Ang. sadel till era 4-5-åringar...

M

MischaMir

Ni som har 4-åringar, hur har ni gjort med sadel? Tror ni dom är "färdigväxta" och slår till direkt på en sadel ni vill ha (dyrare, snyggare) eller väntar ni med att köpa en sådan?

Sen en fråga till er som har 5-åringar och äldre.. om ni köpte en sadel när de var yngre, växte de ur den sadeln sen då?
Varför jag frågar är att jag står i valet och kvalet, behöver verkligen en sadel eftersom den gamla klämmer men fick en sådan känsla att "tänk om hon växer ur den om ett år igen!!??" :eek: Har haft sadelprovare ute och jag ska bara bestämma mig för vilken sadel jag ska ha så är allt klart...
För det är ju endå en procedur med sadelprovning men framför allt en kostnadsfråga... :crazy:

Alltså det är en westernsadel jag pratar om...

Sv: Ang. sadel till era 4-5-åringar...

Jag köper en sadel som passar utan att behöva bygga upp den alltför mycket med pad. Lagom alltså;)... Sen, om hästen växer ur den är det bara att bita i det sura äpplet och skaffa en som passar. Har en dröm om att en dag ha lite olika sadlar i stallet som jag kan ha i lager:angel: ...

Ja det blir nog så att man får köpa en ny, och alla som avråder mig nu kommer säga "vad var det jag sa" så man får värsta ångesten... :crazy:

Har köpt en splitterny till min ena häst som bara är riden en månad, men säljaren hjälpte mig att hitta en som var något bredare än hästen. Alltså något att växa i :idea:

Jag köpte oxå en ny, fast till min treåring.. Det är hennes tredje sedan hon var två.. (hade redan de två första, från föregående hästar).

Den jag har köpt är något för bred som det är nu men med en bra pad så går det ändå utan att få tryckmärken Men jag räknar med att få byta sadel minst 1 gång till. Kul med grejer som sagt..:smirk:

Beror väl på hur hästan utvecklas också. Jag började med en sadel när min häst var två och då fick jag ha bulidt-up pad under den. Jag bytte sadel när hon var fyra, den räcker fortfarande när hon är nio.

Eftersom min femåring inte hade musklat klart sig (en QH) så köpte jag en begagnat sadel men jag tänker köpa en ny när jag vet att han inte blir bredare över bogarna han är X-vid QB nu!!!

Min häst är oxå redan x-vid redan nu, tror ni hon breddar sig mera? :confused:

Jag hade en billig westernsadel från början som passade sisådär, fick använda en grövre pad på slutet. När jag märkte att den klämde och lämnade tryckmärken nyligen så fick jag dra iväg och prova ut en ny sadel (när hästen var 5½ år). Vi kom fram till att hästen inte var rätt musklad ännu eftersom den förra sadeln hindrat "galoppmuskeln" från att utvecklas.
Jag köpte därför en sadel som skulle passa när han väl fått dess muskler. Efter bara någon månad märkte jag skillnad på hästens rygg och han har börjat växa i sadeln ordentligt nu :D

Det bästa är nog att köpa en begagnad sadel när hästen är ung, men håll koll på hur hästen växer, kanske måste du byta ett par gånger under "uppväxten". När du märker att hästen slutat växa/stabiliserat sig/är färdigmusklad kanske det är tajm att lägga pengarna på en ny dyrare sadel. Själv red jag de första åren på min QH i engelsk sadel.. (billigare alternativ än westernsadlar...) hehe

Liknande trådar

Tjatter Hela Buke bakar -julspecial! Årets julupplaga av Hela Buke bakar har celebert besök i form av de ökända brittiska domarna Paul...
47 48 49
Svar
977
· Visningar
33 993
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Det tog ungefär 2 månader innan jag kom ur min overklighetsbubbla och återvände till verkligheten, den där verkligheten där hur många...
Svar
0
· Visningar
574
Senast: Magiana
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok 2016 var året då jag äntligen fick ett hem. Tidigare hade jag bara haft bostäder, högst osäkra sådana och med resultatet att jag fick...
Svar
0
· Visningar
2 379
Senast: Magiana
·
E
Utrustning Jag ska köpa ny sadel till min 5-åring som det senaste året växt ur sin Prestigesadel. Jag har provsuttit en Knightssadel i affär och...
Svar
8
· Visningar
4 447
Senast: Ellen Johansson
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka