Ångest över hundköp..

K

kutatakuto

Hej, nu hoppas jag att jag får bra feedback. Nu är det såhär att jag har gått i hundbanor att skaffa en till hund. Jag har en cavalier king Charles hemma som jag är ute och går med och springer ibland, men hon har blivit lite tröttare nu och sen är hon ju mammas hund. Det är inte min egna hund så att säga. Jag skulle vilja börja träna agility och gå hundkurser men min hund är för gammal eftersom hon inte har hörseln längre så kan jag inte lära henne nya saker som jag har gjort förr.

Jag är en aktiv tjej och vill skaffa en till Cavalier king.. för har verkligen fastnat för den rasen, Grullet som våran hund heter hemma är min bästa vän. Men som sagt vill skaffa en ny men jag har ångest över det för det känns som jag kommer glömma av min underbara Grullet och bara lägga tid på den nya hunden. Jag vill inte att det ska ske och jag undrar om någon har varit i samma skede som mig. Jag behöver nya träningsvanor också, eller jag får inte spela fotboll längre pga operationer. Jag var nära att köpa en valp för ett år sen men jag fick sån ångest. Jag kunde verkligen inte köpa den, någon som kan hjälpa mig?

Nu har jag också mejlat en tjej som har en Cavalier på 8 månader som hon inte kan ha kvar.

http://www.blocket.se/skaraborg/Omplacering_av_en_underbar_cavalier_40722499.htm?ca=13&w=1

Snälla hjälp mig..

Sv: Ångest över hundköp..

Jag tror inte att du kommer att älska familjens gamla hund mindre för att du skaffar en yngre hund. Snarare kan det vara en lättnad för både henne och dig, eftersom du inte längre kommer att ha krav och förväntningar på henne, som hon inte kan uppfylla. Istället kan ni bara mysa med varandra.

Hundar är ju flockdjur, och ofta lever en gammal hund upp på nytt, när det kommer en unghund i familjen. Men det kan ibland också ta tid för den gamla hunden att vänja sig vid nykomlingen, och eftersom valpar oftast är väldigt intensiva, kan man behöva skydda den gamla hunden och se till att den har en lugn plats att dra sig tillbaka till när den vill vara ifred. Det är väldigt individuellt hur den gamla hunden reagerar, men det löser sig i de allra flesta fall väldigt snabbt.

En unghund på 8 månader kan vara en väldigt bra lösning, om man vill undvika den allra jobbigaste valptiden, men det kan också bli lite svårare att sammanföra den med den äldre hunden. Ytterst få vuxna hundar är elaka mot valpar, även om de kan snäsa av dem rätt ordentligt ibland. En unghund kan ge mer problem vid introduktionen, särskilt om det är samma kön. Du bör därför se till att hundarna får träffas på neutral mark först, och om möjligt försöka få ha den på prov några dar, tills du ser att de fungerar med varandra.

Lycka till med din nya hund, vare sig det blir en valp eller unghund!

Viveka, jag hoppas verkligen det. Men eftersom jag ligger ner så mycket tid på henne så kanske hon kommer känna sig bortglömd, sen är vi ju en familj på 6 personer så det finns ju alltid människor runt om båda hundarna. Det är nog som du säger, jag ska nog satsa på det här.

Jag behövde verkligen det där, ska ta ett snack med min far nu och se om han vill öppna plånboken.

Anonnsen ringer lite varningsklockor.
Varför ej till utställning?
8 månader o har tydligen haft ett hem redan innan, där den utsatts för fysiska bestraffningar? Högt pris för en omplacering, o varför kan den inte vara kvar?

Jag håller med dig, det finns många frågetecken.

Kutatakuto:
Det är klart att du ska våga skaffa en egen cavalier! Man älskar inte den andra hunden mindre för det och nog hinner dock umgås med båda.

Däremot tycker jag att du ska leta efter en valp som är uppfödd under trygga förhållanden med hälsotestade föräldrar. Det förekommer rädslor hos vissa cavalierer och det förekommer en del sjukdomar. Genom att sålla noga så kan du dock undvika båda. En valp/unghund som den i annonsen, som har haft flera hem och som är rädd för barn kan både bli svår att lämna ensam hemma när du är i skolan och svår att ta med i offentliga miljöer där det finns barn. En hund som har rädslor utvecklar inte sällan fler rädslor. Vill du ha hunden till agility och annan träning så finns risken att rädslorna kommer att stå i vägen för det.

En frisk cavalier som har mycket framåtanda och som är orädd är nog bland de bästa man kan ha i hundväg som sin första egna hund. Jag hade själv cavalier när jag var liten, så det är en hundras som ligger mig varmt om hjärtat, men han hade tyvärr både hjärtfel och rädslor.

Lycka till! Du måste berätta för oss sedan hur det går.

Liknande trådar

Kropp & Själ Jag har varit deprimerad i minst 10 år. Jag förstår inte varför jag inte kan bli bättre. I grunden har jag egentligen ett bra liv...
Svar
16
· Visningar
2 158
Hundavel & Ras Jag ska inte skaffa hund. Nej, det ska jag alltså inte. Nix, näpp, nein. Inte alls. Men... Som förberedelse inför den dagen jag känner...
2 3 4
Svar
68
· Visningar
8 615
Senast: Acto
·
Övr. Hund Hur perfekt måste ens liv vara för att det ska vara okej att skaffa hund? Jag menar - hur anpassat till hunden måste livet vara för att...
2
Svar
23
· Visningar
3 978
Senast: Migo
·
Övr. Hund Jag och min sambo har länge pratat om att skaffa hund. Min sambo är uppvuxen med hundar och vill ha en tuff och stor ras, t ex schäfer...
Svar
13
· Visningar
3 391
Senast: yennork
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama