ang soleksem på svartskäck shettis??

S

Sevlan

jag skall ev skaffa en underbar liten svartskäck, en trevlig shettis pojke.
han är allt jag letat efter, men det finns ett litet MEN
han har soleksem...man skall smörja med Horsol.
Och grejen är den att han kommer isåfall under sommaren gå med min andra shettis på skogsbete på sommaren,
tror ni att han kommer att fixa det eller är detta en ponny som bör stå inne på dagarna och undvika solen så mycket det går?
han kommer att flytta från sthlm till strax ovanför östersund i såfall...

Sv: ang soleksem på svartskäck shettis??

Ja, eksemhäst är aldrig roligt. Det första man måste göra är att se till att de skyddas från det som utlöser eksemet. I många fall räcker det med ett eksemtäcke.
Om ni trivs ihop tycker jag det är värt ett försök, för som sagt det kanske räcker med ett täcke?

Var får hästen problem? Soleksem drabbar ljusa partier såsom mule som är rosa, karleder etc. Det ger sig i uttryck som brännskador, eftersom du själv skriver om Horsol så får jag anta att hästen drabbas i man och ev svans och då är det inte längre solen utan med stor sannolikhet bitande insekter som är boven.
I så fall bör hästen skyddas i skymning och gryning, antingen genom installning men även att man sätter på ett sk eksemtäcke som den måste ha dygnet runt när den inte rids/körs eller aktiveras på annat sätt.

Jag gjorde samma reflektion som Boj, är det verkligen SOLeksem, och inte knotteksem/sommareksem?

Om det är knotteksem skulle jag inte köpa. Alls. Jag har knotteksemshäst och det är inget jag frivilligt skulle köpa på mig. För mycket jobb, för mycket pyssel, för mycket lidande för hästen.

Är det knotteksem så är det inte på dagen den ska stå inne, utan gryning och skymning och när knotten är mest aktiva. Dvs ute dag och inne natt isf. Och så är det smörja, smörja, smörja och ev täcke osv. Beror ju en del på HUR allergisk den är - det kan dock bli värre med åren och/eller vid en flytt.

Är det däremot soleksem, så skulle jag om det var en trevlig häst i övrigt köpa. Men då handlar det om att smörja med solskydd och täcka mot solen, eller stalla in när det är sol.

En soleksemshäst är också extrajobb och pyssel, men på en helt annan nivå än en med knotteksem.

jag skall ev skaffa en underbar liten svartskäck, en trevlig shettis pojke.
han är allt jag letat efter, men det finns ett litet MEN
han har soleksem...man skall smörja med Horsol.
Och grejen är den att han kommer isåfall under sommaren gå med min andra shettis på skogsbete på sommaren,
tror ni att han kommer att fixa det eller är detta en ponny som bör stå inne på dagarna och undvika solen så mycket det går?
han kommer att flytta från sthlm till strax ovanför östersund i såfall...

Låter som knottexem - inget LITET men! KÖP INTE! är det korta svaret!

Jag har själv en exemhäst och hatar numer allt vad "sommar" heter. Sommaren varade förra året från April till November... Hästen lider inte mer än att den inte kan vara ute med sina kompisar dygnet runt och måste ha täcken på sig oftast 24h/dygn. Det syns inte på henne alls (när täckena är av) att hon har exem. MEN det krävs väldigt mycket tid, arbete och oro från min sida för att hålla henne sådan. Sen kostar det mycket pengar också. Du har olika medel och schampoo, Täcken (som i en skogshage inte skulle ha en chans kan jag tänka mig) Strö året runt. och hö (för inne tiden) året runt. Eventuellt olika fodertillskott. Insektsspray.

Jag känner mig också väldigt låst eftersom jag inte kan begära av någon annan att utföra alla de procedurer (som jag trots allt efter 3 somrar vet fungerar, innan jag hittade vilka produkter och tillvägagångssätt som var effektiva på just min häst var det ännu jobbigare, och då led hästen också) och koller och täckeskombinationer (räcker inte i mitt fall med ett täcke, de ska tvättas och LAGAS och så får de skav och måste ha annorlunda täcken, vissa är jättebra men för varma när det är riktigt varmt, olika huvor etc etc) som min sommar består av för att min häst ska må bra. Skulle ALDRIG köpa på mig en exemhäst! Har man redan en kan man väl lika gärna ha två, men har du aldrig haft en kan du nog inte föreställa dig vilket jobb det innebär.
(det var det längre svaret;))

Exem varierar ju självklart från häst till häst, men kan också variera från år till år på samma häst beroende på hur mycket knott det är, blåst osv. Sen blir det som någon sa också ofta värre med åren, Inget de växer ifrån som många tror att min har gjort (behöver du verkligen hålla på med allt det där nu, där syns ju inget på henne - hon har nog växt ifrån det nu...)

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka