@mackan Ska absolut inte hänga ut någon men han skos normalt på klinik med ringskon men den hovisen har jag inte blivit så imponerad av faktiskt. Hen har inte tittat på hästen i rörelse, inte ens skritt och har inte heller kikat på röntgenplåtarna när frakturen var färsk utan jag fick beskriva exakt hur frakturen såg ut och var den satt. Men hen godkände min skoning av den andra hoven sist vi var där och då hade jag gjort det och inte min hovis.
Mycket på grund av att kliniken har gett kritik till i princip hela mitt områdes hovslagarkår, det inkluderat mycket välmeriterade hovisar med 20 års erfarenhet gör att jag tycker det blir lite tråkigt..
Min pålle kommer nog definitivt bredda sig, just nu är han bara långa ben och ser ut som en älg
Som tur är slipper jag bli psyksjuk då jag har så pass mycket kunskap att jag kan slå på skor själv. Har dock ingen svets så det fick min hovis ordna, hen kunde inte sko honom nu då hen var på blockutbildning den dagen så jag åkte bara till stallet först, riktade skon och sedan svetsade hen dit spången.
Ångesten har mest berott på att han ju har en hovbensfraktur och då känns det väldigt viktigt att skon sitter.
Vet vill ha spången längre bak och mer stöd i trakterna men jag fick tumma på det den här gången. I den bästa av världar hade vi ju såklart skott så. Vet har dock tagit del av bilderna och godkänt skoningen.
Kan berätta att efter jag skodde honom nu med de skorna på bilderna och med mindre utlägg så har skorna suttit rekordlänge - 5 dagar! Snart firar jag med champagne
Min devis är att det är bättre att skon sitter och håller ihop frakturen än att han skos på det sätt som egentligen är den "perfekta skoningen" eftersom det inte fungerar. Då får jag ha honom på boxvila.
Nu när det fryser på så kommer han förmodligen behålla skorna bättre och jag kan då våga sko med mer utlägg och spången längre bak.
Till alla, tack för alla tips i tråden!