Angloarab till ft?

Undret

Trådstartare
Har funderat lite, ska köpa häst och har hittills tittat på fullblod och halvblod med lite fullblod i... hästen ska räcka till MSV iaf... :angel:
Men såg nu en annons om en angloarab som verkade intressant, nu till frågan; passar angloaraber att rida fälttävlan på? Och hur är dom i humöret i största allmänhet?

// Ida :bump:

Sv: Angloarab till ft?

Fransmännen rider mkt fälttävlan på angloaraber och i Sverige har du tex Alexsej x, Stubin x och hans bägge söner JM Röd Kalle x och Business x som alla gått eller går internationell fälttävlan.

Jag har en angloarab & han är då världens bästa enligt mig, skulle jag skaffa en till skulle det oxå vara en anglo. Lugn o tillgiven, samt tänder till när det gäller!
Många verkar tro att de är hetsiga både för att det är arab och fullblod i, men det måste avfärda - men alla hästar är olika individer, oavsett ras... Jag tycker att du ialla fall ska ta en titt, angloaraber har används framgångsrikt i FT( o andra grenar), speciellt i Frankrike, anglons "hemstad". Lycka till med letandet!

angloarab kan nog vara en bra idé.
har hört att angloaraber är vidriga att ha å göra me till de är sex år å sen blir de jättetrevliga...

har hört att angloaraber är vidriga att ha å göra me till de är sex år å sen blir de jättetrevliga...

Först skulle jag vilja ha en definition på vidrig ;) ..... men Röd Kalle var ingen picknick att rida in direkt, vi började när han var två och ett halvt och när han var fem och ett halvt :eek: började han slappna av i sällskap med sadel och ryttare :p

roslagen skrev:
Först skulle jag vilja ha en definition på vidrig ;) ..... men Röd Kalle var ingen picknick att rida in direkt, vi började när han var två och ett halvt och när han var fem och ett halvt :eek: började han slappna av i sällskap med sadel och ryttare :p

Athena var ungefär likadan så det stämmer nog :D. Fast hennes dotter är iofs redan snäll som femåring...?

nä de är som sagt bara något jag hört från olika människor som har angloaraber så jag vet inte exakt definition av vidrig....det är väl lika för alla hästar som är svåra/jobbiga/osamarbetsvilliga att rida in...

tant agda skrev:
angloarab kan nog vara en bra idé.

Han som red in honom (Johan Lundin), tyckte att han var ganska jobbig (fast det kan bero på att han var hingst då ;) han kastrerades i somras)... Men nu är han tydligen supersnäll och helt orädd :p

Då vet jag vilken häst du menar, han är skitsnygg! Fast han har iofs varit till salu vääääldigt länge...?

Han heter typ Royal Chateau...

Hon skulle sälja honom i somras men då hoppade köparen av precis innan eftersom hon inte hade råd egentligen... :confused:

Sen skadade hon sig och försäljningen har legat nere i höst...

Får väl se hur han ser ut... ska kolla på honom på söndag ;)

Royal Chateau x

e: Shiva du Loup x
u: Royal Charisma x
ue: Shaftesbury xx
Mbr, vit stj, 4 vita strumpor
Modern 64 p och guld ( 80 p skala ) vid angloriks, 8,9 löshoppning
Fadern tävlad svår hoppn av bla Jens Fredricson.
Chateau fick 47 p vid fölmönstring ( 8 8 7 8 9 7)
Kvalade därmed till riksfölet.

Ja just det då vet jag, men Shiva de Loup var ju lite knepig att handskas med.... :eek:

Fast han har typ varit till salu sen han var föl... Men kanske är det bara en prisfråga, att hon helt enkelt inte har velat släppa honom för det som folk har varit beredda att betala.

Var bor du förresten (hästen står ju inte så långt från mig, nämligen).

athena skrev:
Athena var ungefär likadan så det stämmer nog :D. Fast hennes dotter är iofs redan snäll som femåring...?

Jodå, dottern till Athena är snäll. Det är dock ingen okomplicerad häst. Hon är känslig och blir lätt lite stressad och het i nya situationer och i början av ridpassen när energin pyser ut ur öronen. Dock är hon kalastrevlig när hon varvar ner (läs när hon sprungit av sig!). Lite sadeltvång har hon om hon får stå några dagar och brallar och bockar ibland. Det ser jag dock som unghästfasoner, skulle dock aldrig slänga upp någon annan ryttare i dagsläget om jag inte visste att denna/denne var duktig! Dock har hon det mesta rätt i skallen och det går alltid att övertala henne om det är något som hon tycker är lite konstigt! Otroligt mysig att hålla på med! Jag trivs jättebra med henne!!!!

Visst har hon blivit fin! Tur att man kan välja kort innan man lägger ut dem på hemsidan och ta dem där hon springer fint!!!!! Är nästan på gränsen till rund så jag får försöka rida lite mera!!!!

Tror iallafall att min anglo kan bli en bra fälttävlanshäst. Galoppen är hennes bästa gångart och hon hoppar mjukt och smidigt som en katt de få språng som vi hunnit med!!!!

Ja, glöm inte att det var tre landslagsryttare och ryckte i henne innan du fick henne (eller ja, en var ju efteråt - hon som köpte åringen ist), samtliga FT ;).

Liknande trådar

Hästmänniskan Det börjar bli dags för mig att leta efter en ny häst och jag undrar om ni har något tips på en ny ras som skulle passa mig. Jag är...
Svar
19
· Visningar
943
Senast: ufot
·
Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
19
· Visningar
2 495
Senast: Mia_R
·
Foder & Strö Tjo, ja även om det fortfarande är flera dm snö på backen så går ju tankarna mot sommaren 🙈 Lite nyfiken på era erfarenheter av olika...
2
Svar
30
· Visningar
2 458
Senast: Shixle
·
Tjatter Jag har alltid velat bo på landet. Nu har vi så smått börjat planera för en sådan flytt. Än så länge är vi alldeles i uppstart; dvs vi...
2
Svar
27
· Visningar
1 961
Senast: sthu
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar