ang. sneda hovar...

P

Poets

Var och hälsade på en bekant i hennes stall i förra veckan, där det även fanns ett halvblod med dåligt skötta hovar. De var inte verkade nyligen utan verkade växt snett (har inte sett detta fenomen tidigare). De var inte spruckna eller så, men långa och dessutom både utflytna och sneda "på mitten" eller hur man ska beskriva det. Hästen aktiverades inte alls utan bara gick i hagen och skruttade.

Min fråga är; går det att få ordning på "snea" hovar? Eller är det stor risk att hästen fått belastningsskador? För min tokiga tanke var att kanske engagera mig lite i denna mysiga häst...

Sv: ang. sneda hovar...

Om du skall sköta hästen fråga ägaren om det är OK om ni tar ut en hovslagare för att få en bedömning och om han/hon kan åtgärda. Innan dess skulle jag inte belasta hästen i onödan.

Nej, självklart kommer inte hästen att belastas innan hovarna är ok. Jag funderade mer i banorna om det är "kört" för hästen när hovarna är så sneda. Men det är klart, hoven växer ju, så med en duktig hovslagare borde det kanske gå att ordna även om det tar tid.

Svårt att svara på din fråga när man inte vet hur de ser ut.
Om hästen bara har gått och skrotat i en hage undertiden den har haft dålig hovform (givetvis beroende på HUR länge och VILKEN hovform) så behöver det inte alls gett upphov till några skador (som visar symtom).

Hursom helst.. Bättre att få hovarna fina på den och sakta och försiktigt börja "engagera" sig i den, än att låta hovarna vara kass och fortsätta "strunta" i den.

Sneda hovar kan tyda på att hästen har någon form av belastningsskador, den belastar inte hoven jämnt av någon orsak och sliter den därför inte heller jämnt.
Sen kan dessa "belastningsskador" vara av i princip vad som helst, allt från ömma hovar till ledpåverkan pga annan skada/åkomma.

Oavsett vad det blir av det hela så behöver ju hovarna ses över, och det är ju en självklarhet. Mina funderingar kretsade lite kring vad det beror på och vad som kan ha tagit skada, innan jag funderar vidare på ex. ett foderavtal. Man vill förstås inte dra på sig "problem". Därmed inte sagt att jag ska "strunta" i situationen, utan då får man ju ta en diskussion med ägaren så att denne tar tag i det hela.

Kan tyvärr inte ordna några bilder, det är ju heller inte min häst, och lägga ut bilder då är inget jag tänker göra. Men tack alla för svaren! Ett hum om det hela får man ju.
Ska se om det går att få hovslagaren till de andra hästarna att kika på hästen och säga vad han tror.

Att hästen blivit "struntad" i är ju inte ditt fel, det jag syftade på var snarare att om du inte uppmärksammat situationen så hade det säkert fortsatt så.
Även om du inte tar dig an hästen hoppas jag att du lyckas övertala ägarna att ta bättre hand om den.
Lycket till.

Hmmm reggade sig i går och startar genast en tråd om en häst i ett stall där man genast vill ta hand om en häst som är inackorderad där som bara "skrotar" i en hage :grin: men utan att först ha pratat med ägarna till hästen så har du planer på att verka och börja rida den.....

Troll :angel:

Kan ju också vara så att man vill vara anonym kring en sådan här sak. Hästen ska tydligen vara riden tidigare, och hovarna behöver verkligen ses över. Är det lustigt att fråga om råd på ett forum då? & nej, jag har inte tänkt börja rida den nu, däremot fanns en tanke om framtiden och ridbarheten hos en häst med detta fenomen. Varför inte?

Tack till övriga som svarat.

Nej, det trodde jag inte heller. Men det lät kanske så (svårt att skriva hur man tänker ibland). Det är ju alltid svårt att "lägga sig i" andras hästhållning, det har man ju märkt inte minst på diskussionerna här på buke. Men vi får väl se hur det går. Tack för peppningen! :)
(detta var svar på ditt andra inlägg)

Kan ju också vara så att man vill vara anonym kring en sådan här sak. Hästen ska tydligen vara riden tidigare, och hovarna behöver verkligen ses över. Är det lustigt att fråga om råd på ett forum då? & nej, jag har inte tänkt börja rida den nu, däremot fanns en tanke om framtiden och ridbarheten hos en häst med detta fenomen. Varför inte?

Tack till övriga som svarat.

Javisst ha åsikter om hovar är helt okej men att sen samtidigt skriva att man tänker på foderavtal innan man har pratat med ägaren är för mig trollvarning.

Sneda hovar går alltid att rätta till, behövs ofta bara tätare verkningar. Om den har sneda hovar pga skada eller inte är svårt att säga. Alla hästar går olika ingen går perfekt rakt och har man haft en mindre bra hovslagare så påvekar det oxå hovarna. Sen beror allt oxå på åldern på hästen m.m

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka