Ja, lite märklig rubrik kanske men jag ska förklara. Jag orkar inte ens vara anonym, känns som att jag passerade det stadiet av integritet i det här forumet för många år sedan
Jag har problem med ångest. Den kommer lite hipp som happ när den känner för det och pajar även de trevligaste av stunder i livet. Jag kan spåra det ända tillbaka till mellanstadiet, jag kommer ihåg att jag kunde få en konstig känsla i kroppen. När jag var så ung så kunde jag inte definiera det utan upplevde det som antingen törst, att jag plötsligt blev väldigt torr i halsen och var tvungen att dricka. Eller att jag plötsligt ville sova, bara stänga in mig i ett mörkt rum och stänga av. Det tog mig mååånga år att förstå vad det var som hände i kroppen. Nu för tiden så händer det med jämna mellanrum att jag känner det där trycket över bröstet, och blir tvungen att gå undan. Det händer ibland på jobbet, ibland med vänner, ibland på fester. Ena sekunden har jag the time of my life, hänger med trevligt sällskap och skrattar. Nästa sekund har jag låst in mig på toaletten och sitter i fosterställning. Eller så sitter jag och jobbar, känner att hjärtat börjar rusa och försöker knappa vidare på mina mail trots att kroppen vrider sig från insidan.
Jag kan liksom sällan koppla varför den kommer. Under perioder i livet då jag mår sämre så kommer det givetvis oftare och reaktionerna är starkare. Men även när jag känner att jag är på toppen och livet leker som kommer den smygandes som en förbaskad jäkla skugga och pajar allt
Jag har länge försökt reda ut
anledningen till ångesten. Tänkt att man måste börja där, men hur jag än vänder och vrider på det så är den ju liksom där ändå i olika grad. Om jag tränar mycket så brukar den dämpa sig, så jag försöker hålla igång. Om jag stressar mycket så blir den värre, så jag försöker hålla lugn takt i livet. Men den är där. Alltid. Sedan jag var barn. Jag började en utredning med min läkare men remisserna snurrar runt och har nu hamnat på helt fel spår, så jag känner att förtroendet för psykvården försvunnit lite.
Nu var jag precis på en weekend med mina närmsta vänner och vi har haft en helt underbar helg. Men både fredag kväll och söndagen blev lidande av mega-ångest. Tog en tablett för mycket av min vid-behov-medicin som jag fick för ett år sedan så var helt avtrubbad igår. Mina vänner hade jätteroligt och jag kände mig som en jäkla tråkig tjej. Story of my life, en lite svår och känslig tjej som ibland drar sig undan. Introvert. Och jag är så förbannat less på henne
Det är inte alls den personen som jag vill vara. Men jag har förstått att den där skuggan har följt med från barnsben och den kommer nog aldrig förvsinna. Jag måste bara lära mig att hantera (och kontrollera?) den.
Någon annan som lever med ångest? Vafan gör man? Här är man ung och taggad på livet och så bara.. nehe..