Angående sadlar...

Vala

Trådstartare
Tänkte att någon här kanske skulle kunna hjälpa mig.

Jag har precis köpt ny häst och har tills igår ridit honom i min andra häst sadel.
Har kollat så den legat bra när jag sadlat på och sen kollat så att det sett bra ut när jag sadlat av.
Och det har sett jätte bra ut och kännts bra, tills i förgår.
Då kände jag att sadeln gled till höger och såg på avtrycken efter den att den inte låg bra, provade igen igår och fick då samma resultat.
Inte så chokerande med tanke på hur svårt det var att hitta en sadel till Vala.
Så nu måste jag leta upp en ny sadel åt nya pållen.
Skulle behöva tips på "sadelutprovare" eller något bra ställe i skåne trakten dit man kan åka med hästen och prova flera olika sadlar.
För jag har lite krav på sadeln utöver att den ska sitta bra på pållen.

Hoppas det kan ligga kvar här då det gäller islandshästar.

Tacksam för hjälp!

MvH

Ann-Sofie

Senast ändrad:
Sv: Angående sadlar...

Har förresten sett att Passier kommit med en islands sadel, ice revolution.
Någon som testat den?
Har en Passier dressyr sadel nu som jag är mycket nöjd med till Vala.

Hej ann-sofie.
Jag tycker du skall vända dig till olika ridsportaffärer. Där har dom oftast kunnigt folk som kan hjälpa dig och vissa har även diplomerade sadelutprovare. Dom kan nog också tipsa dig om andra ställen. Själv bor jag inte i skåne så där vet jag inte.
Ibland kan man låna hem sadlar på vissa ridpsortbutiker och ibland får man köpa dom på öppetköp. Är du inte kunnig på sadlar så be någon annan som du tror är kunnig om hjälp så du hittar rätt annars låna en bok om sadlar,där får man mycket tips.

//ultrabeat

Har en Passier Optimum som är samma sadel som ice revolution, med några små ändringar. Det är jätteskön att rida i. Ingdams åker ut och provar ut sadeln eller kan man åka dit (till Lund).
Annars kan jag rekommendera Zaldi Llaveneras som är mindre än halva priset mot Passieren. Dock en single flap med latexpaneler, så den är ju annorlunda på många sätt. Jag har en av varje och tycker att båda är bra. Llaveneras sadeln verkar passa de flesta hästar där det är svårt att hitta sadlar som passar. Den kan du kolla på www.palsmala.se

Jag undrar om någon vet något bra ställe dit man kan ta hästen och prova flera märken på sadlar.... Både islandssadlar och "vanliga". Gärna inte så långt från stockholm. En bit bort går ju bra, men skåne är inte aktuellt :smirk:

Jo så fick jag göra sist jag letade sadel. Vet ju själv hur det ska sitta men känns ändå bättre att ta ut någon som kan ha med sig många olika sadlar på en och samma gång.
Och ridsportsaffären här i trakten har inte hemma några islands modeller mer än Wintecen, som inte passar, har provat idag.
Kanalen var för smal.
Och sen tar dom bara hem olika sadlar om man ska köpa dom.

Så där kan jag ju tyvärr inte få någon hjälp, sen har jag stället inne i malmö där jag köpte förra sadeln, men då är det så långt och bökigt att åka om det inte skulle passa.

Tack för tipset, ska ringa till Ingdams i morgon och förhöra mig om dom kan komma ut.

Måste har en sadel att rida i.

Och den enda sadel som jag fått möjligthet att låna provades idag med dystert resultat.

Har själv annars spannat på Stall Akurs sadlar, någon som har en sådan eller som provat en.

Funderar då på Taktur Tölt.

Liknande trådar

Utrustning Hade ut en sadelutprovare som provade ut en ny sadel som hon tyckte låg bra på min häst. Hon hjälpte mig att beställa sadeln å nu ca 1...
2
Svar
27
· Visningar
2 234
Senast: Tossa90
·
Utrustning Vi var iväg och tränade igår för nya tränaren. Hästen känns till en början helt ok när jag rider fram, men vart efter under...
2
Svar
25
· Visningar
2 028
Senast: super
·
Utrustning Hej! Innan massa kommentarer att ta ut sadelutprovare, jag ska det men vill bara kolla om det finns möjlighet att rida öht med...
Svar
0
· Visningar
507
Senast: liiinnea
·
Utrustning Hejsan! Diskuterade sadlar med en stallkamrat och hur olika personer gör med sadlar. Har ni en sadel som är utprovad till just er häst...
Svar
6
· Visningar
759

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka