ang skördar

S

__Stilett__

jag vet iof inte...men om man tog havre på ett fält förra året (användes som sommarbete året innan), tar man då havre nästa år igen (dvs iår) eller kan man skörda ngt helt annat på fältet?

Sv: ang skördar

Det beror ju på vad man har sått. Har man sått havre får man skörda havre. Har man sått nåt annat får man skörda nåt annat ;).

Man brukar inte odla samma gröda två år i rad i normalfallet. Det nog bara majs och vall som man använder samma fält till under flera år.

kl eller svar till alla...

Det finns mååånga som sår spannmål flera år i rad (det finns säkert skiften som aldrig sett annat på 50 år...). Att ha spannmål två år i rad med insådd andra året är ganska vanligt.

Ja det är det men inte samma varje år. Man växlar då mellan olika slag om det inte är majs det handlar om.

Vem säger att man gör det? Jag jobbar med lantbruk och massor av mina kunder har samma gröda 2 år i rad.

Då är dina kunder väldigt ovanliga inom svenskt lantbruk om det är samma fält det handlar om.
Det är en metod som dog ut i övriga Sverige i slutet på 1800-talet. När man insåg nyttan av växelbruk och att växtföljden hade betydelse för avkastningen.

Havre brukar gå bra att odla flera år i rad. Värre med höstvete, t ex.

Då är dina kunder väldigt ovanliga inom svenskt lantbruk om det är samma fält det handlar om.
Det är en metod som dog ut i övriga Sverige i slutet på 1800-talet. När man insåg nyttan av växelbruk och att växtföljden hade betydelse för avkastningen.

Kan inget annat än att hålla med. Du har så rätt:laugh:

Oj... Det var värst. Jag tror faktiskt inte det. Som CK skriver så är t ex havre ganska vanlig att odla två år i följd (som jag skrev för det mesta med insådd andra året då).

Mina kunder är för övrigt bara ekologiska lantbrukare (ca 250 stycken). Fast jag känner ganska många konventionella odlare också ;).

Kan inget annat än att hålla med. Du har så rätt:laugh:

Och jag håller också med, man ska växel odla så man inte utarmar(stavas?) marken, trots gödning.
Viktigt med att marken får ligga i träda med med jämna mellanrum.
Hur det är med bidrag för sådant numer har jag verkligen noll koll på.

Exakta regler har jag inte koll på, men marken får inte slås/betas/osv inom ett visst tidsintervall.

Ska se om jag kan hitta via google..

OK, förr vet jag att man lät marken stå upplöjd, men det är ju inte längre brukligt...

Vet ju att man inte får stöd för mark som inte slås av/betas årligen, just begreppet träda har jag inte hört så mycket om på senare år, och vet då inga bönder häromkring som låter åkrar stå obrukade...

Måste väl vara bättre för jorden om man slår ner gräset? Då kommer ju näringen marken tillgodo.

Trädeskravet är borttaget fr o m i år. Och ja, som du säger är det bättre att ha en gröngödslingsgröda som man putsar ner istället för att svartträda jorden. Dock större risk för ogrässpridning och förökning!

Sen till alla apropå att ha samma gröda flera år i rad; Självklart är det inte optimalt. Men det var inte frågan i det här fallet - utan snarare vad som är brukligt. Och i det senare fallet har jag tillräckligt många olika lantbrukare omkring mig dagligen för att veta att det är så ;).

Det är dock inte särskilt brukligt att odla majs här :p.

Ok då vet jag om trädan aif. :laugh:

Mja, vad som är bra eller inte, överlåter jag till kunniga.
Men det låter ju bra att marken får "vila".
Iaf vad jag har lärt mig, men jag kan ha mycket fel.. :crazy:

Liknande trådar

R
Hästmänniskan Hej Jag och min syster har hästarna på samma lösdrift, men hennes häst har sönder min ponnys täcken. Hon nonchalerar det även om hon...
2
Svar
23
· Visningar
2 231
Senast: CaisaCax
·
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 068
Senast: Lavinia
·
Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
1 940
Senast: Roheryn
·
Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
12
· Visningar
1 412

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka