ang. vävning

Sv: ang. vävning

Vävning smittar inte.
Har själv haft en vävare och vet/visste anledningen till hans vävning. Lättast att arbeta med det ,är ju när man vet orsaken och kan försöka undvika dessa situationer.
Min häst väver/vävde i stressade situationer, mat tider, mycket spring omkring hans box. Jag låter honom bl a vara ute mycket, kommer ut först och får sin mat först, kommer in när det är dax att natta, då är det lite folk i stallet mm mm. Han kommer nog alltid att väva, men med lite eftertänksamhet och planering går det iaf att minska.

Är det inte också en fråga om hur djupt etablerat "olaten" är?

Jag har inte själv råkat ut för problemet, kanske tack vare min syn på hästhållning.
Däremot har jag kommit i kontakt med det på olika sätt, och det enda jag säkert kunnat konstatera är, att beteendet upphört när man erbjudit annan miljö- dvs aktiv miljö. Så länge hästen haft annat att tänka på, undersöka eller jobba med, så har den varit "normal". När den så ställts in i sin box/spilta, så har den satt igång igen tämligen omedelbart.

Obs citatet runt "olaten". Jag anser nämligen inte att vävning etc är olater utan ett rop på hjälp! "Jag klarar inte det här!!"

LIA

vävning uppkommer då hästen känner stress, eller inte kan utföra sina naturliga behov. Tyvärr går det väldigt sällan att få bort beteendestörningar helt men det går alltid att lindra. Hade ett sto som vävde när jag köpte henne men till slut så vävde hon bara när hon blev riktigt rädd tex på nyår då hon hörde raketer. Så det går att få bort nästan helt. Låt hästen ha fri tillgång till grovfoder, låt den få gå ute mycket och med kompisar. Ta inte ut eller in hästen sist eller först låt den inte vara själv. Undvik allt som utlöser stress hos hästen. Vävning "smittar" inte.

Är det inte också en fråga om hur djupt etablerat "olaten" är?

Jag har inte själv råkat ut för problemet, kanske tack vare min syn på hästhållning.
Däremot har jag kommit i kontakt med det på olika sätt, och det enda jag säkert kunnat konstatera är, att beteendet upphört när man erbjudit annan miljö- dvs aktiv miljö. Så länge hästen haft annat att tänka på, undersöka eller jobba med, så har den varit "normal". När den så ställts in i sin box/spilta, så har den satt igång igen tämligen omedelbart.

Obs citatet runt "olaten". Jag anser nämligen inte att vävning etc är olater utan ett rop på hjälp! "Jag klarar inte det här!!"

LIA

Problemet är att när de väl börjat så blir det som knark för dem eftersom det frigörs ämnen i kroppen.

De jag träffat på har även vävt i hage/sommarbete etc

Jag har inte läst igenom hela tråden , men jag vet en som satte upp en stor spegel vid ena boxväggen och när hästen såg sig själv i den slutade den väva:idea: :bow: Jag vet inte om det funkar eller så, men det kanske kan vara värt ett försök iaf:)

Jag skulle inte sätta så mycket tilltro till vad som står i Hästfocus, mycket av den rappakalja som finns i hästvärlden sprids just via denna tidning. Därmed inte sagt att det är fel det dom skriver om boxvandring.

Tråkig inställning..:mad:

Var på en föreläsning ang beteéndestörningar med en utav våra ledande föreläsare/författare och forskare inom detta område,och det överensstämde med "Hästfocus" artikel.

Där sas det även att det INTE smittar.

har en häst i mitt stall som väver, till och från helt hysteriskt vävande. ägaren har provat det mesta med att få henne lugn..men hon är 17 och har hållt på i stort sett hela sitt liv så det verkar ganska lönlöst. men i alla fall, det jag ska komma till är att jag köpt en 2 åring som ska stå i boxen bredvid. är ju lite delade meningar om vävning "smittar" men borde jag vara orolig? funderar på om man ska sätta upp ett plank mellan hästarna, men det känns som väv hästen kan bli ännu oroligare då. men jag vill ju inte att det slutar med att även min häst väver....

Fick hit en hyperstressad häst som gått på travet.
Han blev bra såsmåningom, även om det tog minst ett år med återfall då och då.
Han åkte ut på lösdrift, med möjlighet att gå in på stall om han så önskade.
Han sattes i en liten grupp kolugna hästar.
Fri tillgång på grovfoder. Vanligt hö och halm.
Protexin. Han hade magsår.
Försumbart med kraftfoder.
Regelbunden massage.
Lugnande örter.
Lugna turer i skogen mycket skritt på lång tygel. Inga större krav.
Ja, till slut var han nästan som en vanlig häst.
Med betoning på nästan.
En sån överstressning som han led av, tar nog flera år att komma tillrätta med.

tack tack för alla svar. det verkar alltså inte vara nån fara att ställa min lilla bebis bredvid "vävaren"? har pratat lite med ägaren och vi ska försöka ordna så hennes o min bebis kan gå lite mer tid i hagen...så kanske den blir lite bättre.

Liknande trådar

Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
15 122
Senast: Juli0a
·
Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
12
· Visningar
1 299
Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 106
Senast: Freazer
·
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
2 663
Senast: Lavinia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Senast tagna bilden XV
  • Storlek på rastgårdar?