ang. styngflugeägg

L

lois_83

i somras hade vi styngflugeägg på våra hästar.. men frågan är nu ska man avmaska eller inte?? har hört så olika....

Sv: ang. styngflugeägg

Det är klart att du ska avmaska!
Varför i hela friden skulle du inte det?!

Saxat från Equippo Lab

STYNGFLUGELARVER

Styngflugelarver är inte en mask, utan precis som det låter; en fluglarv. Flugan lägger sina ägg främst på hästens framben. Dessa kan man se som små gul- vita, 1-2 mm långa prickar. När äggen kläcks irriteras hästen av larverna och biter sig. Larverna borrar sig in i munslemhinnan och vandrar ner i magsäcken. Där stannar de över vintern och följer med träcken ut på våren/försommaren. Larverna förpuppas i marken under träcken och utvecklas där till flugor.

Styngflugelarven är röd- eller brunfärgad, ca 2cm lång och 0,5 cm tjock. Det är sällsynt att hästen påverkas av dem. Ibland kan man se larver som har följt med träcken ut, antingen spontant eller efter en avmaskning, men det finns alltså ingen anledning till oro eller avmaskning för att man ser dessa.

Eftersom styngflugan inte är hästens egen parasit går det inte att se förekomst i träckprov. Det bästa man kan göra för att förhindra att hästen får i sig larverna är att skrapa bort äggen från pälsen. Flugan förekommer lokalt, den har på en del platser inte synts till på många år. Hästen smittar inte betena eftersom flugan flyger iväg. En särskild avmaskning mot styngflugelarver som förr gjordes sent på hösten, den s.k. "novemberavmaskningen" , finns ingen anledning att göra eftersom de preparat vi har i dag även tar styngflugelarver i ett tidigt stadie.

Rolle
Islandsfullblod på lösdrift

Min häst hade det o vi avmaskade nu , o mycket riktigt hade han larver io bajset ..

Det är klart att du ska avmaska!
Varför i hela friden skulle du inte det?!

Läs Rolles inlägg.
Det är även konstaterat att stungflugans larver inte är särskilt skadliga för hästen om den inte får otroligt många. Det man skall göra är att skrapa bort äggen så fort man ser dem, de syns ju mycket tydligt och är lätta att få bort om de är i små mängder.
med tanke på resistens problemet hos mask med avmaskningspreparaten är det mycket onödigt att köra en extra avmaskning mot styngflugan om man som sagt inte har haft invasion, och som sagt - skrapar bort äggen så fort man ser dem.

denna info bör veterinären delge dig när du ringer och frågar.

Jag vet inte vad ni har haft för ägg, men lätta att skrapa bort stämmer inte in på de vi haft. Så de har helt enkelt fått sitta eftersom jag inte ville ägna 2 timmar/dag åt att skrapa bort ägg.

Och vart står det att det inte är skadligt?
I mina öron låter inte "borrar in sig i munslemhinnan" som något trevligt :crazy:

ta en ryktsten eller klipp med sax, de är borta på ett nafs. såvida du inte har invasion som sagt.

du kan både läsa och googla på styngflugan och de nya konstaterandena, samt ringa veterinär så får du svar.

som jag sagt tidigare, såvida det inte är INVASION så skadas de inte, men är det stora angrepp så är det just när larven vandrar via munslemhinnan som det kan vara skadligt.

sluta tjafsa nu och kolla upp informationen själv istället för att misstro mig :devil:

Om du tycker att det är viktigt att jag tror dig så kan du väl bara ge mig informationen direkt? ;)

Jag personligen fortsätter avmaska mot styngflugan när jag ändå avmaskar mot bandmask.
Ryktsten fungerade inte, hästens ben är ju inte direkt släta, och jag vill gärna inte raka benen på dem.
Vassa saker nära benen använder jag helst inte.

Pja för att övertyga dig krävs det ju typ att man redovisar en lagbok on line, det blir lite svårt, betydligt enklare då att du hittar svaren själv, det är oerhört snabbt och lätt gjort : )

vad har dina hästar för ben, där det inte funkar med en ryktsten? den tar ju ägget i ett enda litet minignugg/tryck med stenen.

avmaskar du mot bandmask varenda höst även de äldre hästarna?!

Jag har avmaskat mot styngflugelarverna i år, har haft otroligt mycket ägg på mina hästar, som i stort sett varit o-möjliga att få bort från pälsen, så för mig var det en självklarhet att avmaska även mot detta i år.

Än så länge gör jag det. Har riktigt rejäl bandmask smitta på mina hagar tyvärr.
Och eftersom träckprov inte funkar med bandmask så ja...

Nu har ju inte jag några äldre hästar, men iaf.

Mina hästar har senor och ligament, benen är inte släta, är dina hästars ben det så borde du kanske ta dem till veterinären, för då är det något som inte är som det ska...

Jag har provat med vass kniv att få bort äggen, och efter att ha dragit hårt över äggen utan att de lossnar så tror jag knappast att en ryktsten skulle göra jobbet bättre, och en ryktsten är stor och klumpig och kommer inte emellan senorna.

Läs texten jag refererade som är från analyslabb som är utbildade och arbetar med just dessa frågor på ett vetenskapligt plan. De säger också om :

BANDMASK (Anoplocephala perfoliata)

Bandmasken är vanlig men ger sällan varken symtom eller problem. Den lever i övergången mellan tunntarm och blindtarm, är platt, ca 3-4 cm lång och 1 cm bred. Kroppen består av många breda och tunna segment.

Bandmasken kräver ett frilevande kvalster i betesmarken som mellanvärd. Äggen finns i de bakre delarna av segmenten hos könsmogna maskar, vilka lossnar och följer med träcken ut. Där äts de sedan upp av kvalster och utvecklas i dessa till larver. När hästen betar i sig kvalstren utvecklas de i tarmen till könsmogna maskar. Hela utvecklingen tar 4-6 månader från det att hästen ätit smittade kvalster tills att det finns könsmogna maskar i tarmen.

Bandmask diagnostiseras även genom blodprov, men träckprov är att föredra eftersom ett posetivt prov med säkerhet visar en pågående infektion medan ett positivt blodprov även kan tolkas som att hästen tidigare varit smittad. Det finns ingen 100%-ig metod att påvisa bandmask och båda metoderna är ungefär lika känsliga.

Det råder delade meningar om hur betydelsefull bandmasken är. Rekommendationerna är att avmaska vid konstaterad infektion.

Om du inte litar på detta labb kan du söka på andra för att se om de säger annorlunda ;)

Som Mackan säger är det viktigt att vi inte avmaskar utan fastställd orsak för att inte bygga upp en resistens mot avmaskningsmedel. Då står vi där när det verkligen behövs utan att kunna hjälpa hästen......

Rolle
IpL

Ja du Kimmis, jag har ett fullblod så jag har full koll på hur hästben som är friska och sunda ser ut : )

verkar som det är ditt handlag som felar kanske : )
Kör du med KNIV men sax är inte okej? Det är ju bara att använda en sån där lekis-sax - dvs helt trubbig. ingen större fara.

I övrigt: läs Rolles inklipp ang. bandmask.

och fundera lite på det där med din envishet : ) Det är himla jobbigt att diskutera med dig i trådar ibland då du blir så himla tjafsig och defensiv, istället för att helt enkelt bara kolla upp saken själv om du är tveksam, istället för att börja bli snorkig mot den du ifrågasätter.

Ah det jag fick höra från veterinären då (är iofs 3 år sen, kan ju hänt mkt sen dess) var att Träckprov inte var speciellt tillförlitligt när det gällde bandmask.

Jag vet ju att jag har haft en häst med REJÄL bandmaskinfektion, och därav har jag avmaskat hästarna mot det.

Men det är ju fortfarande billigare att avmaska än att ta träckprov. Och som läget ser ut just nu så så väljer jag det billigare alternativet.

Pja för att övertyga dig krävs det ju typ att man redovisar en lagbok on line, det blir lite svårt, betydligt enklare då att du hittar svaren själv, det är oerhört snabbt och lätt gjort : )

vad har dina hästar för ben, där det inte funkar med en ryktsten? den tar ju ägget i ett enda litet minignugg/tryck med stenen.

avmaskar du mot bandmask varenda höst även de äldre hästarna?!

Min häst har nog också konstiga ben för detta funkar inte på min heller.
Dom sitter som berget även om jag skarpar med nageln.. :devil:
Rackarns otyg! :)

Men snälla mackan, om en kniv inte funkar så lär knappast en sax göra det heller.

Kan bara använda kniv på en av hästarna (den som jag är helt säker på att hon står still!).

men snälla Kimmis.
du svarade snorkigt på mitt första tips ang. sax, att du minsann inte låter vassa föremål komma i närheten av dina hästar. sen säger du att du använder kniv.

du får ursäkta mig, men som sagt, jag finner det väldigt krångligt att diskutera med dig ofta just för att du blir så himla defensiv och tjafsig.
skit i att ta bort dina flugägg så mycket du vill.

jag säger dock skäms på din veterinär som skriver ut maskmedel på rutin, och skäms på dig som har en sån nonchalant inställning till att vara försiktig med avmaskning på rutin, med tanke på den stora resistens risken. Det är ju helt klart att du inte är påläst, så istället för att bli otrevlig och tjafsig mot andra som kommer med fakta här i tråden, så tycker jag du ska sätta dig in i hur och varför på egen hand. Det är man skyldig som hästägare.

Men det är ju fortfarande billigare att avmaska än att ta träckprov. Och som läget ser ut just nu så så väljer jag det billigare alternativet.

Jag betalar 159 kr/st vet inte var du köper avmaskningsmedel? Skulle gärna handla där jag också ;)

När det gäller våra hästar är inte "billigast" det alternativ som kommer först utan hästens väl och ve.;) Det kan bli väldigt dyrt på lång sikt när det inte finn verksamma avmaskningsmedel tillgängliga:eek:

Jo, det händer mycket på 3 år....:crazy:

Rolle
IpL

Jag ber om ursäkt om det var så du uppfattade det, det var inte alls min mening.
Jag tänkte att du kunde vara snäll och förklara istället för att bara skriva " nej du har fel, sök själv" Du vet mkt väl att jag inte lyssnar när man skriver så, och nej, där tänker jag inte ändra på mig.

Jag skrev att jag "helst inte använder vassa saker nära benen". I somras provade jag kniv, eftersom inget annat gick. Kniv gick inte heller speciellt bra när äggen satt dåligt till, och därmed är risken för stor för nyttan om du förstår hur jag menar?

Jag har enligt min mening inte varit otrevlig mot någon i denna tråden.

Jag uppfattade dig som otrevlig, men om du inte menade det så köper jag det.

Jag tycker jag har förklarat supernoga och motiverat det som ordineras runt styngflugan. Rolle har även postat rena källhänvisningar i detalj. Jag ser inte riktigt vad mer jag ska posta som inte är tillräckligt för att du om du inte godtar den informationen, har fakta att gå på som du sen kan gå vidare och kolla upp själv. Jag sitter inte här på heltid och utbildar folk, jag lovar ;)

Liknande trådar

Hästhantering https://www.hippson.se/artikelarkivet/hoppning/albert-voorn-om-jag-inte-delar.htm?fbclid=IwAR0FTs4GkpUioptxwC32EKPYo-_CLV-fSAAI9wyk5opckE...
Svar
11
· Visningar
2 081
Senast: Badger
·
Hästvård Min ena häst har fått en sårskada och fått Metacam utskrivet av veterinär. Hon har gått på det någon gång tidigare, och det är alltid...
2
Svar
21
· Visningar
2 524
Hästvård Jag ska byta stall i månadsskiftet och fick nu mail från nya stallet och de vill att hästen avmaskas tre dagar innan inflytt. Träckprov...
2 3
Svar
53
· Visningar
3 365
Senast: lundsbo
·
Utrustning Jag behöver tvätta fårskinnspadden som jag har på tömkörningsgjorden. Har hittills fungerat bra med att torka och borsta rent men nu går...
Svar
17
· Visningar
714
Senast: Görel
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama