Angående årets hingstval...

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare clownen
  • Startdatum Startdatum
C

clownen

Även fast inte årets fölungar kommit och inga hingstvisingar har ägt rum så funderar jag på om det är fler än jag som börjar bli på det klara med vilka hingstar ni ska betäcka med ?

Sälv så funderar jag på följande kombinationer:

Florence e. Falkland - Zeus får i år sitt andra föl e. Silvano..
Går i år antagligen till Smashing Hit...

Corona e. Cortez - Zalmeco - Eastern Lad xx får i år sitt första föl e. Landor S...
Går i år antingen tillbaka till Landor S eller så testar vi Alcatraz på henne...

Latiffa af Tortuna e. Laurin - Lanskoy - Romano förbereds nu för treårstestet och går sedan efter avslutat test till Cortez

Vi får se hur länge den här avelsplanen håller ;)

Några fler som vågar sig på att lämna ut avelsplanerna och sedan se hur länge de håller :D

Hälsningar Helen

Sv: Angående årets hingstval...

Har visserligen inte halvblod som ska betäckas... I år är det för första gången ett lätt val för oss.

Almnäs Gazette e. Jolly Roger of Marshwood - Roy van Bunswaard väntar sitt 5:e föl.
Fixy van Bunswaard e. Oberon van Stal Volmoed - Highlander van Bunswaard väntar sitt 11:e föl!

Både betäcktes med Wessel van de Amstelhof förra året och kommer att betäckas med vår egna nygodkända hingst i år, Stjernens Epus. Tror att de kommer att passa bra, tror däremot inte att ungstoet jag har kommer passa Epus men jag har ett år på mig att klura ut vem som ska få äran istället ;)

Halvblodsstoet (Magini-Swift) kommer inte betäckas om i år, för hon fölar sent (midsommar) och behöver ha några brunsters krångelmarginal... :crazy: SÅ henne väntar jag med till tidigt nästa vår i stället.

Fullblodsstoet är jag sugen på att betäcka om egentligen, men det är nog tyvärr osannolikt att jag lyckas MBL:a in det hos maken... :p Möjligen åker jag till min kompis med henne och gör en welsh partbred, med sekt C-hingsten hon ska låna (Tyreos Storm Buster)... Eller kanske en annan kompis vill låna magen och göra sig själv en bussig ridhäst. Vi får se..

Shetlandsstoet Kringlan (e. Freddie) väntar sitt 6e föl (klar för höjning till A på de 5 första!) och ska betäckas om, fast med vad vet jag inte säkert, det beror på hur årets fölunge ser ut. Hon är dräktig med min egen Zeb nu och OM den blir bra så blir det en repris. Annars får jag börja klura lite, kanske nån hingst med nån kul färg?
Sen återstår återigen att se vad jag lyckas MBLförhandla in med maken. Jag skulle vilja betäcka treåriga Esska med Zeb, för den kombinationen tror jag är jättebra! Och sen skulle jag vilja göra ett nytt försök med 5-åriga Cocos (hon var dräktig förra vintern men tappade bort det nånstans på vägen). Cocos kan jag dock inte ta till Zeb för de har samma pappa, så henne är jag sugen på att köra till Röding - dels för färgens skull (skäck), dels för at tjag tror att de kan komplettera varandra bra och dels för att jag tror att linjeavel på Roy v Bunswaard (3+3 hos avkomman tror jag det blir) kan vara ganska okej..

Jag vet inte ens hur många av mina New forest-ston jag kommer att betäcka i år, har 6 möjliga i dagsläget.... :smirk:
Ett hett tips är att det blir Fredriksbergs Dizney RNF 98 på de flesta. :)
Skall visa en son till Dizney på avelsvärdering på Grevagården den 2 april, om han går igenom kanske det blir något sto som kommer att betäckas med honom....:angel:

Hlsn Helena

Hmm väntar i dagarna ett föl e: Pascal och om den ser ok ut så blir det nog honom i år igen.
Stoet är e: Leopard-Rockad. Andra jag funderar över är Lipton och även senaste tiden Majim G.
Hon är 21 år i år så jag vill inte åka för långt med henne.

Mer kluven är jag inför nästa års betäckning. Ska då betäcka påläggskalven som då är tre år (alt. när hon e fyra) som är e: Bugatti Hilltop-Jazz-Ciceron. Mkt gång och visar fina språng i löshoppning...

Har ett Falleur sto betäckt och färdigt med De la Gardie.
Ska även betäcka ett sto e Flamingo - Ceylon, hingstval ej klart men det blir någon De Niro son iallafall, (om pengarna räcker blir det han själv)

I april väntar min mammas o mitt fullblodssto en Briar-bebis. :banana: Är väldigt sugen att pröva Topaasch till nästa år. Känns lite osäkert med temperamentet dock. Visserligen är märren en filbunke till vardags (bara lite av en bortskämd diva :o), men man vet ju aldrig om det skulle slå igenom 'hetta' ändå.. Men hon skulle behöva hans resning o lite av de där frambenen skulle jag inte säga nej till!
Avvaktar o bestämma mig tills jag sett hur kommande fölis verkar i humöret.
Mamma skulle nog vilja pröva på Métall eller Don Romantic till nästa gång.
Själv skulle jag även kunna tänka mig Flemmingh-blod, kanske Twilight (ngn som sett/hört ngt om honom?).

Hera skrev:
Hmm väntar i dagarna ett föl e: Pascal och om den ser ok ut så blir det nog honom i år igen.
Stoet är e: Leopard-Rockad. Andra jag funderar över är Lipton och även senaste tiden Majim G.
Hon är 21 år i år så jag vill inte åka för långt med henne.

Roligt att du funderar på Majim G. tror det kan bli riktigt bra med ditt sto. Iallafall kommer du att få ett skitsnyggt föl :d

Jag skulle nog inte använt Topaasch till ett fullblodssto efter att ha sett hans temperament på nära håll nere i Flyinge i och för sig behövs det ju ett nätt sto då han själv inte precis hör till den ädla typen, snacka om massa..... Har nog aldrig skrattat så mkt som när Jörgen Larsson (som är liten och ursäkta av den tanigare typen) hoppade honom nere i Flyinge vi kan nog lugnt säga att Jörgen kände sig nog inte så stor på honom....(eller att han hade så mkt kontroll......).

Stanford-stoet (fam. 23) är nu på dag 310, dräktig med Quite-Easy. Funderar på att betäcka henne med Casir Ask eller Carson Ask. Vill ha en hopphingst som lämnar ädla avkommor. (Många verkar rekomendera Majim G, kanske han vore nåt?)

Har för mig att någon här på Buke har betäckt med Carson och det skulle vara intressant att veta hur avkommorna blir, men risken är väl stor att inga avkommor hinner komma innan jag betäcker stoet igen. (Har dock tänkt vänta 2 månader innan hon betäcks igen, för jag tycker det känns tidigt att få bäbis nu.)

Hade tagit Majim om han inte stått på naturligt, nu lutar det åt Rambo.

Olivia (Molstabergs Molnet-Molstabergs Action Man)som väntar sitt första föl (e Ekbäckens Savoy) kommer att betäckas om med honom ifall fölet ser bra ut.
Gamla Bella (DK import) som väntar sitt andra föl (e Ekbäckens Savoy) kommer att betäckas om med Bostorp Besk /Bells.
Cigridh (Carolinas Foxglove-Paddock Camargue) som väntar sitt andra föl (e Ekbäckens Savoy) ska betäckas med Bostorp Bells/Besk.Derwen Secret Arrival som gick tom i år ska återigen betäckas med Savoy då vi inte vill skicka iväg henne till annan hingsthållare.
Ida ska tävlas nästa år och kommer inte betäckas om efter årets föl.
Dolly Triumpf som får sitt 8e föl iår ska få vila även hon från föl och bara vara Taras ridponny ett år.

Mitt so e Ceylon - Columbus DH ska till Feliciano!

Det bestämdes redan förra året, men då var han ju i Belgien, så valet föll på en annan hingst, men tyvärr gick hon gall då :(

Betäckte med Bourbon förra året, men hon resorberade. Utav en massa olika anledningar blir det ingen betäckning i år. Blir det nästa år så blir det troligen Bourbon igen. Annars måste jag säga att nya Summertime, har fått upp ögonen på mig. Någon som vet mer om honom än det som står i nya hingstkatalogen?

Mmmm. Silvano är fin, såg honom igår på hinstvisningen på Vreta.

Väntar Carte dÓr unge undan mitt fullblod och det kanske blir en sådan till i år.

Han visades igår även han, vid hand och lös i manegen och han även han såg jättefin ut! När Nisse ramlade mitt framför fötterna på honom stannade han till och nosade lite på honom så han lungt kunde resa sig. Hälsade även på honom i stallet och han var lugn och trevlig.
Han delade även B-lastbilen med Acaico och de så så lugna och söta ut ihop!!

Har börjat fundera på nästa års betäckning redan.
Då är mitt sto 3 år.
Hon är Bourbon-Bernstein-Chagall.
Funderat på Silvano, men det hinner nog ändra sig.

Hoppas få se bild på ditt Silvanoföl, clownen!

Sen finns ju Jackaroo och "gnager" i bakhuvudet.
Vore kul att använda en fin svensk hingst.

Spännande är det.

Senast ändrad:

Bild ska jag försöka ordna om allt går som planerat...

Förra årets föl dog tyvärr efter en Rodococcinfekrion och en veckas intensivvård på Strömsholm :cry:. " Thats life for the breeder sometimes"... Bilder på förra årets Silvanounge, finns på hemsidan - Stilian af Tortuna...

I år så hoppas vi för övrigt på ett stoföl av samma kaliber som förra årets hingst...

Hälsningar Helen

Tittade på korten, verkligen fin.
Ska hålla utkik efter nästa!

Gillade även Luckylight avkomman :love:

Har ännu inte bestämt mig för om jag ska betäcka om till mig själv i år eller ev. låna ut stoet till en bekant, det beror på hur årets fölunge ser ut, om jag ska behålla eller sälja (är nu högdräktig med Looping 876 och har beräknad fölning om 2 veckor).

Stoet är e. Quite Easy - Parant - Indus - Chagall, stofam. f.2, Dina-linjen.

Betäcker jag själv så står valet mellan Orlando, Spender S, Elmshorn och Alcatraz...även Last Liberty och även Hip Hop finns med i tankarna. Vadå beslutsångest? ;) :crazy:
Samtliga av dessa hingstar kompletterar henne mycket bra även om de i sig är (väldigt) olika och det skulle bli spännande kombinationer med allihop - ska bara bestämma mig för hur mycket jag vågar 'chansa' - avel är ju trots allt ett stort lotteri och man måste våga chansa för att vinna...
Jaja, ännu finns det lite tid kvar för eftertanke tack och lov... :p

Aladdin skrev:
Har för mig att någon här på Buke har betäckt med Carson och det skulle vara intressant att veta hur avkommorna blir, men risken är väl stor att inga avkommor hinner komma innan jag betäcker stoet igen. (Har dock tänkt vänta 2 månader innan hon betäcks igen, för jag tycker det känns tidigt att få bäbis nu.)

Jag väntar en avkomma till Carson, men inte förräns till midsommar, så fölisen kanske inte hinner komma innan du skall betäcka... men du kan ju höra med Eklunda, de har nog egna Carsonföl som kommer...

Liknande trådar

C
Avel Vad är planerna med årets fölungar ? Ska ni sälja eller spara ? Hur tycker ni att verkar för dagen ? tempermant ? Gångarter ? Själva...
2 3
Svar
49
· Visningar
7 897
Senast: Alva
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka