angående hövärden och kraftfoder

L

lkn02001

fått årets värden på höt, ts 84,Mj 8 och smrp 87.. kvot på 11!!!:mad:
räknade på foderstat men får för låg energi hela tiden... programmet säger att över 30% över på proteinet är inte bra.. vad säger ni`?

det jag kom fram till till slut var väl en okej foderstat, men med 0.8 kg torr betfor... :angel: är inte de rätt mycket`?? typ 4 l blöt... vet att det finns för och emot att ge betfor över huvud taget men hittade inget alternativ... och lillan som är känslig i magen (kolikkänninningar på våren)...

vad säger ni? har inte i huvet nu vad behovet är men fick som sagt en schyss foderstat på :
6 kg hö
1 kg havre
0.8 kg betfor
1 dl kli
1 dl foderjäst
2 dl olja

skulle vilja byta ut betforn o ge bara en liten munsbit av det...

Sv: angående hövärden och kraftfoder

Nu i vintras hade vi kvoten 10 i hösilaget.
Eftersom jag var tvungen att sänka kvoten (hästen fick mycket vätska med träcken) så använde jag krafft ponny, betfor samt olja.
Så vill du sänka betforn så kan det fungera med att öka oljan. Kan du inte ge en del halm?
Det är inte säkert att din häst reagerar negativt på mycket protein från grovfodret.
// Linda

vad säger ni? har inte i huvet nu vad behovet är men fick som sagt en schyss foderstat på :
6 kg hö
1 kg havre
0.8 kg betfor
1 dl kli
1 dl foderjäst
2 dl olja

skulle vilja byta ut betforn o ge bara en liten munsbit av det...

Betforen är nog bara bra för magen, 0,8 kg betfor är ju bara 0,8 kg betfor även om det blir stor mängd uppblött, det mesta av de uppblötta litrarna är ju vatten och den mängden kompenseras ju genom att de dricker mindre i stället. Betfor är bra för magen! Om du vill få ner proteinet mer kan du ju ta bort foderjästen helt och ge lite bakjäst för magen istället.

har räknat med ca 2 kg halm då hon står på det och äter av det. hade ursprungligen räknat mer 4 dl olja men det känns som att det blir en ganska stor utgift till slut om man ger så mycket...

bakjästen är svår tt få i henne... kan man blanda den med betfor i förväg eller förgås den då? annars är det kanske ett alternativ.. om man ger bakjäst kanske man inte behöver ge varje dag heller eller?

så ni tycker inte att jag behöver ha dåligt samvete för att hon äter 4 l betfor om dagen.. tycker det känns mycket men har aldrig behövt använda betfor som fodermedel förut.. bara gett en näve för att kli och foderjäst ska slinka ner lättare...

räknade på krafft ponny men det räckte inte riktigt till heller... vill helst inte bara ge det då havre ingår i stallhyran.. (kanske snålt?)

nej jag hade en ganska hög proteingiva i vintras och hon var jättefin...det jag undrar är över hur högt över man kan gå... hon är inte direkt lättfödd heller fast hon är kallblod så jag vill inte att hon faller ur heller...

Hur kan det vara för låg energi? Vi har 7.2 MJ och 62 SMRP och vårt foderstatsprogram skriker av överskott av protein och energi..

Har du svårfödd häst? Eller rids väldigt mycket?

Vad använder du för program? :D

Eftersom proteinöverskott som beror på högt proteininnehåll i grovfodret inte är skadligt så skulle jag nog rakt av rekommendera dig att ge enbart grovfoder (hö), möjligen lite mineraler om uträkningen säjer att det behövs. Ge bara tillräckligt mycket för att täcka energibehovet.

Du behöver inte fundera så mycket på vad programmet säjer i det här fallet. Programmen är nog inte så avancerade att de kan läsa av varifrån proteinet kommer, utan reagerar förmodligen bara på siffrorna.

Som Ameo så skulle jag bara ge hö så det täcker energibehovet, mineraler för att kompensera vad som fattas i höet och sedan luta mig tillbaka och tänka vad SKÖNT det är med ett bra hö.

tack för alla svar!! det är kunskap jag kommer att ta med mig! tyvärr eller vad jag ska säga upptäckte jag i morse att jag läst fel i stallet... smrp ä 57... kvot på 7... :) så nu fick jag till det betydligt lättare!!

sorry att jag skrek lite för högt lite för tidigt!!!

Samma sak då.

Ge mineraler så det täcker upp mineralbehovet.
Ge hö så det täcker upp energibehovet.

Och så räcker det så. Billigt och bra :)

Liknande trådar

Foder & Strö Hej! Jag sitter i valet och kvalet om vilka foder slag jag ska använda och hur mycket till min lite magra häst. Höet vi har att tillgå...
2 3
Svar
41
· Visningar
5 606
Senast: Efwa
·
Foder & Strö Har ett sto på 5 år, är fullblod/halvblod. Hon är lite tunn enligt mig och kan behöva gå upp i kg. Hon får fri tillgång till hösilage...
Svar
8
· Visningar
2 648
Senast: Blubbis
·
Foder & Strö Fick nu årets analys på hösilaget och det kunde väl varit bättre.. Här är värdena: Per kg foder: Ts 61 RP 41 Smrp 19 Mj 6,1...
Svar
11
· Visningar
1 578
Senast: lil-sis
·
Foder & Strö Jag är urkass på att räkna ut fodergivor utan bra foderprogram och sen gratisprogrammet på Hippocampus försvann så strular bara Freefarm...
Svar
0
· Visningar
1 077
Senast: Estivuz
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Guldfasanerna
  • Oseriös avel 2023
  • Akvarietråden V