Ang registrering av föl

F

fotis

Är osäker om jag är i rätt forum, men snälla moderatorn får gärna flytta mig annars ;)
Hur fungerar registrering av ett islandsföl om mamman är oreggad??,
går det överhuvudtaget???
Är ev spekulant på ett sådant föl.

Sv: Ang registrering av föl

Svar nej, du kan inte ragga ett föl i SIF, men som svensk ridponny går nog bra. Den kommer alltså inte att ses som renrasig, annars är det först mamman som ska reggas, sen hänger det på hingsten. Jag utgår ifrån att hingsten är obedömd, vilket kommer att kosta mer än det smakar för ett fölköp av denna kaliber.

Om du vill ha en renrasig islänning, avstå från detta köp.

Pappan heter Frosti och är en silversvart hingst, mamman Tritla är reg ridponny pga att hon inte hade några papper.
Är det en farlig chansning tror ni??? Är bara ute efter en familjehäst/skogshäst/kurshäst.

Om du inte har för avsikt att delta i tävlingar etc, men du kan ALDRIG få denna häst reggad i SIF. Den kan reggas som svensk ridponny och inget mer, sen är det väldigt olika om du kan vara med på kurser eller inte. Men rida i skogen går ju utmärkt, man rider ju inte på papper även om jag inte stöder den här typen av avel. Jag hoppas också att priset är satt utefter de förutsättningar som gäller, så att inte priset på detta föl ligger i samma nivå som en renrasig islänning.

Vad får jag betala för ett stoföl på 6-7 mån om hon är registrerad??

Från 15000 kr och uppåt, såg en annons igår på ett stoföl som kan säljas detta år för dessa pengar.

Hm, den här tjejen kostar 15` och är flyttklar i Nov/Dec.
Då är det ju inget vidare pris....:crazy:
Jag förlorade min vallack i mars och nu såg jag den här lilla
tjejen och blev kär...typiskt.

Om du gillar hästen tycker jag du helt enkelt ska försöka förhandla ner priset med motivationen att den inte är värd lika mycket som en renrasig!

Det är en lång väg om du ska få fölet registrerat och det kostar mycket mer pengar än det är värt det i mitt tycke.Det kostar mer än det smakar vill jag lova.

Vi har nyss blivit klara med registreringen av vår "tjuvbetäckning" vi valde att lägga de pengarna eftersom hon är så speciell för oss, mamman är ett älskat och mycket speciellt sto, men för drygt 12 000kr hade jag fått en betäckning med en fin hingst, och sluppit kludda med DNA.

Köp istället en redan registrerad så slipper du kludda med DNA och annat. Du vet aldrig om du senare blir tävlingssugen, eller kommer vilja sälja hästen och kanske tjäna en krona.

/madelene

Jag håller med dig i sak, dock är det så att det sto som TS skriver om är INTE reggad i SIF utan som ridponny. Det innebär att avkomman kommer inte att kunna bli reggad i SIF eftersom bägge föräldrar verkar vara obedömda och utan papper i SIF regi.

ja långsökt om man hittar mamma och pappa även till detta sto så i förlängningen borde väl det också gå? Men usch så mycket onödigt jobb för ja ingenting egentligen.

Ffa medför det ju en mycket stor kostnad, det är inte värt besväret. Risken är alldeles för stor att man inte ror i land med detta, DNA testa 3 hästar för att få den reggad:eek: Sen tillkommande regkostnader som är extra stora pga obedömd hingst.

Om jag inte varit intresserad av att tävla på snart 37år så tror jag att risken är liten att jag ska bli det framöver. Det jag funderar mest på är ju att man kanske vill ha ett föl efter sin häst, och då känns det ju kanske oseriöst, även om man behåller det själv.
Usch, jag vet varken ut el in,jag som ska ringa säljaren idag igen :crazy:

Dessutom är det så att om du skulle vilja få föl undan detta sto tar ingen godkänd hingst emot icke-registrerade ston, så det kan bli svårt att hitta en bra hingst (för det vill man väl ha även om man bara ska ha fölet själv)

Aj då, då får jag nog leta vidare, är inte intresserad av att betäcka med annat än godkända hingstar......
Men hjärtat säger att det är min lilla tjej :cry:

Nu kanske du inte är intresserad av just tävling, men frågan är om du är intresserad av att ett föl kan komma att kosta uppemot vad en färdig ridhäst kostar i inköp innan alla DNA och reggningar är klara. Om det ens lyckas. Men som du märker så är problemen av flera typer, och ibland är det bra att få utomstående synpunkter då det ofta finns sådant man missar i tankegången.

Visst är det så..och jag är tacksam för det jag fått veta. Jag får nog hoppa över den här lilla tjejen.
Hoppas bara att hon inte hamnar i händerna på nån handlare bara,hon har en eftertraktad färg och säljaren låter som typ 15år.

Smart val tycker jag! Det finns så många andra fina hästar där ute, så varför inte köpa en registerad i stället. Mycket större användningområde för en sådan häst och lättare att sälja eller avla på i framtiden. Lycka till med hästletandet!

Ja, du gör rätt. Man får faktiskt tänka som så, att även om man inte vill det nu, så kan det hända att man någon gång kommer att behöva sälja hästen. Och att då "bara" ha en ridponny, fast det är en isis.. är trist...

Och du kan ju inte islandsavla på den heller.

Även om du inte tror det nu, så finns det fler föl. Även om den här kändes som den rätta. I höstas hittade jag ett föl som var "den rätte". Han dog tyvärr innan jag hann ens betala honom :cry: men ca ett halvår senare ramlade jag över en annan, som nog är ännu mer rätt.
Så leta vidare du, och var lite kräsen, det kommer du inte ångra sedan!

Tack för alla goda råd och insikter som jag själv inte hade.
Har kollat en del efter årsföl, men hittar inte så många till för mig rimligt pris.
Nån som har koll på när dom brukar börjar säljas??? Senare i höst kanske??

Liknande trådar

Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
4 800
Senast: Anonymisten
·
Övr. Hund Hej! Har en Sankt Bernhard på ca 3,5 år. Han är rätt stökig av sig och har varit det mer eller mindre hela sitt liv men nu senaste...
Svar
14
· Visningar
1 839
Senast: Grazing
·
Tjatter Nej men nu är det väl hög tid, tycker ni inte? 2024 års upplaga av Secret Santa är här! 🤓 Ni som har varit med tidigare har koll på...
50 51 52
Svar
1 024
· Visningar
33 616
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag är mitt inne i första sommaren med att försöka odla ätbara grejer på min plats. Visst har jag pysslat mycket med trädgård tidigare...
Svar
4
· Visningar
754
Senast: cassiopeja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Retrievertråden
  • Hjälp
  • Barmarksdrag/canicross