Angående dra pulka efter hund...

Sanette

Trådstartare
Vi har en liten jaktlabrador som väger ca 22 kg och är 1 1/2 år gammal. Denna hund är min ögonsten!! :love: Nu är det så att jag och min man är oense om att hunden ska dra pulka med en treåring i pulkan.
Jag kanske är lite pjallig med min hund med jag tycker inte att hon ska göra det. Med tanke på leder o s v som kan ta stryk. Detta skulle bra handla om några enstaka tillfällen när vi har min mans syster barn på besök. Vad tycker ni? Ska jag tillåta detta? Jag vet jag kanske är för pjallig men jag vill inte att min hund ska ta stryk av detta.:confused:

Sv: Angående dra pulka efter hund...

Med tanke på att hunden är så pass ung ännu och dessutom förmodligen inte van att dra öht, så skulle jag vänta minst ett år till innan hunden får börja dra vikt. Däremot, så kan ni ju börja lära den att dra "tompulka", så att den vet vad det handlar om nästa vinter..

Sanette skrev:
Vi har en liten jaktlabrador som väger ca 22 kg och är 1 1/2 år gammal. Denna hund är min ögonsten!! :love: Nu är det så att jag och min man är oense om att hunden ska dra pulka med en treåring i pulkan.
Jag kanske är lite pjallig med min hund med jag tycker inte att hon ska göra det. Med tanke på leder o s v som kan ta stryk. Detta skulle bra handla om några enstaka tillfällen när vi har min mans syster barn på besök. Vad tycker ni? Ska jag tillåta detta? Jag vet jag kanske är för pjallig men jag vill inte att min hund ska ta stryk av detta.:confused:

Lär den o dra som vilket lydnadsmoment som helst innan ni sätter i 3åringen så han vet vad som han ska göra.

beror på om hunden växt klart eller inte - och i vilken kondition hunden är, och givetvis - om hunden är van vid att dra.
Jag har inte den blekaste aning om hur mycekt en 3åring väger - men det kan knappast vara så mycket? Sen beror det en del på underlaget, vilekn friktion det är.

En normal treåring väger 15-17 kg, vilket Jag tycker är för tungt för en ej färdigvuxen hund att dra....

Låt hunden växa klart i lugn och ro innan ni belastar den med sådant jobb. Under tiden så kan du med fördel träna hunden i konsten att dra.

Jag har börjat få min labbe att dra en släde bakom sig. Fast hon gillar det inte. :P

Jag skulle helt klart lära in momentet denna vinter. Så att hunden förstår att den ska ta i och dra. Men jag skulle vänta med att dra någon större vikt tills hunden växt klart och musklat på sig lite mer än vad troligen en 1½ åring har. Så till nästa vinter kan ni börja att träna med lite mer tyng och sen även barnet.

Är hunden HD/AD-röntgad? Oavsett så är det allt väl tidigt tycker jag, hunden är knappast helt färdigutvecklad fysiskt. Ägna hellre denna vinter år att lära in momentet, en nog så viktig del - man kan ju inte bara spänna en pulka bakom hunden, sätta en unge i den och förvänta sig att hunden ska veta precis vad den ska göra, lika lite som man spänner vagn för häst och sätter sig i utan vidare förberedelser. Skaffa en ordentlig sele, felbelastning är inte nyttigt även om hunden bara ska dra då och då, och börja träna. Lättare vikter för att vänja henne är ingen fara för henne att dra.

Liknande trådar

Övr. Hund Hej, Jag och min sambo skaffade hund i mars, en springer spaniel hane. Vi har sen innan pratat om att vi gärna skulle ha två hundar. Vi...
2
Svar
25
· Visningar
1 522
Övr. Hund Jag ska välja tilltalsnamn till min valp, och jag har lite svårt att "hitta rätt". Jag har läst mig till att hundar hör vissa bokstäver...
2 3
Svar
59
· Visningar
2 774
Senast: MML
·
Hundhälsa Hej, jag känner mig väldigt handfallen inför situationen jag är i, behöver alla tips, råd och synpunkter som finns. Jag känner att jag...
Svar
7
· Visningar
4 664
Senast: s957
·
Hundavel & Ras Min man har stora drömmar, vilket ju är bra, men samtidigt väldigt lite insikt i hur det ser ut i det verkliga livet, känns det som...
2 3
Svar
56
· Visningar
10 442
Senast: machafuko
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar