Angående luftstrupstryck och bröstor

kolblakkur

Trådstartare
Ett vanligt argument för olika varianter på bröstor är att en vanlig, rak brösta, trycker på luftstrupen på hästar som inte har någon egentligen plats för brösta, pga att denna måste spännas väldigt högt upp. Men nu undrar jag, finns det något som helst belägg för detta påstående? Har någon någonsin hört talas om en häst som varit allmänpåverkad pga luftstrupstryck som en brösta orsakat?

Det finns en annan variant på brösta, som verkar bli mer och mer populär; den franska bröstan. Denna brösta sitter som en smäck på mina shettisar med minimala bogutrymmen, men en fundering har dykt upp: Hur står det egentligen till med bogfriheten i en fransk brösta? Tenderar inte bogen att bli låst? Bogens rörelser måste ju ständigt jobbas emot med denna brösta?

Lokselen är en toppengrej för oss med hästar med lite plats för brösta - men den är klumpig och tung och känns faktiskt lite opraktisk.

Empathybrösta är ett alternativ, men de är ofta precis lika breda som en vanlig brösta, så rent krasst - är det verkligen ett bra alternativ för oss med hästar som har bogutrymme brett som en femkrona?

Provocerande? Kanske, men jag börjar bli trött på att inte hitta den ultimata selen trots att jag letar i prisklasser upp till runt 30 000:-...

Sv: Angående luftstrupstryck och bröstor

jag har faktiskt bara märkt att hästarna drar bättre när man höjer en för låg brösta. Har däremot hört en shettis som hest tagit sig fram med för hög brösta med.. Men då var det med en sån där fast brösta där det var tryck hela tiden och inga draglinor.
Det ska bli intressant att höra andras erfarenheter. Jag letar oxå bröstsele till min och kanske behöver jag inte byta ut min jag har nu, han drar ju utan problem faktiskt...

Hur man än vänder och vrider det så blir en vanlig rak brösta den mest passande bröstan för alla jobb. det är väldigt få hästar som inte har plats för en rak brösta. Genom åren både här i Sverige och i Holland har jag kanske träffat på en 5-tal hästar som har haft så lite utrymme att det varit nödvändigt med en annan brösta av det skälet. Och det har inte varit shettisar utan hästar i cobstorlek.
En fransk brösta kombinerar det bästa från en loka och en brösta men man måste se till att den ligger i det läge som en loka skulle ha gjort för att få det optimala dragläget.
En empati brösta har en för liten dragyta genom sin utformning och kan/kommer att lägga tryck endast på en liten det av bogen och inte helt runt om som en vanlig rak brösta.
Så jag föreslår nästa alltid att i första hand försöka med en vanlig rak brösta och i andra hand en fransk brösta.
Empati bröstan rekommenderar jag inte alls och sett till att ute i Europa hittar man aldrig dem ute på tävlingar eller i butikerna så kanske man kan dra sina egna slutsatser om dess användbarhet.
Så nu har jag väl som vanligt retat upp en det av empatibröstans förespråkare men sorry: jag kan inte rekommmendera den hur som helst../ GUnilla

Jag har aldrig haft annat än raka bröstor och vi har haft två och är inne på våran tredje fjording. De, om några, brukar kallas omöjliga att ha plats för strupen i en vanlig rak.
Den fjording jag har nu har "brett ansatt hals" men är i rätt vikt för det mesta och har ändå inga problem. Men, jag tror att det kan finnas dem med problem. Man får aldrig ta något för givet.

Intressant frågeställning :) Mitt specialintresse!

För det första vill jag säga att det inte är några enorma skillnader att använda olika seltyper och kör man "bara" motionsrundor i skogen eller en och annan lätt tävling så tror jag inte man märker någon skillnad. Dock har vi provat lite olika bröstor och vi ser förändringar i hur snabbt hästen kan svänga och kroppshållningen i galoppen men visst är det väldigt små förändringar men vid tävling så märks dem.

Efter att vi kört mest tyngre körning som tex i skogen med loksele köpte vi en maraton bröstsele med lös, bred brösta men vi fick aldrig den där känslan att häste drog optimalt och vi såg ju att pälsen blev mest nött på båda sidorna om bogen och färgen på insidan av bröstan försvann på motsvarande sida. Vi drog slutsatsen att den mesta av trycker kommer på dessa två punkter. Om man tänker sig hästens bog uppifrån och den här som en fyrkant och sen ligger bröstan där och strävar efter att tryckas ihop som ett V då tycker jag man kan förstå att mest tryck kommer på "hörnen".

Eftersom vi hade traditionen i lokselen så investerade vi i en fransk brösta och vilken skillnad det blev! :) Hästen började bära sig i dressyren och gick betydligt mindre på bogarna och i maratonen kom en helt annan dragvilja och hästen svängde blixtsnabbt och gjorde galoppombyte så han alltid hade "rätt" galopp. Man såg på märkena efter bröstan att de hade legat an mot hela lokstaden utöver de två punkterna som den traditionella bröstan hade legat emot. Så här körde vi ett par säsonger och folk på tävlingsbanan kom fram och var så imponerad av vår hästs vilja att vara till lags och vi tillskrev den till den franska bröstan.

När det sedan var dags att att köpa ny sele till våra större hästar som hade körts med traditionell brösta sneglade vi på empathy bröstan som vi till slut köpte och har kört med i en säsong hittils. Under denna säsong har vi ökat på dressyr poängen med 15 p (kollade med samma domare) just för att hästen har börjat samla sig och går mindre på bogarna. Även i maratonen har hästen gjort framsteg eftersom hennes långa kropp gör att hon har haft svårt för galloppen men emphtaty bröstan gör att hon får bak mer vikt på bakbenen så hon får en lättare framdel. Tittar man på märkena efter denna bröstan så är de inte alls så markerade i "boghörnen" utan det ser ut som trycket har fördelats på större yta av bröstan.

Detta är våra erfarenheter som vi har sett men visst är det ju så att att hästar är individer och vad som passar en kanske inte passa en annan. Vår kompis som har en liten welsh säger att denna lilla ponny som körs med tradiotionell brösta måste ha bröstan över bogspetsarna annars bara hostar den när den drar. Så visst finns det hästar som talar om när det är något som inte passar och det gäller ju att vi människor lyssna på dessa ibland mycket små förändringar eftersom det är vi som kräver att de ska utföra ett optimalt arbete.

Så till alla vill jag bara säga att lyssna på era hästar och kolla på pälsavtryck hur selen har legat an. Det hjälper inte mycket att sätta på fårskinn osv, trycket finns där iallafall.

Slänger upp en bild på min ene ponny med en fransk brösta. Själv så tycker jag att den sitter som en smäck och det finns absolut ingen ovilja att dra.

sigge4.jpg

Hur man än vänder och vrider det så blir en vanlig rak brösta den mest passande bröstan för alla jobb.

Vad tar du hänsyn till när du drar denna slutsats? Kör du tex ett jobb i brukskörning eller skogskörning tycker jag att en rak brösta är helt förkastlig.

det är väldigt få hästar som inte har plats för en rak brösta.

Ja jag håller med dig om man tänker på att luftstrupen inte ska bli påverkad. Frågade en gång en vetrinär vad han tycker om det här med brösta och luftstrupe och han svarade att de flesta hästars luftstrupe ligger långt in och är väl inbäddad så att det skulle påverka luftstrupen är högst osannolikt.

Därmed inte sagt att bara för att det går att köra med rak brösta så behöver det inte betyda att det är mest optimala lösningen för just din häst.

En fransk brösta kombinerar det bästa från en loka och en brösta men man måste se till att den ligger i det läge som en loka skulle ha gjort för att få det optimala dragläget.

Håller fullständigt med!

En empati brösta har en för liten dragyta genom sin utformning och kan/kommer att lägga tryck endast på en liten det av bogen och inte helt runt om som en vanlig rak brösta.
Så jag föreslår nästa alltid att i första hand försöka med en vanlig rak brösta och i andra hand en fransk brösta.

Här är jag av precis motsatt åsikt. 2 av våra hästar fick 2 tryckpunkter i båda "hörnen" av bogen med en rak brösta trots att vi hissade upp den så högt som möjligt. Med emphaty brösta så kunde vi hissa upp den lite till så den lämnade större bogfrihet och fick på så sätt större anläggningsyta mot hästen. Man kunde även se skillnaden på hur svängeln fick arbeta. Med rak brösta som hängde längre ner på bogen så blev det mer rörelser i svängeln och mer nötning på pälsen på bogarna. Med emphaty bröstan så kom bogens rörelse under bröstan och den låg betydligt mer stilla och rörelsen i svängeln blir ju också mindre. Men visst nu snackar vi detaljer ;) Men detaljer betyder ju mycket vid en tävling....

Empati bröstan rekommenderar jag inte alls och sett till att ute i Europa hittar man aldrig dem ute på tävlingar eller i butikerna så kanske man kan dra sina egna slutsatser om dess användbarhet.

En del av de finnar och danskar som var här i Sverige och tävlade på svårklasstävlingar hade faktiskt lite olika typer av bröstor. Den emphaty sele som vi köpte har importerats från Holland så visst finns det. Dock har vi varit på tävlingar i England och engelsmännen är ju kända som ett traditionsbundet folk och det märks ju i deras bedömning. Här i Sverige så har vi även fått neddrag på presentations poängen eftersom "En maratonbrösta tillhör inte traditionen". Fast totalt så får vi ändå högre poäng då vi fått bättre rörelser. I tex Holland och Tyskland så körs det ju mycket med Freiser, Lippizanare och Geldeländer och de raserna är ju inte alls byggda som våra svenska raser som nordsvenska och russ och där finns nog inte ens problemet med hästar som går på bogarna ;)
Så nu har jag väl som vanligt retat upp en det av empatibröstans förespråkare men sorry: jag kan inte rekommmendera den hur som helst../ GUnilla

Nej det tycker jag inte och jag välkomnar diskussionen! Vet ju att du har en tjänst i din butik där man får låna hem bett och testa för att hitta ett passande till just en speciell individ. När jag började med hästar så gick alla hästar med 2 delade tränsbett vilket ansågs vara det bästa. Idag vet vi att olika hästar går mer eller mindre bra på olika bett. Samma gäller ju sadlar. Jag tror att vi efterhand som körsporten utvecklas inser att hästarna är individer och att en sele kan passa mer eller mindre bra. Jag tror att inom en snar framtid så kommer det att finnas selbutiker som erhåller en provningstjänst på samma sätt som sadelprovning.

Och jag rekomendera gärna emphatybröstan till de hästar som den vanliga raka bröstan inte passar! :)

Hej Agatoon!
jag kopierade inte...
Till skogs och brukskörning tycker jag nog att en välsittande inpassad loksele är det bästa... Tradition och brukbarhet.. Men svårt att få tag på riktigt välgjorda och väl inpassade lokselar..
Alla hästar ser olika ut i sin kroppsbyggnad och det som passar den ene passar inte alltid den andre.
den raka bröstan är generellt en brösta som passar de flesta hästar och är den brösta som har störst inställnings möjligheter. Därmed inte sagt att den passar till 100% av alla hästar. Men man har faktiskt på -90 talet gjort en undersökning i Utrecht (veterinärutbildningen) om empatibröstan som då kom och var väldigt populär ett tag. Där visade det sig att fler hästar fick tryckskador av en dåligt inpassad empatibrösta än av en vanlig rak brösta. I Holland där jag både varit groom och domare under x antal år är det en typ av brösta som används mycket sparsamt. Men allt finns att köpa och jag har den själv också i sortimentet om någon nu vill ha den.
Dressyrpoäng: Det gör också jag som domare: Nerdrag på presentations poängen om någon kommer med en svart/brun maratonsele. Man vill ju se ett enhetligt snyggt ekipage i dressyrringen. Nu har alla inte råd med 2 selar så därför tycker jag att det är bättre att satasa på en enfärgad sele som kan användas i alla disipliner.
Visst finns det selinpassning;)
Här runtomkring gör jag det själv och om mina kunder bor långt bort så får man prova selen först och byta ut det som inte passar.. För ingen häst är den andra lik:)
Och det har jag gjort så länge som jag hållit på.../ Gunilla

Vi har en frenchcollar till shettisen och det tycker vi fungerar bra för honom, han har inte mkt plats för en vanlig brösta (95 cm och nästan bara hals). En french fixerar ju inte precis bogen (det är väl därför man till viss del har draglinorna??!!), den rör sig ju rätt bra med hästen och vi ser då tydligt att Lakej drar med hela bröstan (dock inte precis det område där luftstrupen ligger inbäddad :p) Han verkar då trivas med den också så...

Ok då kopiera inte jag heller. :)

Det finns flera svenska tillverkare som gör väldigt fina och välanpassade lokselar. Kan tänka mig att Sverige ligger i topp här eftersom det finns många kuskar som kör tungt i tex skogen och har stor kunskap om hur selen påverkar hästen.

Du får gärna förklara ditt budskap lite för jag hänger inte med alls. Du säger att hästar är individer men ändå så tycker du att i stort sett alla hästar kan arbeta optimalt i en rak brösta? Det är ju inte bara utformingen på hästen som är avgörande när man väljer bröstan utan det är ju vagnen och svängelns infästning som också har betydelse. I bilden här ovan på den lille shettisen så ser man ju att en rak brösta har lättare för att hitta sitt läge än en emphaty brösta som antagligen får helt fel vinkel till svängeln.

Undersökningen kanske sade att oavsett seltyp så ger dåligt inpassade selar tryckskador? Du jämför en dåligt inpassad empatibrösta med en vanlig rak brösta. Det är ju lite med de här undersökningarna att man kan få vilket resultat man vill och i Tyskland har de nog varken nordsvensk, russ eller shettis med i undersökningen.

Presentationspoängen tycker jag är en historia för sig och det är bara ett betyg på utseendet på ekipaget och säger egentligen inget alls om hur bra häst, sele och kusk passar ihop rent tekniskt. Resten av poängen som sätts säger dock mer om hur väl man kan få allt att fungera ihop och det är det som är det viktigaste för oss.

Det här med selanpassningar har jag fått en uppfattning om att det är få förunnat att verkligen förstå hur selen påverkar hästen i olika situationer och kunskap om detta måste spridas, Vilket denna tråden var tänkt att göra :bow:

bort med presentatonspoängen tycker jag, det är hästen vi ska visa. får väl prata om det på träffen i stockholm.

Tar upp det i min egen tråd, tycker ni mina ponnys har plats till en vanlig brösta?

sigge.jpg

DSC09236.jpg

hh.jpg

jag tycker inte att de ser ut att ha en idealsik plats för brösta utifrån bilderna, men ofta ändras halsen när hästen rör sig och jobbar.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• DIY hästvård
  • Atletix
  • Födda 2024

Omröstningar

Tillbaka