ang. vävning

R

rare

har en häst i mitt stall som väver, till och från helt hysteriskt vävande. ägaren har provat det mesta med att få henne lugn..men hon är 17 och har hållt på i stort sett hela sitt liv så det verkar ganska lönlöst. men i alla fall, det jag ska komma till är att jag köpt en 2 åring som ska stå i boxen bredvid. är ju lite delade meningar om vävning "smittar" men borde jag vara orolig? funderar på om man ska sätta upp ett plank mellan hästarna, men det känns som väv hästen kan bli ännu oroligare då. men jag vill ju inte att det slutar med att även min häst väver....

Sv: ang. vävning

I nya nummret av Hästfocus så är det en artikel om vävnig och krubbitning mm. Artikeln fortsätter i nästa nummer oxå. Där står det hur ovanorna uppkommer och att det inte "smittar".

Det är inte smittsamt!

En häst väver pga stress och frustration. Den hästen kanske inte alls trivs med att stå instängd i boxen, hästar har ju lite klaustrofobiska tendenser.
Det bästa botemedlet för vävande hästar är att erbjuda dem en stressfri miljö med social närvaro: alltså att gå ute i hagar (där de ser vad som händer runtomkring dem) har möjlighet att röra på sig, samt har stödet av en social grupp (alltså en flock) i samma hage.

Tror inte att din lille ettåring skulle börja väva bara för att grannhästen gör det. I stall där fler än en häst står och väver är det nästan alltid stallmiljön som hästarna inte trivs med och som måste åtgärdas.

Hade hand om ett sto som vävde ganska mycket i boxen. Hennes vävande fick vi begränsat otroligt mycket när hon fick gå ute på nätterna. Hon fick sin frukost i hagen, kom in i boxen när hon ätit upp, hade hö inne i boxen så hon hade något att göra, innan lunch var hon motionerad och sen fick hon sin lunch i boxen innan hon åkte ut i hagen igen. I hagen kunde hon slappna av helt och hållet och låg gärna och sov där! Sällan låg hon och sov i boxen även om det hände. Aldrig att hon stog vid grinden i hagen och vävde, det var hennes trygga plats och hon ville alltid gå ut i hagen efter lunchen!
Nu var detta en extremt orolig dam med massor av nerver och jag var den enda hon litade på. Snäll mot människor men lite elak mot andra hästar...gick hon inte ensam i hagen så gick hon med en lugn gammal valack som flyttade sig för henne. Hon hade alltid hästar i hagarna brevid sig men hon brydde sig inte om dom var där eller inte.

Jag skulle inte sätta så mycket tilltro till vad som står i Hästfocus, mycket av den rappakalja som finns i hästvärlden sprids just via denna tidning. Därmed inte sagt att det är fel det dom skriver om boxvandring.

Ut med hästen, att vara inne ska tillhöra ovanligheterna.
Bryt mönsret, byt box och se till att hästen trivs det lilla den står inne.
Kanske lösdrift är ett bra alternativ?
Det sliter väldigt på hästar som väver.

MVH Li

Jag skulle inte sätta så mycket tilltro till vad som står i Hästfocus, mycket av den rappakalja som finns i hästvärlden sprids just via denna tidning.
Japp, och resterande sprids via Ridsport.
Vad man väljer att basera sitt informationsintag på är som baken.
Det viktiga är hur (och om! :eek: ) man bearbetar den information man får.
Talibaner finns av alla slag.

Det som skrevs i artikelserien om olater är baserat på fakta, tror de till och med anger sina källor till vetenskapliga undersökningar gjorda inom detta. Personligen tycker jag att det är så man presenterar en artikel, oavsett i vilken tidning den hamnar i.

Instämmer till fullo.

När ska hästvärlden inse att hästar inte är gjorda att stå inne 23/365?
Hur kan någon bli förvånad över att hästar reagerar med vävning etc och hur kan man kalla det "olater"?

LIA

Kan känna det samma faktiskt. Det finns ju en tråd uppe här om hur det var skrivet i Hästfocus om "Djurplågeri med bett och skor". Känns ju väldigt seriöst. :angel:

Kicki :)

En vän till mig hade en hingst som blev vävare, när det fanns brunstiga ston så blev det bara för mycket för honom stressmässigt och han utvecklade vävningen. Han vävde inne och i hagen som en tokig ibland. Fick mycket motion och långa dagar i hagen men det hjälpte inte.

Vävningen utfördes på samma ställe både i boxen och i hagen. Han brukade få skifta hage i bland och blev då väldigt stressad innan han hade hittat den optimala platsen att väva på. Vid försök att blockera platserna i hagen på olika vis uppstod stress och han försökte trots t.ex. ett badkar ivägen väva på "sin plats" även om knäna slog i så det var bara att ta bort.

När han blev kastrerad så minskade vävningen men han ville alltid uppsöka sina vävningsplatser med jämna mellanrum och vigge vagga en stund. När hon efter ett par år köpte ett eget hus med stall så suddades vävningen ut ganska bums när det blev ny miljö och han kom ifrån den invanda känslan av måsten inför vissa platser.

Kicki :)

Det är inte smittsamt!

En häst väver pga stress och frustration. Den hästen kanske inte alls trivs med att stå instängd i boxen, hästar har ju lite klaustrofobiska tendenser.
Det bästa botemedlet för vävande hästar är att erbjuda dem en stressfri miljö med social närvaro: alltså att gå ute i hagar (där de ser vad som händer runtomkring dem) har möjlighet att röra på sig, samt har stödet av en social grupp (alltså en flock) i samma hage.

Tror inte att din lille ettåring skulle börja väva bara för att grannhästen gör det. I stall där fler än en häst står och väver är det nästan alltid stallmiljön som hästarna inte trivs med och som måste åtgärdas.

Tyvärr är det näst intill omöjligt att få bort beteendestörningar när de väl ha dem.

Lösdrift brukar inte hjälpa utan de hittar stället att väva eller krubba på eftersom det ger dem en "kick" av det

Det gäller väl en unghäst som inte skaffat sig "olaterna"?

Hur många vävare etc finns bland hästar som aldrig varit instängda (dvs haft någorlunda "hästriktigt" liv)?

LIA

Det gäller väl en unghäst som inte skaffat sig "olaterna"?

Hur många vävare etc finns bland hästar som aldrig varit instängda (dvs haft någorlunda "hästriktigt" liv)?

LIA

Jag svarade på detta ;)

Och tyvärr är det så att det inte går att bota fullt ut

Tyvärr är det näst intill omöjligt att få bort beteendestörningar när de väl ha dem.

Lösdrift brukar inte hjälpa utan de hittar stället att väva eller krubba på eftersom det ger dem en "kick" av det

Som du säger, att få bort t.ex. vävning helt när det väl dykt upp är svårt, MEN det går att få hästen olatsfri under dess normala levnadsmiljö, om man ser till att hästen verkligen inte utsätts för frustration eller stress, vare sig av människor, andra hästar eller andra faktorer den reagerar på.

Möjligen är fullbloden svårare men jag har inte råkat på ett enda med olater som blivit symptomfria, minskat ja men inte helt symptomfria

Liknande trådar

Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
15 122
Senast: Juli0a
·
Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
12
· Visningar
1 299
Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 106
Senast: Freazer
·
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
2 663
Senast: Lavinia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Senast tagna bilden XV
  • Storlek på rastgårdar?