angående islandshästköp

W

wishmistress

Hejsan!
Jag funderar lite smått på att köpa islandshäst igen, hade islandshästar tillsammans med min familj förut men nu har jag blivit lite äldre och hade alltså tänkt mig en alldeles egen.
Ni som har egna islandshästar, kan ni inte berätta lite hur det gick till när ni köpte era?
Jag kommer såklart att ta med mig andra islandshästkunniga personer när jag köper häst. Känns ju tryggt ifall ens egna omdöme inte alltid är på topp.
Men skulle ändå vilja ha lite tips från er! Kanske har ni saker ni tycker att man ska tänka på osv.

Sen är det också den stora frågan:
Köpa av privatperson - eller köpa från företag?
Vissa hävdar ju att privatpersonen är mer mån om sin häst och vill att den ska passa bra ihop med dess kommande ägare.
En del jag känner har fått erfara mindre lyckade köp från företag p.g.a att de bara "ville bli av" med sina hästar och inte brydde sig särskilt mkt om hur häst och ryttare passar ihop.

Jag vill höra era synpunkter :)

Sv: angående islandshästköp

När jag köpte häst förra året så var det min absolut första egna häst. Jag hade då varit medryttare ungefär 3 år på islandshäst och sökt efter foderhäst ett tag. Samtidigt höll jag på att flytta, tyckte jag bodde för stadsnära och ville längre ut från Sthlm och dessutom gärna sänka boendekostnaden lite. Sålde bostadsrätten och flyttade till hyresrätt. Handpenningen från försäljningen gick till hästköp (+ sparade pengar).

Jag ville absolut ha en 5-gångare och helst en som skulle kunna lära mig rida pass. Har alltid tyckt att pass är pricken över i så att säga. Så jag letade på nätet efter annonser och såklart även i lokalklubbens tidning samt i Islandshästen. Lynnet var oerhört viktigt för mig då jag är en fegis och utan ett psyke som passar mig törs jag inte rida alls och då spelar det inte så stor roll hur bra gångarter hästen har... Dessutom ville jag ha en häst som hade minst kapacitet för 5,0 i F1 och T1. Mitt långsiktiga mål är att bli domare och dessa poäng krävs för att få börja på steg 2 i domarutbildningen, för första steget är kravet 5,0 i lätt klass. Övriga krav på hästen var fullt frisk, eksemfri och svenskfödd. Helst inte alltför stor eftersom jag gillar små hästar. Minst 7 år för unghästar fungerar inte ihop med mig.

Jag var och tittade på 3 hästar totalt. Provred 2 st och köpte nr 2. Den första hästen jag provred passade inte ihop med mig mentalt. Häst nr 2 kände jag mig trygg på från första stund jag satt upp (provred båda dessa samma dag). Visserligen var han lite dyrare än jag hade tänkt, men pengarna fanns och han kändes perfekt så det blev den hästen! Det kändes också tryggt att köpa honom för jag och fd matten hade varit på kurs för samma instruktör som även ridit in hästen. Så vad blev det nu för häst då?

Jo det blev en 5-gångare som tävlat på högsta nivå i ungdomsklasserna (kapacitet med råge) och lärt fler än mig rida pass. Han är svenskfödd, eksemfri och frisk. 132 cm i mankhöjd så han kan ju inte kallas stor. 14 år gammal när jag köpte honom vilket kändes ganska lagom! Han är väldigt modig och ranghög, vilket funkar fint med nervösa mig. De flesta som känner till hästen och hör talas om att jag som nervös ryttare köpt honom tycker dock att jag är lite tokig, han har mycket vilja och är inte helt lättriden (men utmaningar gör ju livet roligare!). Han är en tävlingsräv och helt trygg i tävlingssituationer vilket känns tryggt (tex så försöker han inte rymma ur tillfälliga hagar, bryr sig inte om paraplyer, musik etc) Det är mycket pass i honom så tölten är svår att få ren men han är ju aldrig nervös iaf, lite väl kaxig ibland dock! ;) Han är världens snällaste att hantera i alla situationer och som extra bonus har han inget emot att gosa lite med matte! :love: Jag fick den perfekta hästen för mig!

Jag tror att det är 3 saker som är bra att tänka på när man ska köpa häst:

* Tänk igenom hästköpet ordentligt. Vad du vill ha för typ av häst (tävlingshäst, unghäst, sto-valack-hingst, skogmulle, läromästare)? Vad är absolut nödvändigt? Vad är önskemål? Vad behöver du för att trivas med hästen många år framöver? Hur gör du om din livssituation ändras (tex du får barn, blir av med jobbet, långtidssjukskriven osv)?

* Tålamod - det kan ta tid att hitta den rätta hästen för dig. Var inte nöjd med något som nästan är bra.

* Veterinärundersök hästen ordentligt inkl spattröntgen!

Jag köpte av privatperson som inte hade bråttom att bli av med hästen. Tror att det finns för- och nackdelar med båd privatperson och företag. En av de bättre varianterna tror jag är att köpa häst av sin tränare... :smirk:

jag och mamma köpte våran januari 2004. vi köpte henne från ett företag.. företaget där vi även red på ridskola osv. allt gick jätte bra. företaget var inte alls som att "vi vill bli av med hästen" utan där är det jätte viktigt att de blivande köparna passar ihop med hästen. de säljer aldrig någon häst till någon som de inte tycker passar med dem. så alla företag är inte dåliga... fördelen att köpa från ett företag är att de kan inte sälja en dålig häst utan att tala om att den är "dålig". det förstör deras rykte.. en privatperson säljer oftast inte så många hästar under sin livstid och är inte lika beroende av sitt rykte...
så jag råder dig att hålla alla ögon öppna, både på företag och privatpersoner som säljer...

Seriösa företag har ett rykte att vara rädda om så jag tror faktiskt inte risken är större att de "häver iväg" hästarna hur som helst.

Har köpt alla våra genom företag, men det har varit lite speciella omständigheter och jag har provridit båda ridhästarna flertalet gånger innan köp. Olika miljöer osv också, så vid köp var jag ganska säker på vad jag skulle få. Trots detta så har det inte varit en rosenkantad väg från ägarbytet - det finns alltid små hinder att övervinna.

Unghästen var inte så mycket att säga om, en tvååring är ju lite av en chansning i sig :) Den har sedan dess även ridits in av företaget som sålde honom och nu då han är fem år är han en riktig *guldklimp*!

Vid eventuellt felköp är det inte minst viktigt att särskåda sig själv; har man varit ärlig med sina önskemål och inte minst kunskaper och förutsättningar - eller föll jag helt enkelt för fel häst och genomförde köpet trots att jag visste det? Det är trots allt ett levande djur vi talar om; och liksom oss människor har vi dagsform, acklimatiseringsbehov osv för vi lever ju.

Att köpa från privatperson tror jag är lika individuellt som antalet hästsäljande privatpersoner ;) Det syns inte minst i diskussionerna på Buke om olika resonemang gällande foder, hästhållning, skor etc. (Vilket givetvis gäller även företagen ... )

Jag var och red på några turridningar med islänningar och kom ganska snart fram till att jag vill ha en egen. Silversvart skulle den va och hyfsat stor. Kollade sedan på internet där jag hittade en sida med försäljningshästar som stod på island. Hittade en silversvart på en bild och tänkte att den vill jag ha. Så den köpte jag och efter sådär 3-4 månader så kom han hem med flyget "vildhästen".

Min första islandshäst köpte "vi" (fick honom av mamma) för att det var synd om honom. Han var misshandlad och missförstådd och inte så dyr. Han lärde mej det mesta! Inklusive att rida islandshästen fem gångarter. (Det är hästen på min avatar). Åh om jag bara hade kunnat behålla honom OCH köpa en ny!

När jag efter många sömnlösa nätter och samvetskval sålde honom så skulle det då köpas en ny. Jag kollade runt lite på privatannonser och frågade folk om de visste någon som passade mej. Jag hade mycket bestämda åsikter om var för häst jag skulle ha. Ett sto (har hela tiden haft valacker), ung (2-5 år), BRA stam och helst efter Mökkur frá Varmalaek då jag gillar hans avkommor. Relativt stor.

Och PLOPP så löste sig allt. Hästen jag velat ha, och som matchade mina önskemål perfekt, sedan mamman betäcktes blev till salu och jag köpte den! Av privatperson i Finland. Lite bök med att ta över den till Sverige, men inte mycket!

/Malin

Här är några tips! (jag har fått lärt mig genom den hårda vägen)

* ta dig verkligen tid ! köp ingen häst som du inte känner 100% för
* Om du köper genom företag se till att det finns garantier (tex. att du får hjälp om du får problem med hästen, eller att du får byta häst)
*om du köper från privat person titta på saker som tex. hur det ser ut i stallet? hur hanterar personen hästen? hur verkar hästen vara i hagen, är hästen nervös eller tillfreds med sig själv? ect.
*Ta med dig en egen vet. vid vet.besiktningen (för ditt eget bästa)
*ta gärna med nån kompis (det du inte ser kanske din kompis ser)
* försök att tillbringa lite tid med hästen rid den flera gånger innan du bestämmer dig minst 2ggr.
*Hantera hästen lyft hovar mm känn på hästen.
* ha tålamod!!! det ska vara roligt att köpa häst
* titta på många hästar ingen är den andra lik

Tja! några tips blev det.
Hoppas du hittar hästen som passar just dig!
Lycka till!

Det är kul att läsa hur det gick till när ni köpte era hästar, har fått en del tips, tack för att ni tog er tid att svara! :)

När vi (pappa ;)) köpte min häst så la jag ut en köpes-annons om mina önskemål. Jag ville ha en "läromästare" på 8-13 år, helst valack. Jag fick många svar men särskilt en lät bra. Vi åkte och provred 2 gånger, andra gången med min dåvarande instruktör.
Kurt var allt som jag hade önskat mig, hade aldrig suttit på en härligare häst! Så känslig med så fina gångarter... Jag blev helt kär :D
Sen när vi hade bestämt oss för honom, han var veterinärbesiktigad och klar, så fick vi åka ner en helg dit han stod och rida honom och lära känna honom bättre. Det var super, vi fick många tips! :)

Jag tycker nog att genom ett företag är bäst första gången!!

mjo, fast det är inte första gången jag köper häst. Däremot första gången jag köper häst som enbart ska vara min egen, har dock köpt häst av företag en gång förr. Det blev ganska lyckat iaf. ;)

Liknande trådar

Ridning Hej! Lite smått så tänkte jag börja med att berätta att jag har ridit i tre år, där jag började min resa på ett ridgymnasium. (...
Svar
5
· Visningar
703
Senast: Squie
·
Träning Hejsan allihop För drygt 2 månader sen köpte jag en ny häst. En swb valack på 8 år, världens trevligaste. Han va inriden av tjejen jag...
2
Svar
22
· Visningar
2 619
Senast: Claraclara
·
Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
2
Svar
22
· Visningar
3 253
Senast: lirco11
·
Hästvård Jo, jag letar efter en till häst (har två här hemma på gården). Nu ska det bli en islänning för mestadels uteritter men vill också träna...
3 4 5
Svar
97
· Visningar
8 719
Senast: Lobelia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar