Ångrar mitt hästköp!

Sv: Ångrar mitt hästköp!

Se om du kan hitta någon som sett hästen hos förra ägaren,hanterat den osv,och hör vad de/n har att säga.I vårat fall fanns det flera som intygade att hästen varit sån förut.

Men ring ändå gärna säljaren...Hon/Han kanske har några goda råd att ge? Kanske hade samma problem själv i början och tom kan hjälpa dig på något sätt tex ge lite hjälp vid ridning några gånger? Det skadar ju inte att fråga.

En vettig säljare borde ju vara mån om att hästen trivs hos sin nya ägare och mår bra?

Och kolla om du har någon runtomkring dig som kan hjälpa dig om inte säljaren kan så att du inte blir rädd för hästen i onödan. Ta tid på dig när du pysslar med hästen, gosa och mys och använd rösten dvs prata med den så den vänjer sig vid dig. Var konsekvent! Det tar tid att vänja sig vid nytt hem, nya rutiner och männsikor även för oos människor så varför skulle det inte påverka hästen?

Jag förstår dig precis! Jag är i samma sits som du. Köpte ett sto i oktober förra året, som var så himla snäll och fin när jag provred henne. Förra ägaren gav också ett väldigt bra intryck och lovprisade hästen på ett helt normalt och inte överdrivet sätt.
Det första vi fick hem henne till oss började hon bocka varenda gång jag satte mig på henne. Enligt förra ägaren ska hon ha bockat en enda gång med henne under åtta år, för att det satt en broms på henne.
Vi tog ut förra ägaren som provred och hästen misskötte sig lika mycket med henne. Ringde veterinären som konstaterade ryggont. Bytte sadel och hade henne under behandling hos en equiterapeut, som är kanonbra.
Hästen är fullt frisk idag, men har övertaget eftersom hon har märkt att jag är osäker nu. Var med om en ridolycka för ett och ett halvt år sen med en annan häst, när jag bröt benet och efter det är jag lite osäker, speciellt när hästar bockar.
Därför har vi nu bestämt oss för att sälja henne, eftersom det är en jättetrevlig häst annars, men vi passar inte ihop.

I ditt fall, så ta kontakt med en tränare/annan duktig person som du litar på och se om det går över, annars får du kanske också försöka sälja henne och köpa en annan. Jag tror tyvärr inte att den gamla ägaren tar tillbaka henne, vi har försökt det och det är rätt omöjligt. Lycka till!

Hejsan... Jag tycker som många andra att du ska ge hästen mera tid, tänk på att det är ett sto som du har köpt och dom är oftast mera känsliga. Du måste vinna hennes förtroende innan du kan få en toppen häst. Jag har själv bara haft ston och har det nu oxå. Jag fick hem en häst för 3år sedan. Hon var jätte skarp i psyket så det tog närmare ett år innan jag kunde rida henne utan att det blev "bråk" ... Ring till personen du köpte hästen utav och fråga hur den hade det i början med hästen, eller om hon vet att det har varit så tidigare. :) Hästar är inte bråkiga och dumma bara för att dom tycker det är kul. Finns alltid en anledning till derass betende.
LYCKA TILL I FRAMTIDEN

Du måste ge henne tid att anpassa sig! Du har bara haft henne i två veckor och har redan försökt rida ut ensam med henne fast ni inte känner varandra. Lugna ner dig själv, fundera på vad du gör fel, hur stallmiljön o rutinerna ser ut jämfört med vad hon är van vid. Börja sedan med att hantera henne från marken, umgås och bygg upp ett förtroende så ska du nog se att det löser sig. Kontakta även den förra ägaren för att få råd och tips och skaffa en tränare. Ge henne minst ett par månader tid att bo in sig och skyll inte på hästen när det går snett!

Lycka till!:)

Kontakta förra ägaren och se till att du får lämna tillbaka hästen omgående. Visst kan en häst ändra beteende vid flytt och vara osäker då man rider ut, men att den biter och sparkar i boxen är ju inte acceptabelt överhuvudtaget. Vara orolig är en sak men en väluppfostrad häst uppträder inte på detta sätt, vi har fått hem många nya hästar vid olika tillfällen, även unghästar och aldrig någonsin någon med detta uppförande.

Hej
Jag tycker att du ska kontakta säljaren, h*n kanske tar tillbaka hästen utan att blinka. Om man tycker om sin häst så vill man ju att den ska hamna rätt. Annars får du ta hjälp av tränare, ge hästen tid osv som många har sagt. Men som sagt ta kontakt med säljaren, det kan ju faktiskt också vara något fysiskt fel på hästen och då är det alltid bra att ha haft kontakt med säljaren från början.
Lycka till

*kl* Håller med..jag tror faktiskt inte att detta enbart är "flytt problem" Och om du redan är rädd för hästen så kommer det förmodligen att bli värre.Man ska alltid ta tag i sånt här direkt om man vill lämna tillbaka..annars får man bara höra att man väntat för länge.Vi gjorde misstaget att "låta hästen vänja sig vid sin nya miljö"= Fick inte lämna tillbaka,ju längre tid det går desto svårare att returnera.

Tack för era svar! Jag vet att det är en stor omställning för hästen med en flytt osv. men känner ändå att hennes beteende känns onormalt. Idag t.ex. stegrade hon sig mot mig när jag gick en kortare promenad. Det var några barn en bit ifrån som jag tror skrämde henne. Hon känns väldigt oberäknelig och det var nära att hon slet sig.

Det känns också tråkigt att jag inte kan rida ut på henne eftersom hon vägrar gå, bockar och stegrar sig hela tiden. Det känns inte alls som att jag kan använda henne till det hon var avsedd för. Hästen är värdelös i mina ögon och jag vill verkligen inte ha henne kvar. Enligt förra ägaren var hon en bra hopphäst och det var därför jag köpte henne. Men det går inte att rida denna häst, ännu mindre hoppa. Jag känner mig rejält lurad!!!

Jag skrev ett långt svar nyss som tydligen försvann, Phu!
Tack ialla fall för era svar! Jag håller med om att det är en stor omställning för hästen med en flytt osv. men känner ändå
att det är mer än jag kan hantera just nu. Förra ägaren påstod att denna hästen var en bra hopphäst, men enligt min mening
går hon inte att rida alls just nu. Jag känner mig väldigt lurad!!!

Idag när jag skulle leda henne till hagen kom det några barn gående ett par hundra meter ifrån, då stegrar hon sig
mot mig med framhovarna och nästan sliter sig. Det var riktigt otäckt! För övrigt verkar hästen väldigt rädd för många saker och
det sa inte den förra ägaren någonting om. Kan det inte räknas som brister i upplysnings-plikten? Dessutom tror jag att denna hästen
har haft alla dessa problem hela tiden...men att förra ägaren dolde dem för mig.

Jag skrev ett långt svar nyss som tydligen försvann, Phu!
Tack ialla fall för era svar! Jag håller med om att det är en stor omställning för hästen med en flytt osv. men känner ändå
att det är mer än jag kan hantera just nu. Förra ägaren påstod att denna hästen var en bra hopphäst, men enligt min mening
går hon inte att rida alls just nu. Jag känner mig väldigt lurad!!!

Idag när jag skulle leda henne till hagen kom det några barn gående ett par hundra meter ifrån, då stegrar hon sig
mot mig med framhovarna och nästan sliter sig. Det var riktigt otäckt! För övrigt verkar hästen väldigt rädd för många saker och
det sa inte den förra ägaren någonting om. Kan det inte räknas som brister i upplysnings-plikten? Dessutom tror jag att denna hästen
har haft alla dessa problem hela tiden...men att förra ägaren dolde dem för mig.

JA, jag kan ju bara svara för i hur det vart när mina hästar kommit till gården och det har försikommit både testning och bus, men iof har vi aldrig direkt blivit rädd, därimot ännu mer angelägen i att det ska funka... :p Ibland är det ju så att två individer inte funkar ihop och det kan ju vara så mellan er...kän ner du dig definitivt lurad bör du nog kanske rent av vädja till förra ägaren så hon tar tillbaka hästen... man ska ju inte ha kvar nått man inte ens gillar....

Hur kan du vara lurad menar du? Tror du att hästen varit drogad när du provade den?
Hur provred du den egentligen? Hur mycket tid och energi la du ner för att kolla att hästen motsvarade dina förväntningar?

Ett sto vi hade förut kunde absolut hötta med bakbenen om hon kände sig trängd eller osäker, men kände hon sig trygg kunde man hålla på hur som helst med henne. Hon blev också väldigt rastlös och trampade runt om hon var osäker. När köpare kom och hälsade på var hon ju sitt trygga vanliga jag, och när de sedan tog hem henne blev hon osäker och började strula, och den reaktionen hon då fick av människorna runt sig gjorde nog saken värre.
Jag hade informerat om detta, men jag tror inte de egentligen lyssnade, eller ens trodde mig, eller kanske ville de inte lyssna/tro då de blev så förtjusta i hästen. De skulle absolut ha den, men när det vart strul var det "fel på hästen".

Snacka om att man som säljare känner sig lurad när köparen inte tar sig tid att ta reda på om hästen är en sort som passar dem :mad:

Ring förra ägaren och säg detta till henne. Att hästen beter sig agressivt mot dig och andra. Att det inte går att rida över huvud taget. Säg att du är ledsen över detta och känner dig lurad. Fråga om du kan få lämna tillbaks henne. Om svaret blir nej. Säg vänligt att då kontaktar du en advokat. De flesta advokatbyråer har en förstagångshjälp gratis om man behöver råd.

Säg inget annat. Bli absolut inte otrevlig eller osaklig när du pratar med förra ägaren, går konflikten vidare vinner motparten på om du har råkat säga något i vredesmod.

Hästen beter sig INTE normalt. Visst kan de behöva ställa om sig till/i en ny miljö men det din häst håller på med har ingenting med flytt att göra. De som hävdar att du ska låta hästen landa innan du dömer eller försöker bli av med hästen har rent krasst sagt fel. Det är att göra både dig och din häst en enorm björntjänst att säga "ha kvar den".

Jag håller med dig att hästens beteende inte är normalt. Jag ska ta mod till mig och kontakta ägaren i helgen. Tack alla som svarat! Vill hon inte ta tillbaka så tänker jag nog lämna till något försäljningsstall där de kan rida till eller hjälpa mig med hästen. Det finns väl försäljningsstall som tar emot problemhästar? Eller svårridna hästar?

Det där stämmer inte alls. Jag har själv haft och även sett andra köpa hästar som testar efter hemkomst till nya ägarna.

Ett par av de jag/vi haft har varit helvidriga de första månaderna. Den vi har nu är ett praktexempel, han uppför sig som en idiot när han kommer till ett nytt ställe. Att åka iväg och träna med honom är helt uteslutet, någon kommer att slå ihjäl sig.

Har haft en som tillbringade 3 månader på bakbenen när vi skulle rida ut. Varje gång. Jättecharmigt. Han blev bättre ju längre jag ägde honom, men för varje flytt skulle det råddas runt några veckor. Vi slog bl a över då han vid ett tillfälle stegrade på kanten av en slänt och trillade ner, baklänges med mig under. Han var också en mästar på att bocka av folk och tog gärna både en och två pennor med nya ryttare. Ingen som ridit honom har suttit kvar.

Dessa hästar har jag fått veta testar när de kommer hem och jag har inte varit förvånad när de börjat apa sig. Det är ju något som säljaren förberett mig på, det är ingen som kan veta HUR mycket de kommer att testa, det är ju helt upp till miljön och den som handhar hästen.

KL

Jag tycker nog också du ska ringa ägaren o försöka häva köpet-eller åtminstone be om hjälp.

Inte för att du blivit "lurad" utan för att jag tror det redan "skurit" sig emellan dig o hästen. Känner man sig missnöjd, lurad, rädd och besviken från början tror jag det är svårt att ändra på den känslan.

Samtidigt tror jag också att de flesta individer går att ändra på och att många kan tänka tillbaka så som:
"-Tänk när h*n kom, då gick det inte att lyfta bakbenen... möta en traktor.... rida ut...lämna själv istallet... tränsa etc!! Och nu är h*n en ängel med det!!"

Fast det där tror jag man känner i magen...om man kan ta utmaningen eller om man öht inte kan ta till sig den hästen.

Lycka till!

Lena

Jodå, det finns folk som tar emot "problemhästar" och hjälper till att hitta ett bra hem till dem.

Ring förra ägaren och säg detta till henne. Att hästen beter sig agressivt mot dig och andra. Att det inte går att rida över huvud taget. Säg att du är ledsen över detta och känner dig lurad.
Jag tycker absolut inte man ska ringa till en säljare och säga att man känner sig lurad. Det får bara säljaren att vända taggarna utåt och kanske vägra att hjälpa till med någon lösning.
Det är väl mycket bättre att säga att hästen är svår att hantera, den uppför sig inte alls som när köparen såg den hemma hos säljaren, och köparen har svårt för att klara av den och undrar om köpet kan gå tillbaka. Ungefär så ;)

Håller helt med dig! Att säga att man känner sig lurad är samma sak som att anklaga säljaren för att ha lurats. Vilket kanske inte är direkt taktiskt om man vill nå en fredlig lösning.

*kl*

Jag kan hålla med båda sidor här känner jag. Jag är själv ganska rädd efter en ridolycka och skulle ha en riktigt lugn och trygg häst.
Och sen träffade jag min Docka och det klickade direkt. Förra ägaren tyckte att vi passade bra ihop, hon är en speciell häst så när hon 'valt' mig så berättade ägaren att andra som tittat på henne inte stannat uppe många sekunder. Och att hon behöver tid på sig för att hon ska känna sig trygg osv.

Men då var alla tankar på världens lugnaste häst bortblåsta. Och visst, hon var väldigt otrygg i början (och jag grät många gånger och kände mig som världens uslaste ryttare), dock aldrig i hantering bara i ridning så jag backade bak och bara umgicks med henne osv.
Nu har jag världens mysigaste och underbaraste häst. Hon ställer upp på det jag vill och är glad och pigg. Men det krävs väldigt lite för att hon ska bli osäker igen, om något inte är som det ska (dvs har jag en dag när jag mår dåligt så blir hon orolig), eller om inte jag är med om hon ska göra något.

MEN, jag kände mig aldrig någonsin RÄDD med henne, inte ens första gången jag red och hon gick mer bakåt än framåt och småstegrade. För jag kände att vi ändå hade en 'connection', hon ville mig inget ont. Hade jag känt mig rädd hade jag nog tvekat på om hon var rätt häst för mig. För den rädslan kan vara väldigt svår att få bukt med.
Jag tror dock det är viktigt att man ger hästen tid, men jag skulle inte heller acceptera bett och sparkar.
Hoppas det löser sig. :)

Senast ändrad:

Liknande trådar

Hästhantering Hej! Vill varna för lång och rörig text... Gör ett sista desperat försök att få någon hjälp. Vill börja med att säga att hästen i... 3 4 5
Svar
81
· Visningar
14 197
Hästvård Nu ser det ut som så att vi kommer hämta hem ett sto på 17 år, det är av en vän som känner att hen ej har tid, erfarenhet och ekonomi...
Svar
4
· Visningar
2 074
Senast: NotlikeI
·
Hästhantering Varning för långt inlägg! Blir inte klok på om mitt ena sto (9 år) bara är sur eller om hon har ont. Håller på att utreda henne med... 2
Svar
39
· Visningar
6 083
Senast: acj
·
Hästvård Fick ikväll samtalet jag INTE ville ha. Min älskade lilla kallblodsdam som är utlånad till fodervärd har fått fång igen. :cry: Hon... 2
Svar
38
· Visningar
5 753
Senast: pulkaskurk
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka