Angående Brunst!

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare TinkyFortuna
  • Startdatum Startdatum
T

TinkyFortuna

När brunstar ston? Är det något som de "bara" gör när de träffar en hingst?

Är sugen på att betäcka mitt tinkersto nu till sommaren, men har aldrig betäckt någon häst tidigare. Kanske väntar tills nästa sommar. Hon är nu fem år.

Någon som vet någon lämplig rastypad tinkerhingst?

Sv: Angående Brunst!

Dom brunstar med ca: 20dygns mellan rum. Så om hon börjar brunsta idag, så om 20dygn börjar hon igen.
Mitt sto har brunstat flera ggr i år redan.

Vad menar du med, Är det något som de "bara" gör när de träffar en hingst?

Kan tyvär inget om Tinkerhingstar, men lycka till.

Okej, hur vet man när de brunstar då?
Min tjej går bara med andra ston påverkar detta?

Jag märker det på mitt ena sto genom att hon är på väldigt dåligt humör strax innan brunsten. Sen när hon väl är brunstig går hon ofta omkring med lyft svans. När hon är mitt inne i brunsten kan man se att hon går omkring och liksom "blinkar" med vulvan och hon är väldigt fuktig där då. Man ska även kunna se på slemhinnorna, de ändrar färg lite, men jag ser inte så mycket skillnad på mina två ston.

Tror nog du bör vänta med att ta föl tills du är mer påläst. Man kan se brunst på stona när de pisskvätter i tid o otid. men det syns inte på alla ston

Jag hade verkligen inte tänkt ta föl på henne ännu. Hoppas ni inte missförstod detta. Är mer nyfiken på hur det går till etc. Detta är knappast någon man får lära sig på ridskolorna...

Är eventuellt sugen på att ta något föl i framtiden, men i så fall skall jag vara helt säker på vad jag gör :)

www.svenskatinker.se och kolla under avel, hingst, se Chewejo, dennes ägare bor inte långt ifrån och han är godkänd och äg kan svara på div funderingar är jag säker på.:)

Liknande trådar

Avel Hej! Jag ska betäcka mitt quarter sto i år och vill betäcka med en quarter. Jag har sen tidigare bara koll på swb hästar och där tycker...
Svar
1
· Visningar
527
Senast: Nikan
·
Avel Hej! Jag har ett 7 år gammalt sto, aldrig tidigare varit dräktig. Hon betäcktes förra sommaren (14 juli) men konstaterades senare på...
Svar
8
· Visningar
1 278
Senast: Alexandra_W
·
Avel Jag vill betäcka mitt fullblodssto. Hon är 6 år. Jag vill att avkomman ska användas som hobbyhäst ej tävla. Jag har försökt leta men...
Svar
14
· Visningar
1 636
Senast: Mabuse
·
Hästvård Det här är tredje sommaren som hästen får ont i ländryggsslutet, på vänster sida. Vi har inte rett ut det tidigare men nu är det...
2
Svar
34
· Visningar
1 800
Senast: Corax
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Hundrelation
  • Valp 2025