et_flickan

Trådstartare
Jag har suttit hemma och tänkt på varför min häst är så fruktansvärt stel och motvillig ibland. Har kommit fram till att det måste vara mig det är fel på....igen.

Nu behöver jag verkligen hjälp att fixa min sits och eftersom det inte finns nåra bra tränare som är såpass noga med sitsen så frågar jag er på barock.

Hur kan man bli följsammare i sitsen?
Alltså jag har märkt att jag är väldigt fast i låren, bäckenet. Brukar rida överdrivet mkt lätt ibland och då blir det bättre ett tag men sedan blir det pankaka igen. Har sett på bilder att jag svankar väldigt mycket, vad kan det bero på?
 
Sv: Ang sits?

Frågan är om det där inte är problem som du måste lösa hos en alternativ behandlare innan det fungerar på hästen.

Om du upplever dig fast/låst i bäckenet så sitter det med all säkerhet på ett sådant sätt att du inte kan komma loss med det på egen hand.

Så bästa tipset: kolla upp det, sedan kan du börja sitsöva ;)

(man kan givetvis sitsöva under tiden, men det är svårt att se resultaten eftersom ens egen kropp bara tillåter en viss ändring)
 
Sv: Ang sits?

Jag har varit hos en sån här... ja varför vet jag inte vad det heter när jag måste det :angel: Aja, men det var nån som visade mig olika stretch övningar och massa sånt där och böjde igenom mig också :p

Jag är överrörlig i min rygg det har gjort så jag fått spänningar i musklerna vid länden och låren. Jag kan lixom inte spänna lårmusklerna när jag står på backen, men när jag rider då späns dom fast jag inte vill, svårt att förklara.

Sen har jag varit hos en läkare som sagt åt mig att jag måste börja träna mig kropp. Typ simning elr gymma, har fått ett gymkort men att komma dit är ju svårt ;).

Min häst är ju också väldigt överrörlig och jag e bättre på att massera och stretcha henne än att tänka på mig själv och min kropp, suck.
 
Sv: Ang sits?

Min tränare jag har nu är väldigt bra, men hon har fyra andra ekipage att tänka på under lektionen så det e ju inte bara jag som finns. Hon är väldigt mkt för att slappna av i lårena och inte låsa knäna som jag också kan göra och då får jag en jobbig stolsits ;)
 
Sv: Ang sits?

Ja då är det nog (tyvärr) bara att pallra sig till gymmet. ;)

Det är svårt att korrigera sånt som måste korrigeras från marken först när man sitter till häst...med ett stort tyvärr.
 
Sv: Ang sits?

jag är jätte stel i axlarna och spänner mig i hela kroppen för det. innan träning brukar jag värma upp mycket, ibland be mamma massera mina axlel muskler och strecha armar, ben osv. sen när jag skrittar igång värmer jag upp lite till och gör olika sitsövningar :D...det brukar funka ganska bra för min del.
 
Sv: Ang sits?

Ett tips är att gå en kurs för en instruktör som är utbildad inom centrerad ridning. De fokuserar till 75% på ryttaren och gör övningar på marken som gör dig mer medveten om hur din kropp fungerar. Jag hade alltid ont i knäna och fotlederna innan jag red för en "centrerad instruktör". Nu har jag mycket lättare att vara följsam. Det finns en bok som heter " Ett med hästen" av Sally Swift som har mycket bra övningar för ryttare.
Jag skulle försöka att göra som Spider säger attsöka hjälp utanför ridningen och sedan ta några privatlektioner för att helt kunna koncentrera lektionen åt din sits.

Lycka till
Annika
 
Sv: Ang sits?

Ja Centrerad Ridning är toppen för sitsen!!

Är väldigt glad att jag ramlade över det för några år sedan.
 
Sv: Ang sits?

Plåga mig? :p

Med sitsträning? Med min förvirrade kropp kan det behövas...snedheten är tillbaks igen. :(
Ska se om jag kan lyckas släppa på den själv imorgon...jävla 90madrasser med en till person säger jag bara.
 

Liknande trådar

Hästvård Skulle behöva lite tips ang min 13 åriga ponny. Denna lilla häst har varit på kliniken otaliga gånger men känns som grundproblemet...
2
Svar
20
· Visningar
3 887
Senast: Dopy
·
Ridning Hej! Jag har ett sto på åtta år som jag haft i ganska precis två år. Innan jag köpte henne hade hon haft fem hem på tre år och lärt sig...
2
Svar
21
· Visningar
8 195
Ridning Jag har en medryttarhäst jag hjälpt till med i snart 3 år. Jag tycker om honom väldigt mycket och älskar att vara i stallet, men det är...
Svar
11
· Visningar
3 553
Senast: Fideli
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag stöter på en del vilda djur i skogarna där jag bor. De flest har jag fått nåt slags förhållande till och vet på ett ungefär hur de...
Svar
1
· Visningar
2 057
Senast: Luff
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp