Angående: "Att dröja med barnafödande"

No1

Trådstartare
Söndagens morgonprogram på kanal 4 (Tilde De Paula) fokuserade på problematiken med kvinnors stigande åldrar gällande barnskaffning.

Lite siffror:

Ålder: Antal gravida: Varav missfall:
30år 75% 9%
35år 66% 20%
40år 44% 50%
 
Sv: Angående: "Att dröja med barnafödande"

Men, det är väl ingen nyhet att antalet missfall ökar med kvinnans ålder? Likaså antalet missbildade foster.

Nu hörde jag inte programmet, men vilka kriterier hade de för "missfall"? Gällde det alla, från tidigaste veckorna och framåt eller från någon speciell vecka? Typ lite senare missfall? *nyfiken*
 
Sv: Angående: "Att dröja med barnafödande"

Men, det är väl ingen nyhet att antalet missfall ökar med kvinnans ålder? Likaså antalet missbildade foster.

Även om det inte är nån nyhet kanske det är bra att fokusera på det, alla är kanske inte medvetna om att det är så. Medelåldern på kvinnor som är förstföderskor stiger ju hela tiden. Från 24 år (23,83 om man vill vara exakt) 1974 till 29 år 2006. Då är riskerna ändå bra att uppmärksamma tror jag.
 
Sv: Angående: "Att dröja med barnafödande"

Själva sakfrågan är ingen nyhet men att få siffror att relatera till gör att många kanske får perspektiv?

För min del tycker jag att det var intressant att se hur chanserna förändras makabert på bara några år.

Kriterierna för missfall var "kända missfall" dvs där man vetat om graviditeten och att den avbröts pga missfall, inte några tidsbegränsningar.
 
Sv: Angående: "Att dröja med barnafödande"

Även om det inte är nån nyhet kanske det är bra att fokusera på det, alla är kanske inte medvetna om att det är så. Medelåldern på kvinnor som är förstföderskor stiger ju hela tiden. Från 24 år (23,83 om man vill vara exakt) 1974 till 29 år 2006. Då är riskerna ändå bra att uppmärksamma tror jag.

Läkaren som deltog arbetade med IVF och påpekade att allt fler behöver hjälp på konstgjord väg och satte = till faktumet att kvinnor väntar med barnafödande.

Han påtalade att många kvinnor väntar så länge att de inte kan få barn (där IVF inte hjälper) och att det är en stor tragik där kvinnorna känner sig lurade och inte tillräckligt upplysta.

Citat:
"Äggen åldras, hur ung du än ser ut och känner dig".
 
Sv: Angående: "Att dröja med barnafödande"

Trenden verkar ha vänt, allt yngre kvinnor väljer att skaffa barn "nu för tiden" :)
 
Sv: Angående: "Att dröja med barnafödande"

Men samtidigt.
Det går ofta alldeles jättebra också.

Inte_Ung, mamma vid 30, 34 och 40.
 
Sv: Angående: "Att dröja med barnafödande"

När jag födde barn vid 21, sa min barnmorska på Danderyds bb när hon kollade mej efteråt " Nej men det här ser ju jättefint ut, du behöver inte sys alls ju, till skillnad från alla torra gamla nuckor som kommer in hit vid 35, dom får man sy hela vägen":rofl:
Kvinnokroppen är bäst lämpad för barnafödande mellan 19-25, det är en fysisk sanning!
 
Sv: Angående: "Att dröja med barnafödande"

När jag födde barn vid 21, sa min barnmorska på Danderyds bb när hon kollade mej efteråt " Nej men det här ser ju jättefint ut, du behöver inte sys alls ju, till skillnad från alla torra gamla nuckor som kommer in hit vid 35, dom får man sy hela vägen":rofl:
Kvinnokroppen är bäst lämpad för barnafödande mellan 19-25, det är en fysisk sanning!

Kroppen ja. Men knoppen är däremot långtifrån lämpad för barnafödande på många mellan 19-25.:smirk:
 
Sv: Angående: "Att dröja med barnafödande"

" Nej men det här ser ju jättefint ut, du behöver inte sys alls ju, till skillnad från alla torra gamla nuckor som kommer in hit vid 35, dom får man sy hela vägen":rofl:

Usch!! Om det stämmer det du säger så tycker jag att den barnmorskan ska byta jobb :mad: Fy va fult att säga så.
 
Sv: Angående: "Att dröja med barnafödande"

När jag födde barn vid 21, sa min barnmorska på Danderyds bb när hon kollade mej efteråt " Nej men det här ser ju jättefint ut, du behöver inte sys alls ju, till skillnad från alla torra gamla nuckor som kommer in hit vid 35, dom får man sy hela vägen":rofl:
Kvinnokroppen är bäst lämpad för barnafödande mellan 19-25, det är en fysisk sanning!

Ännu ett skäl till snitt då:angel:
 
Sv: Angående: "Att dröja med barnafödande"

Ännu ett skäl till snitt då:angel:

Känner verkligen samma sak:( fy vilken skröpplig BM, tror iofs inte att det är sant....

Hellre 30 och snitt än 21 o nästan tonårsmamma.
 
Sv: Angående: "Att dröja med barnafödande"

Hola,

Samtidigt förstår jag att man vill dröja litet. Det är bra om det finns litet ordnade förhålllanden. En pappa och ett jobb, gärna oxå ett eget boende.

Får väl se det som tur då att det gick bra för mig. 28 resp 39.

Fick sy en del med första (en smula stökig förlossning), inte ett stygn med andra. Så "gamla" behöver inte alltid sy...

mvh Eva
 
Sv: Angående: "Att dröja med barnafödande"

Men samtidigt.
Det går ofta alldeles jättebra också.

Inte_Ung, mamma vid 30, 34 och 40.

Jepp! Jag kan på rak arm räkna upp fem kompisar som fått barn det senaste året, alla i åldern 38-40! Plus jag själv då. Av dom är det en som har behövt "hjälp på traven" (inseminering). Så ibland tror jag att statistiken inte stämmer...? Eller så är folk ovanligt fertila högt upp i åldrarna här :D .
 
Sv: Angående: "Att dröja med barnafödande"

till skillnad från alla torra gamla nuckor som kommer in hit vid 35, dom får man sy hela vägen":rofl:
Kvinnokroppen är bäst lämpad för barnafödande mellan 19-25, det är en fysisk sanning!

En barnmorska som kallar kvinnor för "torra gamla nuckor" skulle jag vilja slå på näsan.

Jag födde mitt andra barn vid 33 års ålder och behövde två stygn totalt. Men jag kanske inte är en torr gammal nucka då. Kanske har det lite att göra med hur vältränad och frisk man är?

Faktiskt känner jag mig inte ens som en torr gammal nucka nu.

Cilla
snart 45
 
Sv: Angående: "Att dröja med barnafödande"

Du kanske är en blöt gammal nucka? Neeej, fyy vad snuskig jag är, förlåt! :o
 
Sv: Angående: "Att dröja med barnafödande"

Känner verkligen samma sak:( fy vilken skröpplig BM, tror iofs inte att det är sant....

Hellre 30 och snitt än 21 o nästan tonårsmamma.

Måste man välja? Jag var 20 och snittades...och ja, jag är en stolt "ung" mamma till min 2,5 åring :D

Flertalet av alla bm var glada att jag inte led av mitt snitt utan gick upp ur sängen så fort jag fick (dagen efter, fick inte gå upp samma dag för bm). Dom sade det att snitt oftast läker fortare på unga tjejer men att det är ifrån fall till fall. Tror knappast att dom sade det bara för att göra mig glad eftersom dom sade flera ggr om dagen oavsett vart jag än befann mig. Fast sen å andra sidan så började några nyblivna mammorna klaga på att jag hade eget rum (eget rum ges till alla snittmammor på KSS Skövde) när jag ändå var uppe och gick hela tiden. Jag var den enda unga tjejen som sov där, resten var runt 30 +.
 
Sv: Angående: "Att dröja med barnafödande"

:bow:

Det krävs mer av föräldrar i dagens samhälle än det gjorde under stenåldern. Då klarade man säkert av att vara mamma oavsett om man var 15 eller 30. Men nu är att bli förälder så mycket mer än att bara skaffa mat, vatten och hålla barnet varmt.

Och precis som någon annan skrev här. I de flesta fall går det faktiskt hur bra som helst. (Jag föddes då min mamma var 40, helt utan komplikationer)
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp