Angående kennlar

Gnist

Trådstartare
Som inte står på rasklubbens lista verkar det vara många som tror att de som inte gör det är hemska, oseriösa typer har jag märkt ;)

Nyfiket frågat: Vad är det som gör att ni anser de kennlarna vara oseriösa??

Personligen så står jag på SKK's lista Västernorrlands Kennelklubbs lista och på aussieklubbens lista.

Jag står alltså inte med på Jämthundklubbens lista, västernorrlands älghundsklubbs lista eller på Specialklubben för skällande fågelhundars lista.
Jag är dock medlem i alla dessa klubbar + några till :eek:

Men vad gör det mig till för "typ" av uppfödare?? :cool:

Det är faktiskt så kära vänner och andra att inte är det många valpar man säljer via klubbarnas valpförmedlingar.
I alla fall inte för mig och de uppfödare jag känner personligen..

Sv: Angående kennlar

Jag anser inte att man behöver stå med på dessa listor då det mång gånger kostar pengar att göra det. Dock bör man följa rasklubbens krav när man säljer valpar för att vara en seriös uppfödare, men detta har ju inget med hurvida man står med på listan eller inte att göra.

Jag är oxå medlemmar i dessa klubbar o jag anser att avelsråden i dessa klubbar styr upp aveln "fel" många ggr. ja menar kolla bara på jämthundarna.. Om man är jägare o hundarna funkar super o är extriört korrekta så är det sjukt tycker jag att man inte FÅR annonsera valpar på dessa sidor om de inte är jaktprovsmeriterade men det är precis som du säger,det är oftast inte där man säljer..
många jägare bryr sig inte om uppfödarna står på dess listor utan de vill ha hundar som kan jaga:)

Tycker även att det är mkt klubbarna för inbördes beundran:angel:
prillan

Själv tycker jag det underlättar när man letar valp av en specifik ras att det finns uppfödare som det går att länka till från rassidorna.

Huruvida det är dessa som är seriösa eller bara de som betalar avgiften är ju en helt annan sak :cool:
Dvs. seriösa välrenomerade som INTE finns på rassidan och de som finns där och som man ganska snabbt fått reda på en hel del om......

Har sett båda varianterna under det dryga år som gått som hundägare.

Bäst information får man om man går på utställningar och pratar med OLIKA uppfödare och bildar sig en egen uppfattning.

Liknande trådar

V
Hundavel & Ras Hej! Planen är att köpa en valp men jag är inte helt säker på ras eller uppfödare/föräldradjur än. Haft finsk lapphund tidigare. Är ute...
4 5 6
Svar
100
· Visningar
10 972
Senast: valpköpare
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar