• Avel
  • Trådstartare Trådstartare Quintus76
  • Startdatum Startdatum
Sv: Angloriks

Tack, skimmel hingsten på första bilden som var med och tävlade om Championtiteln sist på dagen med Kontiki (?) och hennes odöpta föl.

:)

Tack, det gällde att vara snabb med kameran :)

Kan tänka mig att han tyckte att det var lite irriterande att vi stod utanför boxen för att fota fölet Poetry in Motion när hon gick förbi, mat ska ju ätas i lugn och ro såg det ut som om han tyckte. x)

Tack :) Alltid svårt att vara "ny" och utan program men får ta och skaffa mig ett under Arab Riks.

Är det någon här ifrån som ska dit med sin arab?

Jag är inte anglo-människa, däremot shagya-människa, och utställningen anordnades av dessa båda föreningar gemensamt.

Jag kan inte svara för vilka anglo-människor som har anknytning till vilka hästar, däremot kan jag berätta att i ringen fanns domarna Mari Ann Barkevall samt Walter Huber. Utöver detta domarkandidaten Carin Weiss, en tolk, en rasrepresentant/fotograf samt en ringmaster. Det blir sex personer, och dessa vet jag med säkerhet att ingen av dem var involverad i någon anglo. Så att det skulle krylla med jäviga folk inne i ringen har jag svårt att se...

Ja, arrangemanget drog ut väldigt på tiden. Man kan se det på två sätt; antingen positivt = domarna tog sig verkligen god tid att ge varje häst en rättvis bedömning, eller negativt = jobbig väntan. Speakern gjorde sitt bästa för att ge information om förseningar och ändringar i tidsprogrammet.
Eftersom det var första gången föreningarna arrangerade utställning tillsammans och det var första gången domarna dömde tillsammans så var det svårt att beräkna tiderna i programmet.

Angående maten... även jag saknade frallor till fika. Däremot tror jag inte att någon kan klaga på lunchen, jag tror inte det är på så många utställningar man kan äta varm hemmalagad mat; på lördagen bjöds det på pastaskruvar med köttfärssås, sallad, bröd och smör samt måltidsdryck för det facila priset av 50 kr. På söndagen var det kebabgryta, ris, sallad, ´bröd och smör samt måltidsdryck.

jag sysslar ju med anglo men blev imponerad av några shagya-araber.
Har faktiskt aldrig varit i kontakt med nån innan, de är ju inte så vanliga.
min favorit som jag lätt skulle kunna äga var Rosita S. väldigt fin:d

Om jag inte minns fel så har de slutat tävla Business för nån skada som återkom hela tiden. Skadan beror på nåt han gjorde i boxen om jag inte minns helt galet. Jag har dock läst det här på Buke så det finns väl i nån tråd.

I dessa små föreningar, såsom både Sv Angloarabföreningen och Sv Shagya-arabföreningen är, är vi många som känner varandra. Jag skulle inte kalla det klubbar för inbördes beundran utan snarare föreningar där alla medlemmar kan känna samhörighet. Vi är utspridda i vårt avlånga land och naturligtvis är det roligt att träffas på evenemang såsom detta. Att man sedan tar dit avels- och tävlingshästar och visar upp, både vid hand och ridna, förhöjer stämningen ytterligare.
Att det blev förseningar i schemat kan bara beklagas. Speakern gjorde ett stort jobb med att hela tiden revidera tidsprogrammet för att hålla både utställare och publik informerade. Varje häst fick också en grundlig bedömning gjord. Det tar längre tid för domarna att sätta en gemensam poäng än två enskilda, särskilt när de inte har samma modersmål.
Hästen "som blev störd i maten" är mitt sto Kamelia C, betydligt mildare i sitt sätt än vad hon visar på bilden.

/Cissi, shagya-arabägare som deltog på utställningen

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Rallylydnad
  • Uppdateringstråd 31
  • Ägare av hund offentligt?

Hästrelaterat

Tillbaka