Ang. tikskydd

BuenoBull

Trådstartare
Hur bra är det att använda? Har hört att så länge man inte börjar använda det så kommer tiken att "sköta det själv" s.a.s. Eller är det lika bra att använda det från första början?
Ska skaffa tikvalp och kommer säkert bomba med massa fler frågor sen :angel:

Sv: Ang. tikskydd

Det beror på hur mycket tiken blöder. Jag har haft tikar där det har varit fullkomligt blodbad i 3 v, och då har det varit tikskydd med dambindor som gällt. Tiken jag har nu blöder mycket litet, så hon sköter det själv.
Så du får vänta och se.

Min tik löper för första gången nu. Jag har inte använt skydd de flesta jag pratat med har inte använt det. Nu är det ju första löpet , kanske blir det värre blodande nästa gång men hon har skött det mycket bra själv. Visst ha det kommit en fläck här och där i sängen och på golvet men man får torka.

Tikskydd är bra om det blöder mycket och OM hunden tolererar att ha skyddet på. Min tik tyckte det var lite jobbigt då hon inte kom åt att rengöra sig själv och den där bindan hamnade alltid på sniskan.
Efter det har jag aldrig skydd på henne utan lägger en extra filt i sängen där hon sover och ser till att ha tvättstugan lite oftare. :idea:
En sak du kan tänka på om du inte har skydd på henne och vill att hon ska städa själv är att det är inte alltid instinkterna kickar in första eller de första gångerna. Peka då på blodfläcken och visa henne lite och säg "städa" (eller nåt annat ord) så kommer hon snabbt på vad hon ska göra.

Kommandot "städa" är för övrigt bra om man tappar ris, pasta eller nåt annat som man är för slö för att ta upp på golvet. Mina golv är alltid väldigt rena efter att man spillt något. :banana:

Det räckte med att min tik skakade på sig så stänkte det på väggarna :crazy: Inte så mysigt... Däremot tycker jag att det är viktigt med ett tikskydd där de kan tvätta sig själva. Dvs. det får inte sitta åt för hårt och det ska inte vara en plastad insida. Jag har två skydd och byter och tvättar vid behov om de slabbar mycket. Jag brukar också låta de vara utan tikskydd en stund när de kommit in efter rastning för att kunna tvätta sig.

Jag använder det på min tik av den anledningen att hon är jätte dålig på att tvätta och "städa" efter sig + att hon blöder mycket och hon sover i soffa och säng. Har jag inte skydd på henne har jag blod över halva golvet och i möblerna och det vill jag helst inte... Låter henne dock "lufta" lite emellanåt.
Hon har ett så mjukt och välsittande skydd (specialsytt för CC) och så är hon ju van att ha kläder i vanliga fall så hon besväras ingenting av att ha tikskyddet på sig.

Mina tre första tikar har alla skött sig själva och man har bara hittat en liten droppe nån gång på golvet. De jag har nu störtblöder vid löp och måste ha tikskydd om jag inte ill förstöra hela hemmet.Lyckas de kränga av sig skyddet nån gång ser det ut som en grisslakt efter en timme. Jag tror att storleken på hund spelar viss roll stora hundar blöder mer.
Mina har inga problem att sticka in nosen innan för och tvätta sig heller.

Senast ändrad av en moderator:

Mina tre första tikar har alla skött sig själva och man har bara hittat en liten droppe nån gång på golvet. De jag har nu störtblöder vid löp och måste ha tikskydd om jag inte ill förstöra hela hemmet.Lyckas de kränga av sig skyddet nån gång ser det ut som en grisslakt efter en timme. Jag tror att storleken på hund spelar viss roll stora hundar blöder mer.
Mina har inga problem att sticka in nosen innan för och tvätta sig heller.

Jag har turen att ha en STOR rottis som blöder LITE :), ibland har man tur!

lyllo..Det är nog rätt indiiduellt...

Jag har tikskydd på min lilla för att hon ligger mkt i soffor och sängen och det är inte så mysigt med blodfläckar/droppar överallt... hon städar inte efter sig själv. Dock verkar hon inte störa sig på skyddet alls.

Rottistiken löper inte, tack och lov =p

Det räckte med att min tik skakade på sig så stänkte det på väggarna :crazy: Inte så mysigt... Däremot tycker jag att det är viktigt med ett tikskydd där de kan tvätta sig själva. Dvs. det får inte sitta åt för hårt och det ska inte vara en plastad insida. Jag har två skydd och byter och tvättar vid behov om de slabbar mycket. Jag brukar också låta de vara utan tikskydd en stund när de kommit in efter rastning för att kunna tvätta sig.

Plastad insida? :confused:

Tack för svar allihopa! :bow: Får helt enkelt vänta och se då :)

Liknande trådar

Hundavel & Ras Vi står på kö på en hanvalp, och har varit med från start, redan i september tog vi kontakt med uppfödaren som väntade på att tiken...
2
Svar
26
· Visningar
2 490
Senast: Sel
·
Övr. Hund Hej, Jag och min sambo skaffade hund i mars, en springer spaniel hane. Vi har sen innan pratat om att vi gärna skulle ha två hundar. Vi...
2
Svar
25
· Visningar
1 947
Övr. Hund Hej! Jag har 2 tikar ( fransk bulldog) den ena är 9 år kastrerad & hon har bott med mig sedan hon var 8 v. Den andra tiken är en rescue...
Svar
3
· Visningar
846
Senast: animalasia
·
Hundhälsa Min 10-åriga tik (snart 11) har kissat oftare än vanligt de senaste dagarna, och nu imorse såg jag ljusgula flytningar från vulva (inte...
Svar
8
· Visningar
1 013

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka