• Avel
  • Trådstartare Trådstartare Quintus76
  • Startdatum Startdatum
Q

Quintus76

oj ooj oj! Råkade av en händelse hamna på angloarabernas riksutställning i Plönninge i helgen. Jag är inbiten halvblods ägare bör tilläggas... Varför tenderar alla små föreningar att bli klubbar för inbördes beundran o klappa varann o sig själva inte minst, på bröstet... Inne i ridhuset under visningarna stod ibland åtta pers vi dommarna, därav personer med nära relationer till de hästar som visades... Är det verkligen tillåtet?? Så vitt jag vet så kallas det jäv? Det hade aldrig fått förekomma på ett treårstest eller kvalitets fär halvblod. Vågar ingen i föreningen säga ifrån??? Sen undrar jag en sak till, eftersom jag inte är insatt i denna rasförening... Hingsten Business x 1102 visades exeriört, eller nåt, han var inne i ridhuset o vände, då är min fråga, VARFÖR????? Han är väl godkänd eller?? Det stoägare vill se av en så gammal hingst är väl prestationer, inte sida.... Vad vet jag, jag håller på med halvblod... Ett tips till de som arrangerade denna riksutställning är att kanske till nästa gång besöka lite andra arrangemang, kanske ett treårstest eller dyl, o ta lärdom av det. En eloge till alla hästägare som tappert gick runt o väntade i evigheter pga förseningarna. För min del så blev jag positivt överraskad av ett par av de yngre hästarna jag såg, det finns hopp för framtiden i Angloaveln!!! :bump:

Sv: Angloriks

Om du inte är insatt i föreningen undrar jag hur du kan veta att de där åtta personerna hade "nära relationer till de hästar som visades"?

Var det inte så då? Hur jag fick den informationen? Jag frågade en liten kvinna på läktaren varför det var så mycket folk runt domarna. Jag tog tyvärr inte hennes namn... Om det nu är så att jag blev felinformerad, att alla som var där inne hade nåt att tillföra där o inte stod i relation till deltagare så ber jag så hemskt mycket om ursäkt. Kände du dig träffad förresten? Inte min mening att trampa enskilda på tårna, men man måste väl få undra?

Du får nog läsa om vad jag skrev, för jag skrev inte att åtta personer hade nära relationer.... du missade "därav" . Kanske det var överkurs...

Jag känner mig inte ett dugg träffad, har ingen angloararb och har aldrig varit på någon anglo-utställning. Jag bara undrade ... :crazy:

Du får nog läsa om vad jag skrev, för jag skrev inte att åtta personer hade nära relationer.... du missade "därav" . Kanske det var överkurs...

Nejdå, det är inte överkurs. Det var jag som skrev fel. Förlåt, förlåt. Fast du behöver inte vara otrevlig för det. Jag fick bara inte ihop det att du "inte är insatt i denna rasförening", men däremot vet att personer med nära relationer till visade hästar fanns i ringen tillsammans med domarna.

Vi får väl hoppas att någon som är insatt i anglo-föreningen kan förklara för dig då vad de där personerna gjorde i ringen.

Tack för det Eldfuxen!!! Ja, någon angloinsatt person kanske kan ge klarhet i mina små undringar.... Frågar man inte får man inget veta!!!:bow:

Ett tips till de som arrangerade denna riksutställning är att kanske till nästa gång besöka lite andra arrangemang, kanske ett treårstest eller dyl, o ta lärdom av det.

Jag har inget med anglo att göra. Men jag undrar varför andra rasföreningar måste ta efter halvblodssättet att visa hästar?
Olika raser har oftast olika traditioner och hästarna olika uppgifter. Det tycker jag bara är trevligt.
// Linda (som varit på 3-årstest för halvblod och tyckte det var tråkigt som åskådare, smaken är olika)

Absolut Linda!!! Håller helt med dig att man ska bevara det som är unikt för varje ras och att alla raser inte ska visas likadant. Det var inte själva visandet av hästarna jag reagerade på, det var själva upplägget på arrangemanget... Att det var väldigt drygt, försenat o mycket "spilltid". Sådant gör ju att iaf jag tappar intresset o tycker att det är tråkigt. Hur man visade sina hästar är ett helt annat kapitel....

Om jag inte har fel för mig så ägs väl Business av Hans Delling? Hans är ju lärare på Plönninge så det kan kanske ha nåt med att göra att Business var där...

Men det är väl inte sa konstigt? Det är klart man kan visa en vuxen häst pa utställning, det gör man ju i andra raser ocksa. Det är väl snarare halvblodsaveln som är annorlunda, där ställer man ju normalt inte ut vuxna hästar. Eller snarare ställer man inte ut hästar alls, utan det är tester och hingstvisningar som gäller.

Det är ju skillnad pa ett trearstest och en utställning.

Som uppfödare kan jag tänka mig att det absolut kan vara värt att se en hingst "live", och att det därför kan vara av intresse att ställa ut även en godkänd hingst.

jag var på evenemanget i helgen och det finns mycket att klaga på.

Jag fattar inte varför det var tvunget att vara så utdraget, när våran häst skulle visas var det över 2 timmars försening. (hästen är inte min men jag är med i hejjarklacken) Det var tur att "vi" strök 4 hästar annars hade inte varit färdigt än!:crazy:

Servering av nåt ätbart hade inte varit fel. Hur svårt är det att ha frallor eller lite korv till serveringen?

Jag tycker hela alltet var lite amatörmässigt. Hoppas de kan bättra sig!!

business ägs av Ann Gyllensvärd, inte av Hans Delling.

Senast ändrad:

Håller med dig om förseningarna, avkommeklassen skulle ha slutat 17:00 , nu började den då istället. (1,5 försening tror jag) men det är nog inte så mycket att göra eftersom alla ska hinna visa sina hästar.

Fast de hade helt ok servering med ris/kebabgryta, annars brukar det mest finnas hamburgare, toast och korv på tävlingar. Skönt med lite mer ordentlig mat!

För övrigt tycker jag att det var ett trevligt arrangemang, dock är jag inte så insatt i anglo/shagya men det var många vackra hästar där!

Bifogar några bilder på några av hästarna som föll mig i smaken, hingsten var riktigt läcker =D Tror att det är en hel del här inne som har koll på hästnamnen, ni får väldigt gärna skriva ut dem då jag inte hade någon startlista. :)

20080803_RiksAngloShagya_0564%20kopia.JPG

20080803_RiksAngloShagya_0152%20kopia.jpg

20080803_RiksAngloShagya_0206%20kopia.jpg

20080803_RiksAngloShagya_0214%20kopia.JPG

20080803_RiksAngloShagya_0363%20kopia.jpg

bild 2 är New dawn
bild 3 är Tequila

de andra vet jag inte.

När vi kom var serveringen av lunchen över. Jag hann iofs äta det hemma men alla hann inte det.
Eftersom det tog sån tid var vi inte därifrån förren 21-tiden, så en liten fralla eller nåt hade inte skadat:laugh:

vilken av hingstarna tyckte du var läcker?

Apropå Business, är det nån som har koll på om han fortfarande tävlas, och hur det i så fall går på tävlingsbanan?

Jag är inte engagerad i föreningen eller speciellt i rasen. Men jag var på AngloRiks och jag tycker absolut att med en sån liten ras så är det toppen att Business visas. Han är använd förhållandevis mycket i aveln och han har egna tävlingsmeriter. Så visst är det viktigt att en sådan individ är med.

Det är alltid synd att när engagemang blir väldigt försenade både för deltagare och publik. Hoppas på bättre nästa gång.

Kan säga att det fanns flera fina hästar där. Förutom Business blev jag speciellt förtjust i ett sto med föl som jag har för mig hette Kon ti ki. Hoppas jag kan hitta en som hon när jag köper nästa häst, för jag skulle gärna hitta en fin anglo :) men det föds ju tyvärr inte så många varje år.

Tror att han vann 6-års championatet i fälttävlan 2003, borde i såfall vara 11 i år. Lite tidigt för pension kanske.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Rallylydnad
  • Uppdateringstråd 31
  • Ägare av hund offentligt?

Hästrelaterat

Tillbaka