Ang. Råttpellets

F

fancyfree

Ger ni era råtter det? Ljusbruna, ganska tjocka grejjer.
Har hört nyligen att dom inte alls ska ha det, och att man ger det till råttor som ska bli orm mat :eek:

Stämmer det?

Sv: Ang. Råttpellets

Ger ni era råtter det? Ljusbruna, ganska tjocka grejjer.
Har hört nyligen att dom inte alls ska ha det, och att man ger det till råttor som ska bli orm mat :eek:

Stämmer det?

Jag har kört med detta i många år till mina råttor som sen blir ormmat.

Jag har aldrig sett att dom blivit dåliga , alltid varit stora och fina i pälsen väldigt få råttor som blivit sjuka o dött. gett stora kullar och till sist blivit gammla. Jag har då fött upp 10.000 tals råttor under den tiden inte alla till vuxen ålder utan många pinkis har fått slutat sin karriär som ung.

det är absolut ingen ultimat mat för råttor, utan ett billigare och lättare alternativ för de som massproducerar. Ge hellre rester av din egen mat en gång om dagen, följ tallriksmodellen. Ge mycket ärtor och ge dem musli som innehåller de fyra sädesslagen i en skål bredvid, jag brukade ha fri tillgång av det men blir de feta kan man skära ner på muslin. Något som är bra att ge är en räka med skal en gång i veckan, den innehåller mycket selen vilket motverkar bakbensskörhet på äldre dar

suck.. att jag aldrig sett eller hört det tidigare, men han brukar få flingor (osockrade), fisk, potatis.. ger han det mesta, o han älskar korv =).. Men han får inga mängder av pelletsen som tur är, men han är störtförtjust i dom. Kan ja ge han nån pellets då å då lr är det inte bra för honom?

Räka kan jag ge han, han är ju tyvär rätt så gammal..

Det är väl inte så bra att ge kryddad mat?!

nä jag brukade undvika starkt kryddad mat även om råttorna var tokiga i det :p det är nog ingen fara att ge som godis ibland. är flingor = cornflakes? isåfall är det också mest att betrakta som godis, mest socker i dem. sprotmusli är bra, ska itne vara en massa torkad frukt och sånt i. sen ska det innehålla, korn, vete havre och råg

du vet väl att råttor skall vara minst två? om det är en gamal hane du har nu så är det ju inte så mycket att göra åt. men om du ska köpa nya råttor någon gång är det bra tt veta att de skall vara minst två :)

Självklart så vet jag det, har haft 2 och den ena gått bort..
Ska snart bygga en stooor bur =) där jag ska ha minst 2, blir nog mera. Vill avla med dom också men måste läsa på en massa först då jag typ inte vet något om det..

Cornflakes menade jag, inte mycket socker i dom jag har iaf..

Jag har kört med detta i många år till mina råttor som sen blir ormmat.

Jag har aldrig sett att dom blivit dåliga , alltid varit stora och fina i pälsen väldigt få råttor som blivit sjuka o dött. gett stora kullar och till sist blivit gammla. Jag har då fött upp 10.000 tals råttor under den tiden inte alla till vuxen ålder utan många pinkis har fått slutat sin karriär som ung.

Fast jag tror inte de pelletsen är samma som folk här menar. Jag hittade andra råttpellets i djuraffären och de ser annorlunda ut, lite större och inte alls lika poppis hos råttorna. Kan tänka mig att det är de som de menar, de du gett är nog en bättre sort som är framtaget mer noga, för de ser ju inte alls likadana ut.

Dom pelletsen jag snackar om iaf. ^

Senast ändrad av en moderator:

pellets är ju mer eller mindre dåliga beroende på kvalitet men det kommer ju aldrig att vara ett fullgott foder för råttor

Min förra råtta klarade sig då kanon på det, han blev väl omkring 2. Pigg o fin i hull alltid.. Men nu har jag lärt mig något, så blire att tagga ner på pelletsen..

Mina första råttor fick pellets. Jag hade läst en amssa innan men det stod olika överallt, på vissa ställen stod det att de skulle äta pellets och på andra att de inte skulle ha pellets. Så jag litade på zooaffärspersonalen och köpte pellets.
Men pelletsen byttes snabbt ut mot egen blandning jag gjorde med alla fyra sädeslag och lite annat anpassat till just mina råttor. Sen dess har jag fortsatt så, enda skillnaden är att de får färdig müsli istället, och så tillsätter jag annat om nån behöver annat. Mina råttor mår då finfint av den maten (eller ja, det och matrester och sånt då). De första som åt pellets däremot åt väldigt lite när det var pellets som bas, de åt mycket mer när jag böt och de vägrade peta på de pellets som var kvar som de fick som godis ibland. De blev rätt småväxta båda två också, kan säkert ha med pelletsen att göra iom att de fortfarande växte när de åt de, men jag är inte säker iom att de var zooråttor heller så det kan lika gärna ha varit generna.

Men så tja, mina erfarenheter av pellets är inte bra, och så har jag läst bla att de är anpassade för möss egentligen, och så att det drar åt sig vätska från njurarna iom att det sväller vilket iofs är rätt logiskt. Så pellets till mina blir det icke, inte ens som godis. Orka lägga pengar på något som är så onödigt, de kan de lika gärna få äta den mat de äter nu så kan jag lägga överskottet av pengarna på drops eller nya leksaker istället :)

efter läst ditt inlägg så slutar jag nog med pelletsen, ska gå och mixa ihop något gott nu på stört :)

Bra det :D Det blir väl svårt att se till att han (visst var det väl en han?) får i sig allt annars också, för även om pellets skulle vara anpassat efter råttor så har ju inte alla exakt samma behov - särskilt inte gamlingar som kan behöva lite mer av olika ämnen om de börjar magra av eller så ^^

Gammlingar har jag inga beskymmer med.:devil:

DSC01388.jpg

oj, det hade varit jättesnällt om du inte lägger in såna bilder i tamråttetrådar, eftersom du föder upp till mat så tror jag att vi ser på råttor på olika sätt men jag tycker såna bilder är obehagliga.

Är den råttan så full av cancer som den ser ut att vara btw?

Liknande trådar

Övr. Katt Hej! Det har dykt upp en kattmamma med 4 kattungar hos min granne. Han vill inte ha dom där så jag har gjort i ordning ett litet hörn...
Svar
8
· Visningar
460
Senast: KeeNine
·
Övr. Barn Jag är lite rådvill... dottern vill ju ha ett husdjur, och jag har tittat på massor av olika djur som kanske kunde funka men jag vet...
2 3
Svar
42
· Visningar
5 067
Senast: Amha
·
Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
4 018
Senast: Anonymisten
·
Övr. Djur Vi har under många år haft råttor som sonen älskar. Han matar dom gärna och varje morgon går han dit direkt och varje kväll säger han...
2
Svar
23
· Visningar
2 763

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka