Ang. retriever

Brandgul

Trådstartare
Jag undrar varför man alltid skriver:

Flat coated retriever
Golden retriever

men bara...

Labrador

Varför är det sällan någon som skriver Labrador Retriever? Man skriver ju inte bara Flat coated och Golden.

Jag kom återigen att tänka på det när jag läste senaste rastråden (ta inte illa upp TS till den tråden ;))

Sv: Ang. retriever

Jag tycker man skriver golden också, men menar man flat coated retreiver så skriver man ju hela namnet. Hm.

Jag använder bara:
Labbe
Flat/Flatte
Golden
Men då är jag kanske i minoritet:o

När jag säger Labrador retriever så tror folk att det är en korsning mellan Labrador och Golden retriever! :p

Jag säger labrador (eller jaktlab), golden, flat/flatte, curly, tollare och chesapeak. "retriever" sätter jag mest i slutet på de lite ovanligare raserna, till personer som inte är raskunniga eller om jag ska vara lite pk. Anledningen till att man oftast säger endast labrador (ellergolden) är så välkända ändå.

Tja men om det aldrig är någon som skriver labrador retriever så är det ju inte konstigt om inte folk vet om att det heter så :)

Jag var ute och gick med hunden en dag och han får hejja på grannens bullterrier valp och dennes kompis labe(?).
Jag frågar "är det en jaktlabbe, den är så liten?"
Ägaren: "Nej, det är en retriever"
Jag: "Ja? En labrador retriever?"
Ägaren: "Nej, en retriever alltså"...
Jag: "Okej..."

:rofl:

Meh.. Fick du ingen klarhet i vad det var för slags??:confused:
Gud, vad störande..:rofl:
Hoppas att det var grannens hund dom var ute med:D

Meh.. Fick du ingen klarhet i vad det var för slags??:confused:
Gud, vad störande..:rofl:
Hoppas att det var grannens hund dom var ute med:D

Näe, fast jag är helt övertygad om att det var en labbe eller åtminstone en blandig med mer än 70 procent labbe i sig..men ja..man kan ju undra :angel:

Har hört några i samma stil bland annat denna:p

Goldenägare: Vilken fin tollare...bla bla bla.. På vilket sätt brukar ni aktivera den?
Tollarägare:Alltså det är en RETRIEVER, det betyder att den ska hämta bla a fåglar åt föraren vid jakt:smirk:

Jag har hört tvärtom. "Goldens och labbar är retrivers, de behöver apportera. Tur man slipper, jag har ju en tollare!"

Liknande trådar

Hundavel & Ras Det här är en tråd jag aldrig trodde att jag skulle skapa :D Men - jag har gått och blivit sugen på en retriever! Vi har haft hundar i...
4 5 6
Svar
111
· Visningar
12 404
Senast: Sezziyanen
·
L
Övr. Hund Hej! Nu är det såhär att jag ska få en hund valp som är en flat coated retriever 💙 Och han kommer flytta hem till oss i helgen så jag...
Svar
2
· Visningar
1 183
Senast: Pilot
·
Hundavel & Ras Tänkte fråga lite öppet här där det säkert finns en del erfarenheter. Funderar på kommande hund. Jagar och har kommit in på att fundera...
2
Svar
24
· Visningar
2 250
Hundavel & Ras Jag har alltid älskat hundar och är uppvuxen med labradorer i kärnfamiljen. Har från det jag var barn gått ut med hundar, genomgående...
2 3
Svar
50
· Visningar
4 619
Senast: Cissi_ma
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka