Angående Fodervärdsavtal

_Amazing_

Trådstartare
Först och främst hoppas jag att jag har postat denna tråd rätt annars får ni säga ifrån.!

Jo jag har ett "litet" problem. Jag ska lämna ut min ena häst på foder och då undrar jag lite hur ni brukar göra angående fodervärdsavtalen.
Vad brukar ni skriva in i det ? Det man absolut inte får glömma ? Kan man skriva ett helt eget? Kan man använda sig av färdigskrivna avtal?, och isånafall var kan man hämta det förnågonstanns?

Helt ny på denna punkten och vill verkligen göra det på bästa möjliga sätt , så säg mig vad är smidigast ,enklast och smartast??

Tack på förhand:)

Sv: Angående Fodervärdsavtal

Jag köpte i en hästaffär och ett genom tidningen ridsport. du kan köpa dom i Hööks/bokhandeln också om jag inte mins fel. Sen kan du ju i dessa kontrakt lägga till eller ta bort (stryka över) det du behagar.

Googla lite efter fodervärdsavtal, så hittar man många vettiga. självklart får man skriva om dem lite, så det är anpassat efter individen.

Annars anser jag att det är viktigt att ta med vad som gäller med betalning (försäkring, foder osv) vem som tar ansvar om det händer något, hur mycket fodervärden ska kontakta ägaren innan h*n ändrar saker (foderstat, ny utrustning tex) och vad som gäller vid återlämnande av hästen, vart den ska stå osv.

Lite luddigt, men hoppas ni förstår :)

Jag tycker det är viktigt att skriva in att hästen inte får flyttas från xxx-stallet (där du lämnar hästen till fodervärden) utan ditt (ägarens) skriftliga medgivande. Vill de verkligen flytta hästen går de ju självklart det, men då är det inte ett missförstånd utan ett klart kontraktsbrott.

Och att ha en häst på drift är ju ingen dröm för en hästägare, och det har ju hänt mer än en ägare att fodervärden undanhåller hästen från ägaren.

Kan lägga till på det du har skrivit att man kan skriva in i kontraktet att fodervärden också måste ange om hon/han flyttar till ägaren. Inte bara om hästen gör det. Det skrev vi in på min foderhäst, eftersom jag är i en ålder där det "normalt" att kanske flytta ifrån föräldrarna. Och ägaren ville ha en aktuell adress.

Till TS: De färdigtryckta kontrakten är en jättebra grund. Sen kan man skriva egna bilagor som hästägare, om det är något man vill ska framgå. Vi har ett "vanligt" kontrakt med personuppgifter om ägare, fodervärd och häst samt namnteckningarna på den ena hästen, på den andra skrev ägaren en halv roman om hur/var/vad hästen får ridas och vad den ska ha för foder och allting. Så det är helt upp till dig som ägare vad du vill ska stå med i kontraktet.

Googla lite efter fodervärdsavtal, så hittar man många vettiga. självklart får man skriva om dem lite, så det är anpassat efter individen.

Annars anser jag att det är viktigt att ta med vad som gäller med betalning (försäkring, foder osv) vem som tar ansvar om det händer något, hur mycket fodervärden ska kontakta ägaren innan h*n ändrar saker (foderstat, ny utrustning tex) och vad som gäller vid återlämnande av hästen, vart den ska stå osv.

Lite luddigt, men hoppas ni förstår :)

Ok, jo jag förstår vad du menar,tack för svar:)

Men om man då skulle vilja göra ett helt eget avtal , hur går man då till väga.?

Då behöver du vara insatt i juridik, för att veta vad som går och inte går att avtala om. Och hur lagarna som berör avtalet fungerar.

Jag har lånat ut min häst precis.
Är du fortfarande intresserad kan jag skicka över det vi skrev.
Skicka bara pm :)

Det ligger en hel del avtal ute på nätet, som i många fall är helt uppåt väggarna. Jag har sett dessa användas, och jag hade nog hellre varit utan avtal än använt något som så till den milde grad kan feltolkas och förvrängas.

Om inte avtalet är kontrollerat av någon som i alla fall har grundläggande idé om hur avtal fungerar hade jag nog sökt mig vidare. Det är ju nämligen så att författarna sällan/aldrig tar ansvar för sina formuleringar när man får kompisens/bekantens/stallägarens självknåpade skrivning.

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad... 3 4 5
Svar
88
· Visningar
16 237
Senast: Johanna1988
·
Hästmänniskan Hej! Vill nog egentligen mest skriva av mig, det känns tungt och jobbigt och vet inte hur jag ska tänka. Jag har haft egen häst...
Svar
16
· Visningar
2 284
Senast: Edla
·
Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever... 2 3
Svar
50
· Visningar
7 658
  • Artikel Artikel
Dagbok Himlen är stjärnklar, det har blivit februari. Snart är det vår. Som så oändligt många gånger förut är det dags att släppa in hästarna... 2
Svar
23
· Visningar
2 798

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka