Sv: Ångrar mitt hästköp!
*kl*
Jag kan hålla med båda sidor här känner jag. Jag är själv ganska rädd efter en ridolycka och skulle ha en riktigt lugn och trygg häst.
Och sen träffade jag min Docka och det klickade direkt. Förra ägaren tyckte att vi passade bra ihop, hon är en speciell häst så när hon 'valt' mig så berättade ägaren att andra som tittat på henne inte stannat uppe många sekunder. Och att hon behöver tid på sig för att hon ska känna sig trygg osv.
Men då var alla tankar på världens lugnaste häst bortblåsta. Och visst, hon var väldigt otrygg i början (och jag grät många gånger och kände mig som världens uslaste ryttare), dock aldrig i hantering bara i ridning så jag backade bak och bara umgicks med henne osv.
Nu har jag världens mysigaste och underbaraste häst. Hon ställer upp på det jag vill och är glad och pigg. Men det krävs väldigt lite för att hon ska bli osäker igen, om något inte är som det ska (dvs har jag en dag när jag mår dåligt så blir hon orolig), eller om inte jag är med om hon ska göra något.
MEN, jag kände mig aldrig någonsin RÄDD med henne, inte ens första gången jag red och hon gick mer bakåt än framåt och småstegrade. För jag kände att vi ändå hade en 'connection', hon ville mig inget ont. Hade jag känt mig rädd hade jag nog tvekat på om hon var rätt häst för mig. För den rädslan kan vara väldigt svår att få bukt med.
Jag tror dock det är viktigt att man ger hästen tid, men jag skulle inte heller acceptera bett och sparkar.
Hoppas det löser sig.