Angående Arnikaliniment?

N

Nickan

Hur gör ni när ni linimentar era hästars ryggar osv?

Tror det stog ngt m att det skulle spädas ut? Gör ni det? Och lägger ni täcke på efteråt?

Har inte fralskan framför mig men läste just andra tråden om liniment och de flesta använder ju den...

Vad ger bäst resultat ? Med eller utan lindor?

Min häst har lätt för att bli spänd i rygg och rumpa efter hårdare träningspass...självklart står man ju i stall utan täckesservice så :smirk: jag måste ju dra på utetäcket på källen innan jag åker från stallet....

Sv: Angående Arnikaliniment?

jag linimentar rygg och bakdel på min häst med outspädd arnika ungefär varannan dag och lägger alltid på täcke efteråt. Funkar jättebra tycker jag. Fick tipset av min massör att linimenta ofta och det gör att han inte blir lika stel.

Jag kör med ospädd Arnikatinktur (inte gel, alltså), och gnider in ordentligt med en svamp över rygg och bakdel. Täckar efteråt ibland.

Man behöver bara späda om man ska lägga om benen, och det står på flaskan hur mycket.

Alltså nu vet jag inte vad det linimentet heter som jag har,
en stor dunk som heter liniment schampoo,
där tar man en kapsyl o 1liter vatten.
Använder när hästen har blivit mycket svettig på kroppen o tar då på alla fyra benen oxå.
Bästa med denna är att du behöver inte skölja av efteråt som det står på andra liniment schampoo. Köpt hos Börjes.

bruker ospädd arnica (enten gel eller vanlig) på mitt sto sin rygg og bakdel og lite her og der :smirk: efter ridning når hun er i trening. Masserer godt inn og har på täcke etterpå om det er i täckes sesongen.
fungerer veldig bra!

I vanliga fall så masserar jag bara in Arnika. som jag använder, där det behövs.
Men vill jag få det att ta det där lilla extra, kanske då framför allt på ryggen, så lägger jag en soppsäck mellan täcket och ryggen då blir det extra värme. Brukar ha det ca 1 timme.

Jg köpte en liten flaska på apoteket och spädde 10 ggr. Hörde att sån arnica skulle va bättre än typ gel. Fast jag vet inte har inte provat nåt annat så det är inga påhopp här!
Jag fick "order" om att späda till att börja med eftersom pållen inte var van vid sånt.

Liknande trådar

Hästmänniskan Vet inte riktigt vilket prefix som passar, så det får bli övrigt. Lång historia kort: Många händelser de senaste åren har krossat mitt...
2 3
Svar
49
· Visningar
12 690
Senast: Karminnie
·
Hästvård Varning för sjukt långt inlägg!! Håller på och ältar.. Har varit på återbesök hos vet idag och hästen är fortfarande halt. Jag...
Svar
19
· Visningar
5 338
N
Träning Jag fick hem mitt sto (16 år islandshäst) den 17 februari i år. Hon är en väldig sur häst, lägger öronen bakåt åt de flesta hästar och...
2 3
Svar
49
· Visningar
4 018
Senast: Snyggve
·
Hästvård När jag skulle rida idag tyckte jag att hästen var lite mer orolig i stallet när jag skulle sadla och tränsa. När jag ledde ut honom och...
Svar
2
· Visningar
748
Senast: Lindon
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka