angående bett?????

zazza girl

Trådstartare
hur ska jag börja ... :)
köpte ett halvblod i juli föra året som hade blivit fel riden och bara gick med huvudet högt och ville inte alls söka sig neråt , så började rida med gramman och gjorde de ett bra ...

så för ca två veckor sen så la jag av med grammanen helt och hållet och kan nu arbeta henne i form utan den , men det är redigt jobbigt ... hon är tung som tusan . och jag är mera svettig än vad hästen är efter ett ridpass ....
eftersom jag få hålla henne som tusan och släpper jag så springer hon iväg ...

så till frågan nu då , rider på vanligt smalt bett nu och ute i skogen rider jag med pelhambett och där gå hon mycket bättre , kan jag byta och rida med de i markarbetet med , eller tycker ni det är för skarpt .... vill ju hälst rida med vanligt bett och kunna få henne i form utan att jag håller på att dö av matthet ...

så kan jag rida med pelham ett tag och se om hon gå bättre sen på vanligt eller ..

tacksam för hjälp och råd....

Sv: angående bett?????

I slut änden så är det ju ändå ryttarens hand som avgör hur skarpt bettet blir. Jag tycker du kan pröva och byta bett ett tag. hästen kanske trivs bättre med pelham ;)

Vad har din instruktör för förslag, på övningar och eventuellt ny betsling? Vi som inte har sett er "in action" och ser hur ni inverkar på varann, har lite svårt att ge dig de bästa råden. Utan det bästa är, att ta såna frågor med sin instruktör i första hand.

Mvh

IngelaH

tack....

just nu rider jag inte för någon , eftersom jag ville kunna rida henne utan grammanen först , så vi håller på att leta efter en bra tränare nu ...

jo det är ju lite svårt när ni inte se hur jag rider och hur hästen går .... ska se om jag kan fixa en film nu i veckan ....

men när jag rider med pelham så gå hon mycket bättre och jag behöver inte hålla henne lika mycket , kedjan på bettet är inte spänt alls .. hade det spänt innan och då blev hon galen ...

Egentligen spelar det ingen större roll vilket bett man har så länge man är mjuk i handen och hästen gillar bettet.

Det är bra att variera mellan ett par-tre olika bett för att undvika skador i munnen. Rid några dagar på varje.

Problemet att hästen är tung och springer iväg för dig tror jag inte handlar om bettet. Gå tillbaka till grunderna, tillbaka till skrittjobbet, till en nivå där du kan hantera henne och hon kan bära sig själv bättre. Det är inte meningen att man ska behöva hålla som en blådåre för att hästen inte ska rusa iväg - då har man lagt ribban för högt, hästen orkar inte och/eller ryttaren klarar inte av att rida hästen i det tempot.

men när jag rider med pelham så gå hon mycket bättre och jag behöver inte hålla henne lika mycket , kedjan på bettet är inte spänt alls .. hade det spänt innan och då blev hon galen ...

Men kedjan är den som reglerar hävstången... Med löst spänd kedja finns det risk att tygeltagen blir för skarpa och hästen bara kröker in huvudet.

oki...

jo jag varigera ridningen väldigt mycket , hon klättra och longeras och skogsridning och allt typ... för att bygga upp alla musklerna rätt ..
men hon ha alltid varit tung och lika tung sen jag köpte henne . kan det inte ha med att hon är så lång i kroppen , krävs ju mycket av henne för att få med bakbenen rätt ....

men när hon väl gå i form så gå hon ju rätt och arbeta på kanon .. men jag få sitta och kramphålla henne för att få henne där nere i formen , svårt att förklara , men släpper jag så gå hon upp med huvudet med en gång eller fuskar ....

Det är jättebra med varierad träning!
Att hästen är lång i typen och kanske har bakbenen placerade bakom sig har förstås väldigt stor betydelse på hur lätt/svårt det är att samla den. De hästarna tar också mkt längre tid att bygga upp bra muskler på, framförallt ryggmuskler.

Form kan diskuteras hur länge som helst. Men jag tycker inte det är en riktig form om man måste hålla i så hårt. Förmodligen har man då bara en hopknögglad häst som kröker på nacken och fortfarande går på bogarna. Jag påstår inte att din häst gör det, jag har ju aldrig sett den på bild/video/verklighet. Men det är bara en tanke.
Som sagt är det svårt att få ihop (fram-)tunga hästar men man ska inte bära hästen med all vikt i handen! Den ska bära sig själv och man ska framförallt samla för sitsen, inte handen.

Formen sitter inte i nacken och handen. Om du måste kramphålla i hästen, så jobbar den inte rätt oavsett vilket bett du använder.

Hästen ska tvärtom bli lätt, som ett hårstrå, den ska "hålla dig mjukt, mjukt i handen" och växa inunder dig, så du nästan lyfts ur sadeln när den jobbar rätt.

Åter igen, tror jag att du får försöka hitta en instruktör eller hästkompis som kan stå på marken och "hojta" åt dig ibland. Det gör jättenytta. Jag brukar ta med mig kompisar vid ridning så fort jag kommer åt, för att få tips och idéer. Just nu, är det en kompis som fick ta bort sin häst för en tid sen, som faktiskt får rida min häst då och då. Det är jättenyttigt att se sin egen häst under annan ryttare, även om det kliar i ridfingrarna.

Mvh

IngelaH

Senast ändrad:

oki..

ha stallägaren som bruka kolla mig vid ridningen och hjälpa mig lite , hon är duktig :)

hästen i säg märker man när hon gå rätt , för man känner redigt hur stegen och allt ändra sig , som sagt man flyger nästan ur sadlen ...

men ska testa och rida med pelhamet ett tag och se , eftersom jag inte är så stark i händerna heller så kan det ju vara att jag inte orka hålla henne så mycket som behövs igentligen ,( ha rematism )...

Det är inte helt enkelt att rida med graman utan att orsaka nya fel, och det verkar som att du har hamnat i den sitsen.

Att sätta på ett skarpare bett ett tag kan vara bra om du själv är svag (läste att du har reumatism). Sedan som någon skrev att du börjar med skritten och befäster den innan du fortsätter med trav och galopp. Halvhalter och tempoväxlingar är guld värda, och så klart ska du vara så lätt i handen som det bara går. Hästen behöver själv hitta sin form - du ska bara visa vägen. Och tänk på att det tar tid.

Lycka till!

;) Krocket

Jag hade kunnat skriva det här inlägget själv:crazy: Har nämligen en häst som är precis likadan.
Hon är dock 20 år och jag har tvingats inse att jag inte kan förändra henne helt och hållet. Hon har lugnat sig massor genom aktivering, variation i arbetet och säkert ålder också. Men det hon har med sig har hon med sig.

Har provat Pelham, Hackamore, varit hos tandläkare och rider regelbundet för tränare i både dressyr och hoppning. Pelham har funkat ett tag sen vägrar hon att ta det i munnen. Hackamore tycker jag är svårt. Hon har inga problem med tänderna och mina tränare säger att jag gott kan använda gramanen.
Jag rider nu med graman för att hon automatiskt slappnar av så fort den är på, och min ridning är mer avslappnad. Allt eftersom jag rider kan jag länga ut gramanen så att den större delen av passet inte har ngn verkan. Hon har börjat muskla sig och är nöjd och tillfreds när jag rider.

Jag har inte gett upp utan hoppas och tror att jag ska kunna rida ett dressyrprogram någon gång, men jag gör varken mig eller hästen en tjänst genom att fajtas med henne 45 min varje dag innan jag kan komma till ridning.

Jag har också backat tillbaka till skritten och hon kan gå kanon där, men sen orkar jag inte hålla de andra gångarterna. Hon är ruskigt stark och har hur mycket energi som helst. Ett skrittpass är mao som en fis i rymden...:p

Låter som om hästen inte går i from. Hon orkar inte bära sig helt enkelt. Jobba på att stärka henne. Tömkör. Rid ut i skogen mm.

En häst som är tung i hande går ej i from (eftersom i form menas med att den dels håller sin egen balans) och arbetar rätt. Vilket hon omäjligt gör nu.

Håller fullständigt med. Såg inte att TS skrev att hon blev tung i handen innan, men min är likadan även där. Tar ej stöd utan hänger i handen och faller på bogarna eftersom hon inte orkar bära sig.

Jag tycker att du kan köra på med graman ett tag till.

tack....

ja det ta ju ett bra tag att få en häst i form och orka bära sig i den med ... och eftersom hon ha blivit felriden innan så ta det längre tid , hon har underhals som ha försvunnit massa nu poå dessa månaderna ... och hon ha blivit lättare att arbeta och rida i huvudtaget , eftersom hon orka mera nu .... men det är ingen häst som heller sitter och bara åker på, hon är stor , ca 172 i manken och lång , hon ta täcken i storlek 165 ....

men ska rida ett tag nu på pelhamet och se om det gå bättre på banan med de .. hon gå ju bra i skogen på det och få henne i form och arbeta bra då ....
man känner jätte lätt när hon gå rätt ... som jag skrev innan ,bli en helt annan häst att rida när hon gå rätt .. så är väldig lätt att märka när hon fuska och inte gör det ...
men hon är även tung när hon gå rätt ..

Jag sa aldrig att det skulle bli lätt;), bara att gramanen kan göra det lättare för dig att fokusera på resten av din kropp för att få hästen att arbeta.

Lycka till och ta hjälp av tränare om du kan. :laugh:

De få gånger jag har slängt på gramanen har jag fått precis det du har nu en jättetung häst som paddlar fram med all tyngd på frambenen och som lägger sig i handen. Lär dig rida hästen till en korrekt from i stället för att tvinga fram den med div. redskap.

Sen förstår jag verkligen inte varför man själv ska lära sig rida hästen i form och sen skaffa tränare. Det är helt obegripligt för mig, meningen med en tränare är ju att denne ska hjälpa till på vägen inte när det är "klart" eller hur man ska säga.

Släng gramanen och lär dig rida med hjälp av tränare istället!

rider inte med gramman alls längre , och få som jag ha skrivit ner henne i form ...

ska börja rida för tränare snart , när jag ha hittat en som är duktig inom dressyr ....
ha inte velat rida för tränare innan , eftersom hon inte ha haft orken och inte varit igång för träning innan , nu är hon det ... :)
stallägaren ha även hjälp mig och även ridit henne när jag ha tyckt hon ha varit konstig ....
och hon är duktig , driver inridningstall...

Det har inte så mycket med bettet att göra utan hur du lärt hästen att lyda/följa bettet. Om du lärt henne att ta stöd i gramanen så får du börja träna bort det och lära henne att bära sig själv.

Liknande trådar

Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
15 344
Senast: Juli0a
·
Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 310
Senast: Freazer
·
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 083
Senast: Lavinia
·
Skola & Jobb Dramatisk rubrik men det är så det känns :cry: Är inne i en djup kris och det känns som att jag håller på att förlora fotfästet. Jag...
Svar
3
· Visningar
1 244

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka