod och annat. Jag åkte av ordentligt i november och blev då rädd för att rida honom. Han tittade på allt, vi hade dragkamp om jag red ut, han var rent jävlig. Hade jag inte haft min dotter som peppade mig och re dhästen hade jag nog sålt honom!

Men nu har han lugnat ner sig betydligt, är trevlig att rida, pigg, men lyssnar ändå. Hoppar till lite ibland (han är ju fullblod...) men en helt annan häst än i vintras. Så visst ändrar de på sig.

Men jag förstår dig om det inte fungerar att rida dan, och du inte har någon annan till hjälp. Hoppas det löser sig, på ena eller andra sättet!

Jag håller med dig att hästens beteende inte är normalt. Jag ska ta mod till mig och kontakta ägaren i helgen. Tack alla som svarat! Vill hon inte ta tillbaka så tänker jag nog lämna till något försäljningsstall där de kan rida till eller hjälpa mig med hästen. Det finns väl försäljningsstall som tar emot problemhästar? Eller svårridna hästar?

Det låter som ett klokt sätt att göra! Och ja, det finns försäljningsstall som tar emot sk problemhästar också, men kom bara ihåg att tala om ordentligt hur hästen beter sig så de i försäljningsstallet kan göra sitt bästa.

Lycka till i allafall!

Lite forskning som du beskriver är bra! Det gjorde en kompis när hon köpt en häst som inte fungerade alls, den blev lika farlig som TS:s häst. Vi kollade med en ordförande i en ridklubb som säljaren nämnt och fick där fram att hästen visst tävlat en hel del större tävlingar än klubbtävlingar, bara det att den var så galen att ryttaren fick lämna banan. Enligt säljaren hade hästen inte startat alls. På den tiden fanns ju inte internet så man kunde kolla resultat och starter.
Lite mer "smått och gott" var en klippt video, lugnande medel vid provridningen och ännu mer direkta lögner.
Den säljaren tog tillbaka hästen när "fakta presenterades" eller hur man säger.

Precis, det förekommer liknande saker överallt och man ska alltid vara på sin vakt. Jag är nästan förundrad över varför folk inte forskar innan de skriver under sina papper, det skulle spara mycket problem. Det är en av mina dyra lärdomar efter egna erfarenheter, har man gjort det så vet man åtminstone med något sånär säkerhet vad man får hem.

Liknande trådar

Hästhantering Hej! Vill varna för lång och rörig text... Gör ett sista desperat försök att få någon hjälp. Vill börja med att säga att hästen i... 3 4 5
Svar
81
· Visningar
14 197
Hästvård Nu ser det ut som så att vi kommer hämta hem ett sto på 17 år, det är av en vän som känner att hen ej har tid, erfarenhet och ekonomi...
Svar
4
· Visningar
2 074
Senast: NotlikeI
·
Hästhantering Varning för långt inlägg! Blir inte klok på om mitt ena sto (9 år) bara är sur eller om hon har ont. Håller på att utreda henne med... 2
Svar
39
· Visningar
6 083
Senast: acj
·
Hästvård Fick ikväll samtalet jag INTE ville ha. Min älskade lilla kallblodsdam som är utlånad till fodervärd har fått fång igen. :cry: Hon... 2
Svar
38
· Visningar
5 753
Senast: pulkaskurk
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka