angående hingst!!???

zazza girl

Trådstartare
jag ha en hingst som blev två år föra månaden och nu undra jag lite om det där om att det va lag på att man inte fick ha en häst själv!!??

hur ska man göra i så fall när hingstarna ska ut på bete ???

som min han gå mellan massa åkra i en stor hage nu ( själv)
få man ha det så eller inte????

:confused: :confused:
 
Sv: angående hingst!!???

saxat från djurskyddsmyndighetens hemsida:

"Missvisande bild av hästförslag
Ett stort antal tidningar och etermedia sprider en missvisande bild av
Djurskyddsmyndighetens förslag att hästars behov av social kontakt ska tillgodoses. Det påstås att Djurskyddsmyndigheten vill att en ägare till en ensam häst ska kunna tvingas att köpa en häst till eller sälja den ensamma hästen.

Men Djurskyddsmyndigheten har inte föreslagit att det ska bli ett krav att alla hästar ska ha kontakt med en annan häst. Vi vill att hästens behov av social kontakt ska tillgodoses, men har i ett flertal intervjuer (och i den konsekvensanalys som hör till föreskriftsförslaget) sagt att detta behov kan tillgodoses också på annat sätt än genom kontakt med en annan häst, nämligen genom kontakt med andra djur, främst betesdjur, eller genom tät mänsklig kontakt.

En småbrukare som har mycket kontakt med sin häst behöver alltså inte skaffa en häst till. "

Så om du är tillräckligt mycket ute i hagen gälls det som sällskap.
 
Sv: angående hingst!!???

Varför kan du inte låna in en kompis till honom. Alla hästar mår bra av att dela hage med andra hästar.
 
Sv: angående hingst!!???

varför ha en 2-åring själv över huvud taget? det är ju bara barnet;) sen i vissa fall har jag min häst själv i hagen, men det finns ju nästan alltid hästar i hagarna brevid, förutom när dom blir ridna!:)
 
Sv: angående hingst!!???

Men varför skall du ha din ensam då? Det kan väl inte vara så svårt att skaffa sällskap? Alla hästar mår bra av sällskap, våran hingst går nästan aldrig själv han trivs mycket bättre med sällskap.
 
Sv: angående hingst!!???

Min hingst (3.5 år) är tvungen att gå själv nu resten av sommaren för att han ställde till det så på hingstbetet och plöjde igenom staketen för att komma åt stona. Ska kanske ordna någon valack som sällskap åt honom eventuellt men han har det ganska bra nu med mycket kontakt med människor. Kommer dock se till att han får stadigt sällskap i höst när han ska kastreras.

Det brukar finnas gott om bete för unghingstar om man kollar annonserna.
 
Sv: angående hingst!!???

Hade inte du fler hästar? Eller är det bara ston? Annars kan du sätta ihop honom med en vallack.
 
Sv: angående hingst!!???

jo ha funderat på att bara skaffa en shettis nu under sommaren som sällskap.... om det funkar vet inte hur dan han e mot små hästar....

jo jag e mycket hos han och vi e ute och gå varje dag ca 2 timmar ...
och han kan ju se andra hästar ...

men det jag tänkte va senare när han e äldre och är hingst ...
då kan man ju inte ha dom ihop med andra om dom e för hingstiga ....
så hur gäller lagen då???
 
Sv: angående hingst!!???

Mysaan skrev:
Hade inte du fler hästar? Eller är det bara ston? Annars kan du sätta ihop honom med en vallack.

jo han ha gått med en valack .. men den åkre hem i dag till sin ägare.....
hade han bara på foder...!!
 
Sv: angående hingst!!???

I det här sammanhanget kan det kanska passa att påminna om att, enligt förslaget, föl och unghästar upp till 2 års ålder ska ha sällskap med minst en annan häst vid rastning/i beteshage.

Nu är det bara ett förslag, och den här hingsten är dessutom en månad äldre, men det här tycker jag inte kommit fram, förmodligen för att just den här delen verkar alls inte ha upprört känslorna som en del annat. (Inte mina heller :D )
 
Sv: angående hingst!!???

Jag skulle nog försöka hitta ett sällskap till hästen, jag vet hur det var när mina var i den ålderna. Dom behöver fortfarande nån kompis dom kan busa och leka med. Jag skulle nog ha försökt att hitta ett hingstbete åt den, tillsammans med andra unghingstar.
 
Sv: angående hingst!!???

Försök hitta en liten shettiskompis till honom. Att din hingst skulle vara dum mot en shettis pga dess storlek tror jag inte, shettisar är tuffa och tar för sig.

Han måste få busa & avreagera sig med kompisar annars blir det dig han kommer leka med och vi människor är inte lika tåliga som en hästkompis. /Linda
 
Sv: angående hingst!!???

Varför just en shettis som kompis? För att vädra fördomarna så är de hopplösa att stänga in och fång får de också ;)

En jämngammal kompis, hingst eller valack, i "så lika storlek och typ som möjligt" är väl vad en tvåårshingst behöver? Alternativ två är väl att leta efter en äldre, men fortfarande "unghästbusig" valack, gärna ranghög som kan hävda sig mot ungtuppen, så han inte blir för kaxig. Men varför ska man leta efter just en shettis, då man inte ens vet om hingsten går bra ihop med småhästar?
 
Sv: angående hingst!!???

Lena_B skrev:
Varför just en shettis som kompis? För att vädra fördomarna så är de hopplösa att stänga in och fång får de också ;)

Ja det kan man kalla fördomar, jag har 2 shettisar som går med mitt varmblod, har för tillfället ingen ström i sommarhagen (pga vissa omständigheter) o de har inte gått ut en enda gång, dessutom har ingen av dom tendens till fång.
 
Sv: angående hingst!!???

En shettis funkar ju bra som kompis men det kanske blir för mkt gräs för den om det är under betet så jag skulle välja en störrre kompismodell.
 
Sv: angående hingst!!???

Jag tog hem en två årig hingst nyss och tänkte att han skulle få en äldre shettis valack som kompis.
Hoppsan vad jag bedrog mig, han skulle betäcka den lille direkt trots att han sa ifrån ordentligt :eek:
Så för tillfället står han ensam, med annan häst i en hage en bit bort.
Han är mycket social och vi är hos honom mycket, men jag tycker inte att han ska gå ensam för länge.


Ang. shettisar så är det vanligt att de rymmer och lätt får fång. Kanske för att de används mycket som enbart sällskap, äter allt de ser, blir överviktiga och hittar på hyss för att stimulera sig.
Fördomar? Ja kanske, men rätta mig om jag har fel.:cool:
 
Sv: angående hingst!!???

Jag tror att den sanningen (angående fång) gäller framför allt sällskapsshettisar. Såna som går i hagen och äter dagarna i ända och som aldrig blir av med sin energi och sin övervikt. Men i "shettissvängen" där vi som aktivt tävlar och avlar på shettisar befinner oss, där tycker jag att det är sällan man hör något om fång. I alla fall jag. Kan inte dra mig till minnes en enda diskussion om det med andra shettismänniskor.

Jo, rymningsbenägna shettisar finns det ju... :smirk: Det finns både en och två anledningar till att jag vill ha stabila trästaket på min framtida gård. :D
 
Sv: angående hingst!!???

Det här med att inte få ha en ensam häst innebär INTE att hästen inte får gå ensam i hagen utan att hästen inte ska vara själv på gården/i stallet.

Det finns hästar (både ston, valacker och hingstar) som inte kan gå ihop med andra helt enkelt pga de är elaka. Det är större "plågeri" att då försöka tossa ihop två hästar (bara för att de ska vara just inte ensamma) som leder till bit- och sparkskador.

Men summa summarum så ska man nog alltid försöka att låta hästarna gå med kompisar i hagen. I begynnelsen är ju faktiskt hästen skapt för detta. Speciellt vad då gäller unghästar som behöver stimulans och sprattla av sig lite.
 
Sv: angående hingst!!???

men om du aldrig tar bort honom från andra hästar lär han sig inte att vara elaka mot dom andra.. jag vet många hingstar som är vuxna o går med en valack :)
 
Sv: angående hingst!!???

jag ha fixat en shettis som jag ska hämta nu på onsdag ... tyvärr ha han kraftig fång och är varvådad.. så hovslagaren och vet ska komma ut med en gång när han ha kommit hem..!!
 

Liknande trådar

Avel Jag vill betäcka mitt fullblodssto. Hon är 6 år. Jag vill att avkomman ska användas som hobbyhäst ej tävla. Jag har försökt leta men...
Svar
14
· Visningar
1 500
Senast: Mabuse
·
Avel Hej! Jag behöver verkligen alla tips och råd jag kan få just nu. Jag har ett sto som jag har lämnat på betäckning i maj, och hon står...
Svar
16
· Visningar
2 015
Ridning Har insett att jag kan mycket om foder, hagar, beteende och träning från marken - men väldigt lite om hur man faktiskt lägger upp...
Svar
5
· Visningar
521
Senast: MiniLi
·
Skola & Jobb Som rubriken lyder - hur är kulturen angående AW på er arbetsplats? Har ni det? "Måste" man gå med på det? Om ni har det - går alla...
6 7 8
Svar
147
· Visningar
5 140
Senast: Masqueradee
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp