Ang styvpappan som gav barnet en örfil

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Ang styvpappan som gav barnet en örfil

martha skrev:
OUTREDDA bokstavsproblem........jag har väl heller inte sagt att jag tycker det är rätt, men man måste faktiskt få fostra sina barn...alla är ju inte stöpta i samma form, det som funkar på ETT barn kanske inte funkar på det andra....
För mig kan ALDRIG fostran vara fysiskt våld. Du tycker uppenbarligen annorlunda. Jag tror INTE att ett "jobbigt" barn blir förbättrat av vare sig örfilar, daskar på stjärten eller regelrätt misshandel. Jag tror tvärtom att det jobbiga barnet blir ännu jobbigare. Det kommer jag fortsätta envisas med att tro eftersom jag aldrig sett några bevis för att jobbiga barn blivit bättre av fysiskt våld.
martha skrev:
Jag skrev inte heller att chefen skulle vara MINDRE, utan ...det beror på hur stor chefen är.....jag ger mig väl inte på nån som jag vet jag kommer att få stryk av....och sen kvittar det också....för jag brukar inte slåss med chefer...för jag är min egen chef...:D
Du behöver väl inte LETA ev fel i mina inlägg??? fel som inte ens finns.....
Leta fel?? Du sa att det berodde på hur stor chefen är om du skulle slå eller ej.... jag gav min tolkning av det. :confused: :confused:

Jag brukar säga såhär; om man tycker det är okej att slå sin unge (örfil eller vad det kan vara) så undrar jag; tycker man det är okej att göra det för resten av livet? Och VÅGAR en förälder ge sin 25-åring en örfil när denne uppför sig illa och är större och starkare än en själv? Jag tycker det är ett helsjukt sätt att fostra sina barn på. Jag tycker ALDRIG det är rätt, någonsin. Det är omoget och ger INGA goda effekter utom att man själv får agera ut sin aggression möjligen.... men det kan man göra på andra sätt.

martha skrev:
Nu är det ju så att man inte väljer sina föräldrar, och han kunde inte välja nån annan...och föräldrar är också människor...inte kameleonter....föräldrar är också barn till nånn annan....
Jo, självklart. Har jag sagt något annat?

Jag säger bara att jag inte tror på slag som "fostran". Återigen; jag förstår att det KAN hända, men jag tycker INTE det är rätt. Det finns ingen ursäkt om man slår någon. Ej heller om man spottar någon. Därför anser jag (fortfarande) att dottern borde straffats för sin handling och styvfadern för sin.

En fråga; tror du att fostersonen hos dig skulle slutat röka, dricka och bete sig illa om han blivit örfilad då och då? Tror han det själv?

Senast ändrad:

En 25 åring är inget barn, det är en vuxen människa....

Finns det inget mellanting mella åthutning och misshandel??? Ska ungar få bete sig hursomhelst?? HAR du barn??

Jag har aldrig slagit ett barn och kommer säkert aldrig att göra det...men att ta tag ordentligt i en unge eller straffa det på annat sätt när dom uppenbarligen gör fel och SKITER idet, är uppkäftiga o spydiga.....så nog skulle jag ge dom nåt straff som verkligen känns....

URSÄKTA så hemskt mycket att jag skrev det där om chefen...det VAR ett ironiskt skämt, men du kanske inte förstår sånt :crazy:

..och jag har INTE skrivit att jag tycker att fostran skall bestå av fysiskt våld...var har du läst det???

Jag har familjehem av vuxna narkomaner....jag vet nog vad fostran är och hur det KAN bli......

det är ingen fosterson...han är 26 år. Det spelar ingen roll vad dom hade gjort, han bara körde sitt eget race......fort han fick chansen.....

martha skrev:
En 25 åring är inget barn, det är en vuxen människa....
Så då ska har man alltså förverkat rätten att örfila sitt barn när de är 18 då?
martha skrev:
Finns det inget mellanting mella åthutning och misshandel??? Ska ungar få bete sig hursomhelst?? HAR du barn??
nej, jag har inte barn. Men jag förstår inte vad det har med diskussionen att göra...
Ungar ska INTE få bete sig hursomhelst! Men det gör inte att jag anser att en förälder NÄR en unge beter sig oregerligt ska få örfila den. För mig går gränsen där mellan åthutning och våld. Åthutning = utskällning, förvisning till rummet, kvarlämnad på parkeringen eller dylikt. Våld = örfil eller slag.
martha skrev:
Jag har aldrig slagit ett barn och kommer säkert aldrig att göra det...men att ta tag ordentligt i en unge eller straffa det på annat sätt när dom uppenbarligen gör fel och SKITER idet, är uppkäftiga o spydiga.....så nog skulle jag ge dom nåt straff som verkligen känns....
"KÄnns i skinnet" eller? (Apropå hon i kommiten för mänskliga rättigheter). Jag vet att straff kan kännas nog så mycket om det känns INUTI; det behövs inga slag för att utverka ett straff. Och jag tror fortfarande inte det någonsin hjälper (med fysiskt våld alltså). Och jag förstår fortfarande att man i frustration har svårt att finna rätt väg.
martha skrev:
URSÄKTA så hemskt mycket att jag skrev det där om chefen...det VAR ett ironiskt skämt, men du kanske inte förstår sånt :crazy:
Kankse inte. Jag tyckte bara det gav mig en signal till varför du säger att det är okej att styvfarsan gav tjejen en örfil.
martha skrev:
..och jag har INTE skrivit att jag tycker att fostran skall bestå av fysiskt våld...var har du läst det???
Har jag skrivit att du skrivit det? I så fall har jag uttryckt mig klumpigt. Det framgick ganska klart att du aldrig slagit din son tex. Och jag hoppas du läste min kommentar om det (och inte BARA fokuserar på det jag skriver "emot"). Du tyckte däremot att örfilen var något du själv skulle ha gjort i samma läge och har uttryckt dig så att jag uppfattar att du tycker det är okej i "krisläge" med en örfil (eller annat?). Jag kanske missuppfattat dig helt?

martha skrev:
det är ingen fosterson...han är 26 år. Det spelar ingen roll vad dom hade gjort, han bara körde sitt eget race......fort han fick chansen.....
Då frågar jag igen: tror DU att han blivit bättre av att få en örfil för att skärpa sig?
Det tror nämligen inte jag.

Om det inte hjälper i "fostran" så förstår jag inte varför man ska göra det alls? För att få ut sin egen ilska? Är det rätt att jag som förälder när jag blir förbannad på min unge ska få den en örfil?

Jag ids inte tjafsa med dig mera....men här citerar jag vad du skrev
**För mig kan ALDRIG fostran vara fysiskt våld. Du tycker uppenbarligen annorlunda**

martha skrev:
Jag ids inte tjafsa med dig mera....men här citerar jag vad du skrev
**För mig kan ALDRIG fostran vara fysiskt våld. Du tycker uppenbarligen annorlunda**
Jamen?!? Hur MENAR DU DÅ???
Du säger att det VAR okej att farsan slog till tjejen på parkeringen, eller??? Du sa att du själv skulle göra samma sak, eller??? Hur ska jag tolka det ??? Anser du en örfil INTE vara fysiskt våld???

Vad du tror är inte relevant här....du vet inget om denna grabben alls....och INGET hade fått honom att sluta....INGET....förrän nu....tro mig..han har varit på ALLA tänkbara ställen för att få hjälp.

Men man kan inte bli hjälpt om man inte vill själv.
Tjafsa inte om "min" grabb...för det där vet du inget om.....såna som dig spyr han galla över......

En örfil tar man tag i öronsnibben o ruskar om lite....nja , fysiskt våld....jag vet inte...

Det var helt rätt av pappan. Man spottar inte på folk!

martha skrev:
fast i detta fallet var det polisen som kom HEM med grabben.....vid köksbordet ville mamman ha en pratstund.....
Åh, fan.
Men efter att ha läst de andra inläggen om honom, så känns det som om jag skulle ha haft en "krama dig själv"-tröja hemma, och sedan tagit hjälp med att stoppa ned honom i den.

Sedan så skulle det väl varit lämpligt med en skjuts till Psyket, enligt LVU.
Han hade ju uppenbart ägnat sig åt att skada både sig själv och andra.

Han VÄGRAR att gå på samtalsterapier...hon har försökt, 2 ggr var han med, men sen blåvägrade han....LVU....nja...enl "min" grabb så är det det sämsta man kan göra....risken för att det blir ännu värre är stor...."vänskapskretsen" blir större o sämre...och att relationen mellan henne o sonen skiter sig totalt....det är ett svårt dilemma...vad gör man??

Det spelar ingen roll vad hon gör eller inte gör...han går sin egen väg iallafall...

Hon har verkligen kämpat i många år för denna grabben...kanske har hon varit för ambitiös i sina försök, kanske inte, men en del ungar lyssnar inte...sen spelar det ingen roll hur pedagogisk man försöker vara...

och hon har ALDRIG burit hand på honom....däremot har han gjort det på henne, och dessutom är han både större o starkare än henne nu....

Hjälper och hjälper, man måste ju överleva själv också.
Jag skulle då inte vilja bli sönderslagen eller få mitt hem sönderslaget av en obstinat och hänsynslös tonåring.

För att kasta ett bord på sin mamma ÄR hänsynslöst, för det gör ju ont på henne.
Och att inte bry sig om andra ÄR obstinat.

Så jag skulle sätta nivån till att överleva själv faktiskt.
Så till en sådan kille skulle jag säga, "Du får göra vad du vill, men inte på min bekostnad".
Och eftersom du är straffmyndig, så får du också ta konsekvenserna själv.
Vill du umgås med mig, så finns jag här.
Du kan komma när du vill, men då skall du bete dig mot mig med hänsyn och respekt.

Det går inte att styra en 15-åring, bara att skydda sig från den.

En örfil är ett slag på kinden med öppen hand (vedertaget begrepp).

*lånar knapp*
För mig är det stor skillnad på aga och en örfil.
Även om jag aldrig har slagit mina barn så kan jag förstå att en örfil kan vara gefogad ibland.
Många ungdomar saknar helt respekt för andra människor idag, De som är uppväxta med att ha kunnat få en örfil har det i större utsträckning.
Jag har aldrig blivit slagen själv men hade en helt annan respekt för vuxna än vad jag ser hos många barn idag.
Jag är för att lärare skall få tillrättavisa elever hådare, ta tag i dem utan att riskera anmälan.
Jag vill att mina barn skall ha tillsägelse om de gör något direkt inte som idag ett mail eller brev hem hur skall jag veta vad som hänt :confused:
Till min fasa ser jag föräldrar som försvarar sina barn när de kallat en jämnårig för hora (8 år) därför att andra föräldrar lägger sig i !
/Cetzy

Visst måste man ju få säga till åt barnen och frågan är, vad gör man om man säger till 100 ggr och det hjälper inte, vad gör man då? Jag tycker det är helt fel att slå andra, och med det menar jag främst att man inte slår ngn som är mindre än en själv, men egentligen att ingen ska slå en annan.
Hade mitt barn spottat mig i ansiktet, så är jag rädd för att det hade tagit MYCKET lång tid för mig att förlåta, vilket tex kan innebära att jag inte ställer upp på det barnet lika mycket längre. Exempelvis hade min lust att skjutsa, och satsa på dyra hobbyer åt barnet, kanske minskat mycket, vad vet jag. Och det skulle ju bli ett straff med mkt mer långtgående konsekvenser än att ta barnet i örat (eller örfil, eller vad det nu var). Så frågan är vad som är bäst i det långa loppet. Oerhört svår fråga!

Status
Stängd för vidare inlägg.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka