Angående eksemhäst

K

Katina

Är det någon här som vet om eksem kan påverkas av att hästen mår bra psykiskt? Min "gubbe" :love: har sett bedrövlig ut tidigare, men i år har han varit på annat ställe med flera islänningar som sällskap. Har även stått inne på nätterna. Han har inte haft täcke på sig på hela sommaren. Han har nästan inte något synligt eksem, endast lite hård mankam som jag har smörjt med kortisonkräm var 3:e dag ungefär.
Han är heller inte lika irriterad av flygfän som tidigare. Tidigare år har han inte gått att rida sommartid.
Han har fått kolloidalt silver också, kan vara det också??
Han är en 20 årig herre som har mått bra denna sommar :banana:

Sv: Angående eksemhäst

Jag vet inte ett dyft om eksem, så jag har inte något att bidra med på den punkten. Däremot undrar jag vad i hela friden kolloidalt silver är för något?

Hej
Jag tror det att det psykiska kan ha en stor roll.
Jag har nämligen en eksem isis på bete som ägaren ville ha kvar men nu tyckte hon att det blev för dyrt med full skötsel och all mat. Så nu när hästen ska åka (ägaren ska sälja henne) har hästen börjat klia sig jätte mycket. Hästen mår ganska dåligt i dagsläget. Det är precis som hon gått in i en bubbla, man får knappt kontakt med henne.

Finns ju flera möjliga orsaker till att din häst är bättre:
* Annan miljö där det kanske finns andra (färre?) insekter och annat (bättre?) bete.
* Kortisonkrämen. Kortison är så vitt jag vet det enda "vetensapligt bevisade" medlet mot eksem.
* Installning nattetid - de flesta insekter är som mest aktiva i gryning och skymning.
* Att hästen är "i bra form", både fysiskt och psykiskt.

Liknande trådar

Hästvård Vetetrinären har konstaterat att mitt 25-åriga halvblodssto har en skada/inflammation i en tand efter en gammal tandfraktur. Hon äter...
2 3 4
Svar
61
· Visningar
10 891
Träning Jag har en i år 6 årig unghäst. Köpte henne i maj för två år sedan. Då världens snällaste dock röhårig och sto. Hon var van att täckas...
Svar
16
· Visningar
3 078
S
Islandshäst Måste skriva av mig! I lördags provred jag en häst åt en bekant som behöver hästar till sin verksamhet. Det var en 17-årig eksemvalack...
2 3
Svar
40
· Visningar
7 107
Senast: Limaha
·
T
Hästvård Mitt 14-åriga ridponnysto får lätt mugg som är väldigt svårt att komma tillrätta med. Förra sommaren fick hon mugg i en karled...
Svar
9
· Visningar
2 200
Senast: Welsh
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka