Sv: Ang styvpappan som gav barnet en örfil
Daydream skrev:
Jag tycker att du reagerar lite barnsligt.
Självklart är det domaren som ska ha största skopan ovett. Det är ju han som inte sköter sitt jobb, nämligen att lagföra brottslingar enligt Sveriges lagar. Lagen som reglerar barnaga är strikt och ska tillämpas så.
Tror du verkligen att det är för att barnen fått för lite stryk som de uppvisar dåligt beteende i skolan av den karaktär som du beskriver? I så fall så är din verklighet mycket långt från den jag lever i...
Men var du med på förhandlingarna?? Det kanske finns omständigheter du inte vet om??
Jag har inte sagt att barn skall ha STRYK (dessutom är inte en femtonåring ett "barn"....(bara när det själv gynnar dom) En femtonåring bör veta vad som är rätt o fel, och det vet dom.
Varför ungar idag är odrägliga beror förmodligen på att man inte får uppfostra dom, att få bestraffningar eller konsekvenser för sina handlingar finns inte idag (enl svensk lagstiftning)
Kanske det är därför??? Dom som blir "värstingar" och uppkäftiga är säkert såna som hotar med att ringa o anmäla sina föräldrar så fort dom gör nåt fel....föräldrar är alldeles för slappa idag...läs bara Mian's tråd.....och det är INTE Ovanligt att det är så.
Jag har som jag sagt säkert 5 ggr i denna tråd ALDRIG burit hand på nåt barn, och kommer förmodligen aldrig att göra det heller, MEN jag talar om vad konsekvenserna blir OM dom gör nåt som inte respekteras....
Jag HAR en sk värsting hemma, en narkoman som vill bli "frisk"...han är dryga 20 år och har ganska underliga värderingar om saker o ting...och jag är ingen lallande gumma man kan manipulera hursomhelst, jag är hård men rättvis...jag bestraffar, men talar om VARFÖR jag gör det...och han avgudar mig........faktiskt....
I min lilla värld så skall barn ha reglar som skall följas, och dom reglerna innefattar INTE att spotta på mig eller att gallskrika offentligt för att man inte får saker
( som ps så har jag en egen son på 23 år, som jag aldrig någonsin höjt handen mot och han har utvecklats till en sympatisk ung man som visar respekt för andra människor)