Angående doping med Finadyne

fejko

Trådstartare
I en artikel i Ridsport påstås det att hästar som umgås med andra hästar som behandlas med Finadyne skulle kunna åka fast i en dopingkontroll. Kan detta verkligen vara möjligt? I så fall skulle ju var och varannan häst kunna åka dit. Personligen tror jag inte på detta. Vore intressant att höra andra åsikter i denna fråga.

Sv: Angående doping med Finadyne

Min häst får Metacam vilket är en flytande medicin som blandas i maten (alltså inget som kan damma omkring). Veterinären rekommenderade dock att man skulle ge det direkt i munnen om det fanns tävlingshästar i stallet, just för att undvika att fel häst skulle bli dopad. Han sa dock inget om att de inte fick nosa på varandra.

Jag tror säkert att dagens testmetoder är så precisa att de kan upptäcka mikroskopiskt små mängder.

Det har visat sig att vissa preparat kan ge utslag genom att någon annan häst luktar på "den medicenerade hästen urin".

Ojj, om det är sant får man ju vara försiktig, har alldrig tänkt på det. Pållen fick finadyne i somras o gick ute med andra hästar...

Men, är inte det lilla de anrda hästarna får i sig för lite för att ge utslag??

Inom 14 dgr efter avslutad medicinering kan preparatet finnas kvar i kroppen, därför är det minst 14 dgr startkarens på just detta preparat.

Dopingreglerna är alla som tävlar & tränar skyldiga att ha koll på! Dom finns i sin helhet på www.travsport.se --> hästveterinären -->karenstider

Det var ju nyligen ett dopingfall inom svensk ridsport (har stått i flertalet tidningar och det har funnits minst en tråd på gnägg), där ryttaren/ägaren till hästen hävdar att den inte dopats med avsikt utan fått i sig medlet av stallets andra hästar. Kommer inte ihåg exakt, men jag tror att veterinärerna sade att det kan "smitta" så lätt...!

Mvh Huntress :)

Ja så lätt "smittar" det.
Att inte "var och varannan" åker fast för doping beror ju på att ridsporten faktiskt inte tar så många dopingprov.

Om en behandlad häst slickar mellan gallerspjälorna i sin box och grannen sedan slickar på samma ställe inom kort, då är även grannen "dopad". Det fick jag lära mig av en veterinär för många år sedan.

Att hästar som äter dopingklassad medicin helst ska ha en egen box avskiljd från tävlande hästar, det har jag hört många ggr av olika veterinärer och annat "skickligt folk".
Men hur många stall har en sjukbox?

Jag tror inte på att en häst kan åka fast för doping med annat än om hästen själv ätit av substansen avsiktligt eller av misstag. Möjligen om hästen skulle slicka exakt på samma ställe som en annan häst och att man inte tvättat boxen och förutsatt att den får i sig tillräckligt stor mängd, men det låter också rätt otroligt i mina ögon.

Jag tror att folk försöker skylla ifrån sig. Jag kan inte tänka mig att en häst skulle kunna åka dit för doping för att den nosat på en behandlad häst.

Du tror inte det men veterinärerna i artikeln i ridsport har bevisat det genom att testa, så då spelar det inte så stor roll vad du tror.............. Det finns klara bevis på det genom tester tyvärr..

gylle skrev:
Du tror inte det men veterinärerna i artikeln i ridsport har bevisat det genom att testa, så då spelar det inte så stor roll vad du tror.............. Det finns klara bevis på det genom tester tyvärr..

Dom testerna skulle jag gärna vilja se! Var finns dom?

I det aktuella fallet var det så (om jag minns rätt...) att hästägaren hade tävlingshästar och andra i samma stall. En av de andra behandlades med Finadyne och eftersom ägaren använde sig av en fodervagn vid utfodring skulle det kunna ha kommit rester av medlet från den behandlade hästens foderspann till tävlingshästens. Tydligen räckte det att man sköljde ur spannarna med samma vatten...

Inte alls otänkbart att det kan vara så. Om en häst kan testas positiv efter att ha ätit en franskbrödbulle med vallmofrön på, så.....

Immer

Senast ändrad:

På tal om att bli "drogad" med vallmo från bröd så vet jag i allafall att det stämmer på människor.
För jag har en bekant som i "sin dumma ungdom" hållit på med droger, och både hon och andra hon kände har åkt dit på "kisseprovet" när de ätit bröd med vallmo på.

kopparberg skrev:
På tal om att bli "drogad" med vallmo från bröd så vet jag i allafall att det stämmer på människor.
För jag har en bekant som i "sin dumma ungdom" hållit på med droger, och både hon och andra hon kände har åkt dit på "kisseprovet" när de ätit bröd med vallmo på.

Jo, men även i dessa fall måste man ju ha äta en viss mängd av någon otillåten substans för att det ska ge utslag. Man kollar väl antingen på blod eller urin och då kan det knappast räcka med att hästen nosat på en annan häst.

Jag tror folk är ganska duktiga på att skylla ifrån sig om deras häst åkt fast för doping.

Man tar framför allt urin prov, om hästen inte kissat inom en viss tid så tar man blod som inte är lika utslagsgivande.
Det krävs otroligt små mängder av en substans för att det ska synas i ett test!
Vi på galoppen är fruktansvärt noga med hur vi hanterar mediciner och dyligt. Jag har en speciell hink som mina får mediciner i och när den inte används så står den inlåst för att inga misstag ska ske! Så nog räcker det med att två hästar är lite kärvänliga för att ett test ska ge utslag om man har otur.
Ni tänker väl på att även choklad är doping...................

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 809
Senast: Lavinia
·
Skola & Jobb Någon som är mer insatt än vad jag är nu för tiden? Om det är ok för PA att jobba dygn, och om det får fortsätta vara ok? Jag har i...
2
Svar
28
· Visningar
3 280
Senast: malumbub
·
Hästhantering Hej! Jag känner att jag måste få bolla lite med folk som har mer vana av sånna här typer av hästar än mig. I ungefär ett år nu har jag...
Svar
6
· Visningar
1 223
Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
50
· Visningar
6 777

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Årets matbluff
  • *Ulvlek* Ronja Rövardotter
  • Vad läser du just nu?

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat