Ang sprutor

C

Cw_

Jag läste innan om en tjej som skulle ge sin sjuka häst sprutorna själv och så kom jag på att tänka på en sak. Mina föräldrar hade en draghäst för ett tag sen och som vi också skulle ge sprutor till (minns ej vad de var till för men hon var iaf sjuk) men en dag så börjar hon blöda jätte mycket, verkligen jättemycket ur det lilla hålet sprutan ger och det ville inte sluta..vetrinären kom och då slutade det att blöda men vad kan det ha berott på? jag var inte där själv efterosm uag inte tycker om blod och mina föräldrar säger att de inte minns förklaringen (de är bara rädda at jag ska bli ännu mer rädd för blod) är det ngn som kan ha ngn aningen om varför det blödde så mkt? :confused:

------------------------------

star quality all over my name

Även inom det område på halsen som man ska sticka hästen i när de ska få antibiotika finns blodkärl. Har faktiskt lyckats träffa på det ett flertal gånger på olika ställen (dock samma sida på halsen) på mitt halvblod som har fått otaliga kurer antibiotika. Det stod en stråle rakt ut som dock stoppade upp i och med att jag satte tummen mot hålet och höll kvar någon minut. :eek:

Eftersom jag tidigare under flera år åkt med kompis som är vet. och då fått sätta sprutor och ALDRIG fått blod i sprutan verkar det vara rätt ovanligt. Men som sagt en del ha väl något blodkärl som ligger ytligt och då är det ju verkligen viktigt att kolla att man inte råkar träffa på ett sådant innan man börjar injecera :smirk:

haha konstigt at 104st har läst detta men bara en kunde svar på det..men okej tack i alla fall "grimman" :D

---------------------------

Star quality all over my name

ibland kan man pricka fel när man tex ska spruta muskulärt och då är det viktigt att kolla så att man inte träffat blodkärl. Har man gjort det får man sticka om.

Kan ju vara så att ni spräckte sönder ett blodkärl.
Har varit med om det förut,
men det lät lite överdrivet att den blöde så mycket så ni fick tillkalla en veternär.
Förlora hästen inte ganska mycket blod under den tiden, av egna erfarenheter av att ha haft veterinär ganska mycket nu i år så tar det ett tag innan dom kommer, även fast det är akut??

Hej! Vet inte riktigt vad det kan ha berott på.. Men jag fick ge min häst antibiotika i ca 1 ½ vecka varje dag, genom en spruta i halsen.. Efter ett tag verkade det som att hela halsen blev "överfylld" för när man hade gett sprutan kom det ut jättemkt. antibiotika uppblandat med blod ur stickhålet som sprutan gett! Läbbigt! :eek:

och jag hoppas verkligen att du bytte halssida varannan dag och inte sprutade på samma sida hela tiden.

Låter som om du tryckte in dosen för snabbt, tar man det lugnt så rinner det inte ut när man tar bort kanylen och det gör mindre ont på hästen. :smirk:

Sv: Re: Ang sprutor

LaMaya skrev:
Kan ju vara så att ni spräckte sönder ett blodkärl.
Har varit med om det förut,
men det lät lite överdrivet att den blöde så mycket så ni fick tillkalla en veternär.
Förlora hästen inte ganska mycket blod under den tiden, av egna erfarenheter av att ha haft veterinär ganska mycket nu i år så tar det ett tag innan dom kommer, även fast det är akut??

Nej det är sant det slutade inte att blöda. Nej och det beror på at vår granne är vetrinär och kan för det mesta komma snabbt när de händer något.

-----------------------

HillsBon2 skrev:
och jag hoppas verkligen att du bytte halssida varannan dag och inte sprutade på samma sida hela tiden.

Menar du mig eller användaren övanför? :) Om du menade mig så bytade vi naturligtvis sida! :smirk:

---------------------

men för snabbt? Men man ska väl inte söla iheller? :)

------------------------

Ni agerade helt rätt!!!!!!
Min häst dog av ett artärstick, finns en lång tråd om det här på Buke. Rekomenderar att alla som anser att det är en struntsak läser den och tar sig en funderare innan man sticker nästa gång :mad: !

Här finns tråden:
Får en veterinär göra såhär?

Senast ändrad:

Jo men det finn bara ett kärl på varje sida som kan ha den effekten o jag hoppas verkligen att alla som sprutar själva har fått tillräckliga instruktioner för att hålla sig borta från halsens nedre del.
Har inte ansvarsnämnen fått ändan ur vagnen snart så vi får höra hur det gått.
PL

Ett önskemål hade varit att alla som sprutar sina hästar hade tillräcklig kompetens men jag misstänker att det tyvärr inte är så, var på en ridskola i närheten där man stack just i nedredelen! Jag som sett hur djäkla illa det kan gå sa att det inte var såvidare vist att spruta där, men se hon hade minsann blivit visad av en som hade sett en som sett sin veterinär.... Suck.

Jag har ringt Ansvarsnämnden idag faktiskt men killen jag brukar prata med var inte inne så jag blev ombedd att ringa imorgon igen. Kan ju säga som så att jag hoppas på ett fällande utlåtande just för att det tydligen inte är helt ovanligt att folk sticker lite hipp som happs utan att vara medvetna om att även en stoooor och grov hästhals har sina akillespunter.

Jag lever i min lilla naiva värld där jag önskar att Charltons olyckliga slut inte går osedd förbi utan kan vara till någon nytta för någon, om det så "bara" innebär att "Svenssons" är aktsamma vid stick och att vissa utövare innom djursjukvården inte skriver ut sprutor utan att öht visa HUR man på ett säkert och korrekt sätt ger sin häst en dos pencillin tex.

Senast ändrad:
Sv: Ang sprutor

hej man ska alltid råd fråga en veterinär eller sjukvårds kunnig personal för att kunna hantera läkemedel och sprutor och hur
man ska göra,för det finns lagar som styr det hela om ansvar,
för djuret och den som ut för en behandling,måste vara
kompetent personal jag tycker de på djur sjukhusen ska kunna till frågas om allt.i annat fall kontakta sjukvården eran vårdcentral.
bättre att fråga för mycket änn för lite.ring eran veterinär,eller doktor.mankan ringa apoteket för att fråga oxå! :love:

Tack för det :) Oh herregud säger jag bara! Jag höll på att svimma när jag läste tråden! Hur fan kan sånt hända? Eller jag menar sånt borde absolut inte få hända!!! Jag lider verkligen med dig,själv hade jag inte vetat vad jag skulle ha gjort om det var en av mina hästar! :*(

----------------------------

Sv: Ang sprutor

piamar skrev:
hej man ska alltid råd fråga en veterinär eller sjukvårds kunnig personal för att kunna hantera läkemedel och sprutor och hur
man ska göra,för det finns lagar som styr det hela om ansvar,
för djuret och den som ut för en behandling,måste vara
kompetent personal jag tycker de på djur sjukhusen ska kunna till frågas om allt.i annat fall kontakta sjukvården eran vårdcentral.
bättre att fråga för mycket änn för lite.ring eran veterinär,eller doktor.mankan ringa apoteket för att fråga oxå! :love:

Hejhej! :)

Ja det är klart att man ska det gjorde vi också men man är ju alltid lite osäker när ngt händer och de inte finns i närheten, jag är lite hispig av mig när de händer hästarna något också. :( det var mest som jag undrade om ngn annan hade råkat ut för ungefär samma sak..

---------------------

Liknande trådar

L
Övr. Hund Varning att dethär är om av livning och död så läs inte ifall ni tycker att sånt är jobbigt! ❤️ Men jag undrar bara några saker om av...
2
Svar
39
· Visningar
4 072
Senast: Sol
·
Katthälsa Hej! Jag vill dela med mig om min katts historia med förhoppningen att kanske hjälpa någon vars katt fått kronisk njursvikt. Jag är...
2 3
Svar
59
· Visningar
41 453
Småbarn Jag är så förtvivlat ledsen för min sons skull. Han fyller 4 år nu i februari, han har hunnit med 3 tandläkarbesök före gårdagens...
2
Svar
20
· Visningar
8 832
Senast: Lupin
·
Hästvård Ikväll har jag gårr tre ronder mot Kele.. Suck.. Hon har ju senaste gångerna börjat komma på hur man kan krångla när man ska stickas...
2
Svar
24
· Visningar
3 152

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka